lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door massey 35 »

Hallo Henkie,

Het vierkante gat zorgt er voor dat het axiaal lager niet ronddraait.
Dit vroeg jij in het eerste bericht.
Ik heb er van de week 1 los gehad en even gekeken, vandaar het late antwoord.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door henkie119 »

hallo.

bedankt voor de vele reactie's.
in principe heb ik mij aan al deze tips altijd wel gehouden.
zelfs de groef om de olie terug te draaien controleer ik altijd of deze niet vol zit.
maar dat komt ook nooit voor. de enige tip die ik nog niet geprobeerd heb is om originele koorden te gebruiken.
als je deze koorden ook niet op lengte hoeft te maken is het ook veel makkelijker.
dus bij de volgende trekker probeer ik dat eens.

mvg henkie

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Bert353 »

Jeemig, Ik heb een hele poos geleden dit ook gedaan bij een tractopelle,met de AD3-152 motor en die begon meteen na montage bij het starten al te lekken,doordat ik de koordafdichting droog gemonteerd had. de eigenaar is ermee door blijven rijden doordat de trekker niet gemist kon worden, zodoende heb ik afgelopen week pas de koordafdichting vervangen, een origineel koord, nieuw, originele lengte, 24H in de olie gedrenkt, bij montage nog extra vet op de krukas, als voorzorg tegen drooglopen, en ik kreeg vanmiddag het bericht dat ook deze weer lekt! :twisted:

wat nu???
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Dick
Berichten: 58
Lid geworden op: di 20 okt 2009 21:07
Locatie: neder betuwe

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Dick »

Hallo Henkie,
Wij hadden een 135mk3 die ook lekte op dezelfde plaats als die van jouw.
Uit elkaar gehaald en dit type heeft een keerring ipv van koord.
Toen maar carters gelicht en bleek idd de kurkstrip de boosdoener te zijn.
Heb vroeger keer een 130 los gehad en de koordjes vervangen wist toen ook niet dat die in de olie moesten liggen
Mischien geluk gehad maar die is nooit gaan lekken.
Gr Dick

Dick
Berichten: 58
Lid geworden op: di 20 okt 2009 21:07
Locatie: neder betuwe

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Dick »

Hallo Bert,
Mss moet jij ook de kurkstrippen en pakking vervangen :(
gr Dick

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Bert353 »

Hoi Dick,

de vorige keer had ik net de krukas vervangen, en daarmee dus ook alle kurkafdichtingen en koordjes, dus doordat ik die witte koordjes de eerste keer niet doordrenkt had in olie snap ik dat die verbrand zijn en dus lekten, maar waarom die nu wéér lekten,(24H in de olie gehad) snap ik niet?
Ik ben benieuwd, de eigenaar wil nu dat probleem door de garage laten oplossen??? ben benieuwd of het hun wel lukt?
Ik vind dat zo dom hé, normaal is er niet veel wat me niet lukt, maar net als nu, en dan vertrouwen de mensen je niet meer, en laten het door een garage doen... ze zeggen het dan wel niet, maar je ziet dat ze je kunnen niet vertrouwen... dat vind ik ^%$&#.
want ik heb gemerkt hier dat de garages minder kunnen/kennen als ik,(daarom doe ik de meeste reparaties aan mijn eigen auto's ook zelf, dan krijg ik minder schade aan mijn auto's).
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Dick
Berichten: 58
Lid geworden op: di 20 okt 2009 21:07
Locatie: neder betuwe

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Dick »

Hallo Bert,
Wij hebben ook vloeibare pakking gebruikt ook goed in de hoekjes.
Neem aan dat je dat ook gedaan hebt.
Gr Dick

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Bert353 »

Zo, ben net terug, motor er weer af, koppeling eraf, niets kunnen vinden, motor in de kraan laten lopen, (die fransen hier houden wel van simpel, gevaar zien ze niet zoals wij?!??) en uigevonden waar ie precies lekte, je gelooft het nooit, ik had nieuwe koordjes gebruikt, en een nieuwe pakking voor het hele setje tegen het blok aan te bouwen. nu was het gat waar de onderste, middelste, bout doorgaat kleiner als normaal, en dat had toen ik de bouten aandraaide ervoor gezorgt dat de pakking meedraaide en zo verschoven is dat die niet meer afdichte zoals het hoort, en dat heb ik niet gezien bij het monteren.
op je knieën in de stront, waaien regen die in je nek stroomt, en een motor die 20 cm van de grond in een kraan hangt die niet hoger kan, lijkt de belastingdienst wel; "leuker kunnen we het niet maken..."

Gelukkig hebben we nu iig het euvel gevonden, morgen pakkingen halen, in de olie leggen, ja ik waag het er niet op, om de motor een derde keer uit te bouwen, géén zin in!!!, dus ook de koordjes worden weer vervangen.

Goed nieuws, in de olie leggen 24H, en de krukas ruim insmeren met vet heeft iig als gevolg dat de oppervlakten van de koordjes toch niet verbrand waren zoals het vorige setje... weer wat geleerd! :?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Bert353 »

het beste nieuws vandaag, de motor lekt niet meer!!!!
nieuwe pakking, nieuwe koordjes en alles is gelukkig dicht!!!
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Goed nieuws. Gefeliciteerd.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie