In en uitbouwen diffirentieel TE

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door johan »

Hallo,
Is het gemakkelijk een differentieel en kroonwiel uit te halen en het terug monteren van de TE's.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door admin »

Hoi Johan,

Grootste probleem is het gewicht. Zorg dat je met zijn tweeën bent en een kraantje hebt.
Dan is het best te doen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door Symen »

Johan,

het kan maar speciale gereedschappen voor nodig. Zal niet mee vallen. Rond serienummer 325000 zijn er nogal wat wijzigingen in de achterbrug gedaan. Dus let op hoe oud je trekkertje is. De vroege TE's hadden het kroonwiel geklonken, de latere zitten met bouten vast. De complete diff verwisselen is ver weg het gemakkelijkst. Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Nog even een paar tips. Om het pineon wiel uit te bouwen moet de bak ook van de achterbrug gescheiden worden en het hefdeksel er af. En het is altijd aan te bevelen zowel kroon als pineon wiel te vervangen. Wil je alleen 't diff vervangen dan kroonwiel overzetten. Bij de latere is dat met de bouten simpel maar ook de geklonken worden bij vervangen gewoon met bouten gemonteerd (zijn wel speciaale bouten). Zit het wiel met bouten vast dan is vervangen van de bouten wel aan te raden, ze willen nog wel eens "verzet" raken en los zitten.

Voor het verwijderen de linker trompet af nemen, laat de rechter zitten !. En inderdaad het is een lelijk zwaar ding, een kraantje of takel is zeker aan te bevelen. Die in Annatefka hebben we er met een losse steekas door een strop "uitgelepeld" en ook weer terug geplaatst.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door johan »

Moet er bij het terugplaatsen in een andere achterbrug wat worden uitgeschimd.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door Symen »

De afstand tussen kroonwiel en taatsblok moet ongeveer 0,62 mm zijn in droge toestand. Dit kun je meten als je het diff in/op de linker trompet plaatst. Met trompet in verticale stand.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

HansvanTillo
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 04 jan 2017 19:33

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door HansvanTillo »

admin schreef:Hoi Johan,

Grootste probleem is het gewicht. Zorg dat je met zijn tweeën bent en een kraantje hebt.
Dan is het best te doen.
Weet iemand aan wat gewicht je moet denken? Ik krijg mijn schelp er ook niet af de moeren zijn wel van de bouten af maar die bouten zitten in die trompet vast heb al heel veel kruipolie gebruikt en sleutel met lange pijp erop maar geen beweging in te krijgen.
Dus wil alles in 1x eraf pakken .
gr Hans

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door fergie »

Hello Hans,

Zonder 't wiel , rem en de steekaszit t nog zeker rond de 100 Kg. Een motor takel (zo'n hydrolisch kraantje) werkt hier wel. T diff zelf is daar ook mee te verwijderen volgens de eerder beschreven methode.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

HansvanTillo
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 04 jan 2017 19:33

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door HansvanTillo »

Bedankt , dat had ik niet verwacht dat die trompet nog 100kg weegt .

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door fergie »

Hello Hans,

Met het spatbord er aan wel denk ik, los is alleen de trompet wel te doen voor er af maar er aan wordt alweer een heel ander verhaal.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door ruud smit »

het valt best wel mee vind ik met het gewicht , ik had de linker trompet eraf en lepelde met een ronde buis door het gat van kroonwiel zo het wiel eruit , was wel zwaar maar zo zwaar ook weer niet ,
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door Symen »

Met twee personen vrij gemakkelijk te doen. Als je alleen bent een takel gebruiken. Eind van trompet op een bokje laten steunen en met takel de trompet naar de achterbrug sturen. En dacht dat ik een touwtje gebruikte om het diff weer mooi in zijn schaaltje te krijgen. Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

HansvanTillo
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 04 jan 2017 19:33

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door HansvanTillo »

Ok , ik haal de trompet eraf omdat er lekkage aan de onderkant zit , heb wel gemerkt dat aan de onderkant een aantal moeren los stonden maar ik wil er dus gewoon alleen een nieuwe pakking tussen doen en dan weer dicht maken ,en natuurlijk gelijk schoonmaken en opnieuw spuiten.
Zijn er meer mensen die wel eens te maken hebben gehad met die vast zittende bouten want volgens mij zijn het gewoon doorlopende gaten toch (in de trompet) . Ik durf ook niet te hard met hamer op te slaan omdat ik bang ben dat die lipjes van de trompet afbreken.
gr Hans

Evertjan
Berichten: 202
Lid geworden op: za 17 jan 2015 10:31
Locatie: Surhuizum

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door Evertjan »

Ik heb nog wel een reserve achterkant staan oud type TE, volgens mij horen er draadeindjes in te zitten ipv bouten.
Meestal zijn afgebroken bouten er vrij makelijk uit te boren mits dit niet extra sterke bouten zijn van hogere kwaliteit als standaard. Even alles verwarmen met een brander er omheen en waar de bout in zit wil ook nog wel eens helpen.

Mvgr Evert
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: In en uitbouwen diffirentieel TE

Bericht door Symen »

Er horen 11 of 15 , afhankelijk van de leeftijd, draadeindjes per kant in de achterbrug te zitten. Meestal draai je de moeren er zo af. Of het hele tapeind komt er uit. Deze kun je later vastzetten door er twee moeren op te draaien en dan tegen elkaar in vast draaien. Bij het bestellen van de pakking ook rekening met de leeftijd houden. De diameter van de oude trompetten zijn kleiner dan de nieuwe.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

Plaats reactie