laad probleem MF 65

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Bert353
Berichten: 769
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

laad probleem MF 65

Bericht door Bert353 »

Hallo, vanmorgen tijdens een rit is een accuklem van de pool afgetrilt.
dat merkte ik doordat het zwaailicht ermee ophield.

ik kon gewoon doorrijden, maar eenmaal thuis, probeerde ik weer te starten en er gebeurde helemaal niets.

batterij meet 12.45V bij stilstand, en als de motor loopt, 12.15V

Dus er word niet meer geladen.

Ik heb er een "Iskra" 33 amp dynamo opzitten.

waar moet ik het probleem zoeken?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: laad probleem MF 65

Bericht door hooidonk »

Even ter aanvulling: aan je foto's te zien, zit er een wisselstroom dynamo op.

Bert353
Berichten: 769
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: laad probleem MF 65

Bericht door Bert353 »

klopt, daarom schreef ik al "iskra" ik dacht dat die alleen bestaan als modern wisselstroom?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2334
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: laad probleem MF 65

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Ik neem aan dat je de accu pool er weer opgezet hebt.
Nu ken ik alle wisselstroom dynamo's, maar het zou kunnen dat de electronica in de dynamo defect is geraakt.
Ik weet het, het zou niet moeten kunnen. Soms gebeurt het toch.
Een ander probleem kan het laadstroom controle lampje zijn. Brandt die nog wel? (Ik ga er even van uit dat die er op zit).
Als dat lampje kapot is, krijgt de wisselstroom dynamo geen stroom om te starten.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Bert353
Berichten: 769
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: laad probleem MF 65

Bericht door Bert353 »

Ja, de pool staat er weer op.
en ik heb vanmiddag op aanraden van de lokale garagist de spanningsregelaar (die achterin de dynamo zit) verwisseld met een die hij meegaf, dat maakte geen verschil, dezelfde cijfers als hiervoor beschreven bij stilstand en draaiende motor

Het lampje, werkt niet als laadstroomlampje, zodat ie de velden bekrachtigt en bij voldoende laadstroom uitgaat.
het is meer een "contact staat aan" lampje.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: laad probleem MF 65

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Maak 's een foto van de aansluitingen op die dynamo ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 769
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: laad probleem MF 65

Bericht door Bert353 »

Iskra dynamo
Bijlagen
IMG_6215.jpg
IMG_6215.jpg (75.47 KiB) 11359 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

massey 35
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: laad probleem MF 65

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

De bruine draad moet naar de dikke PLUS aansluiting op de startmotor of rechtstreeks op de PLUS van de accu.
De zwarte draad moet via het contact, contact aan naar de controle lamp van het bijladen, aan de ene kant de controle lamp in en aan de andere kant van de controle lamp er weer uit en dan naar de D+ aansluiting van de dynamo.
Het lampje in de controle lamp moet zwaar genoeg zijn, een 2 watt is waarschijnlijk te licht.
Bij motor uit, contact aan moet je op de D+ aansluiting ongeveer 1 tot 2 volt meten, net geen massa.
Bij sommige tractoren zit er nog een extra weerstand over het controle lampje.

Als de motor loopt moet de spanning op de B+ en de D+ en de accu oplopen naar 13.5 tot ongeveer ruim 14 volt.

Is de V snaar goed gespannen en is die niet te smal waardoor de V snaar onderin de poulie loopt en slipt in plaats van op de beide zijkanten?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 769
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: laad probleem MF 65

Bericht door Bert353 »

De V snaar is ok, en de rest moet ik eens nakijken/meten, ik heb geen idee hoe de vorige eigenaar dat gedaan heeft.
tot voor vandaag moet ik zeggen, dat het allemaal prima werkte en eigenlijk voel ik toch ook wel een beetje voor het lampje zoals dat tot vandaag werkte.
maar dat zal nog wel het oude systeem geweest zijn (gelijkstroom dynamo)?
ach, misschien hang ik er nog wel een "contact aan" lampje bij...
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 769
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: laad probleem MF 65

Bericht door Bert353 »

op D+ had ik bij lopende motor 1.4V (voor de specialisten?)
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 769
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: laad probleem MF 65

Bericht door Bert353 »

Ik heb eigenlijk een andere theorie (en daar dus niet zeker van).
het is een wisselstroomdynamo, deze zijn net als bij auto's. Volgens mij moet zoëen dus ook al bij stationair laden (volgens mij dus 13.2V of meer geven)
Tot nu toe heeft niemand die ik sprak of op het forum aangehaald dat de diodebrug opgeblazen zou kunnen zijn? (Nu weet ik dat ook niet zeker, en weet niet hoe ik dit kan meten.)
Ik heb nl nogal eens bij (vooral militaire voertuigen) een massapik stickers zien staan dat je die niet mag uitschakelen bij lopende motor?
en volgens mij is dat wat hier gebeurt is; bij een lopende motor is de accuklem eraf gevallen.

Ik weet, en waardeer het ook dat ik allerlei goede raad krijg met kabels dit en dat, maar voor gisteren werkte dat gewoon allemaal, met die kabels zoals ze nu zitten.
Ik heb inmiddels al twee andere regelaars achterin mijn dynamo geschroefd, en daar ligt het iig niet aan, anders had ik wel al geschreven dat ie het weer zou doen.
En aan de hele kabels kun je niets zien, ook geen gerook of geruik, geen zekering geplatst, dus moet het iets anders zijn.
is er iemand die mijn vermoeden kan bevestigen?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2334
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: laad probleem MF 65

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Ik kan zonder meting niets zinnigs zeggen.
De diode brug kan er uit liggen. Meestal is het dan een van de 6 diodes die dan kapot is.
De koolborstels kunnen stuk zijn. De regelaar kan stuk zijn (komt vaker voor dan dat de diodes stuk gaan).
De regelaar kan zowel in de dynamo ingebouwd zijn als in een apart kastje. Alles komt voor.

Toen de gelijkstroom dynamo door de wisselstroom dynamo is vervangen, wat is toen met de orginele regelaar gebeurd.

Kortom, het is heel erg lastig om iets zeggen zonder het zelf gezien of gemeten te hebben.

Wat is het merk en type van de dynamo. Dan kan ik eens zoeken op internet of er iets over te vinden is.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

admin
Site Admin
Berichten: 2334
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: laad probleem MF 65

Bericht door admin »

Even gezocht op internet naar "Iskra 33A".
Wat ik dan zie, lijken die allemaal de regelaar en de diodes intern te hebben.

Als dat inderdaad het geval is, kun je de dynamo het best even laten testen door een gespecialiseerd bedrijf.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Bert353
Berichten: 769
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: laad probleem MF 65

Bericht door Bert353 »

Hoi Gerrit, je hebt gelijk, die Iskra 33A heeft alles aan boord. Ik heb geen idee wat er bij de ombouw gebeurt is, daar was ik niet bij, en helaas ontbreekt het me nu even aan tijd om de kabels na te lopen, ik heb nu even tijd te kort. vandaag heeft er hier 24 uur de stroom uitgelegen, dat werkt ook al niet mee.

@Elenpe, ??? ben jij vlug beledigt, of wat?

misschien begrijp je mijn situatie niet? mijn tractor werkte (op electrisch gebied) perfect totdat de accuklem erafviel.
dat wil dus zeggen dat alle draadjes goed aangesloten zijn, anders had ik daarvoor ook al storingen gehad.
waarom moet ik dan gaan lopen klooien met allerlei andere draden? dat zie ik niet zitten.

Ik denk zelfs als ik dezelfde nieuwe alternateur zou kopen en terugsteken (wat ik dus niet doe, wegens veel te duur en de andere zal waarschijnlijker goedkoper te repareren zijn) mijn tractor het gewoon weer even perfect doet als voorheen, dus waarom dan gaan liggen klooien met andere draden?

iig heb ik de dynamo/alternateur er nu uitliggen, en ga morgen eens kijken of ik iemand kan vinden die weet wat ermee gedaan moet worden.
ben bang dat dat weer niets word, LMB (die zijn morgen tenminste wel open) maar daar zal wel niemand er verstand van hebben, en dan moet ik weer naar de grote stad waar alles dicht is morgen...PPFFFYTTTTT :?
Tja, alles wat een beetje van het rechte pad af is duurt hier minstens een week! (word daar zo moe van!)
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2334
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: laad probleem MF 65

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Peter bedoelt het goed. Neem dat van mij aan.

Wat wij hier op het forum ook niet altijd weten is de situatie aan de andere kant.
In Nederland zijn gespecialiseerde bedrijf vaak wel op redelijke afstand te vinden.
Een ander punt is dat de portomonai niet bij iedereen even goed gevuld is.
Neemt niet weg dat we hier allemaal met de beste bedoelingen proberen te helpen.
De een met een hobby achtergrond, de ander met een professionele achtergrond.

Daarnaast weten we ook dat er soms zo aan tractoren geknutseld is, dat soms niets meer orgineel is.

Ik hoop dat het LMB de kennis en de kunde in huis heeft om je dynamo te testen.
Anders ben toch zo weer 150 euro armer.

Succes met de reparatie van je trekker.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie