laad probleem MF 65
Moderators: Tony, fergie, admin
laad probleem MF 65
Hallo, vanmorgen tijdens een rit is een accuklem van de pool afgetrilt.
dat merkte ik doordat het zwaailicht ermee ophield.
ik kon gewoon doorrijden, maar eenmaal thuis, probeerde ik weer te starten en er gebeurde helemaal niets.
batterij meet 12.45V bij stilstand, en als de motor loopt, 12.15V
Dus er word niet meer geladen.
Ik heb er een "Iskra" 33 amp dynamo opzitten.
waar moet ik het probleem zoeken?
dat merkte ik doordat het zwaailicht ermee ophield.
ik kon gewoon doorrijden, maar eenmaal thuis, probeerde ik weer te starten en er gebeurde helemaal niets.
batterij meet 12.45V bij stilstand, en als de motor loopt, 12.15V
Dus er word niet meer geladen.
Ik heb er een "Iskra" 33 amp dynamo opzitten.
waar moet ik het probleem zoeken?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
- Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p
Re: laad probleem MF 65
Even ter aanvulling: aan je foto's te zien, zit er een wisselstroom dynamo op.
Re: laad probleem MF 65
klopt, daarom schreef ik al "iskra" ik dacht dat die alleen bestaan als modern wisselstroom?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
-
- Site Admin
- Berichten: 2334
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: laad probleem MF 65
Hoi Bert,
Ik neem aan dat je de accu pool er weer opgezet hebt.
Nu ken ik alle wisselstroom dynamo's, maar het zou kunnen dat de electronica in de dynamo defect is geraakt.
Ik weet het, het zou niet moeten kunnen. Soms gebeurt het toch.
Een ander probleem kan het laadstroom controle lampje zijn. Brandt die nog wel? (Ik ga er even van uit dat die er op zit).
Als dat lampje kapot is, krijgt de wisselstroom dynamo geen stroom om te starten.
Ik neem aan dat je de accu pool er weer opgezet hebt.
Nu ken ik alle wisselstroom dynamo's, maar het zou kunnen dat de electronica in de dynamo defect is geraakt.
Ik weet het, het zou niet moeten kunnen. Soms gebeurt het toch.
Een ander probleem kan het laadstroom controle lampje zijn. Brandt die nog wel? (Ik ga er even van uit dat die er op zit).
Als dat lampje kapot is, krijgt de wisselstroom dynamo geen stroom om te starten.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: laad probleem MF 65
Ja, de pool staat er weer op.
en ik heb vanmiddag op aanraden van de lokale garagist de spanningsregelaar (die achterin de dynamo zit) verwisseld met een die hij meegaf, dat maakte geen verschil, dezelfde cijfers als hiervoor beschreven bij stilstand en draaiende motor
Het lampje, werkt niet als laadstroomlampje, zodat ie de velden bekrachtigt en bij voldoende laadstroom uitgaat.
het is meer een "contact staat aan" lampje.
en ik heb vanmiddag op aanraden van de lokale garagist de spanningsregelaar (die achterin de dynamo zit) verwisseld met een die hij meegaf, dat maakte geen verschil, dezelfde cijfers als hiervoor beschreven bij stilstand en draaiende motor
Het lampje, werkt niet als laadstroomlampje, zodat ie de velden bekrachtigt en bij voldoende laadstroom uitgaat.
het is meer een "contact staat aan" lampje.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: laad probleem MF 65
Hello Bert,
Maak 's een foto van de aansluitingen op die dynamo ?.
Groetjes,
René.
Maak 's een foto van de aansluitingen op die dynamo ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: laad probleem MF 65
Iskra dynamo
- Bijlagen
-
- IMG_6215.jpg (75.47 KiB) 11359 keer bekeken
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: laad probleem MF 65
Hallo Bert,
De bruine draad moet naar de dikke PLUS aansluiting op de startmotor of rechtstreeks op de PLUS van de accu.
De zwarte draad moet via het contact, contact aan naar de controle lamp van het bijladen, aan de ene kant de controle lamp in en aan de andere kant van de controle lamp er weer uit en dan naar de D+ aansluiting van de dynamo.
Het lampje in de controle lamp moet zwaar genoeg zijn, een 2 watt is waarschijnlijk te licht.
Bij motor uit, contact aan moet je op de D+ aansluiting ongeveer 1 tot 2 volt meten, net geen massa.
Bij sommige tractoren zit er nog een extra weerstand over het controle lampje.
Als de motor loopt moet de spanning op de B+ en de D+ en de accu oplopen naar 13.5 tot ongeveer ruim 14 volt.
Is de V snaar goed gespannen en is die niet te smal waardoor de V snaar onderin de poulie loopt en slipt in plaats van op de beide zijkanten?
Groeten Wim.
De bruine draad moet naar de dikke PLUS aansluiting op de startmotor of rechtstreeks op de PLUS van de accu.
De zwarte draad moet via het contact, contact aan naar de controle lamp van het bijladen, aan de ene kant de controle lamp in en aan de andere kant van de controle lamp er weer uit en dan naar de D+ aansluiting van de dynamo.
Het lampje in de controle lamp moet zwaar genoeg zijn, een 2 watt is waarschijnlijk te licht.
Bij motor uit, contact aan moet je op de D+ aansluiting ongeveer 1 tot 2 volt meten, net geen massa.
Bij sommige tractoren zit er nog een extra weerstand over het controle lampje.
Als de motor loopt moet de spanning op de B+ en de D+ en de accu oplopen naar 13.5 tot ongeveer ruim 14 volt.
Is de V snaar goed gespannen en is die niet te smal waardoor de V snaar onderin de poulie loopt en slipt in plaats van op de beide zijkanten?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: laad probleem MF 65
De V snaar is ok, en de rest moet ik eens nakijken/meten, ik heb geen idee hoe de vorige eigenaar dat gedaan heeft.
tot voor vandaag moet ik zeggen, dat het allemaal prima werkte en eigenlijk voel ik toch ook wel een beetje voor het lampje zoals dat tot vandaag werkte.
maar dat zal nog wel het oude systeem geweest zijn (gelijkstroom dynamo)?
ach, misschien hang ik er nog wel een "contact aan" lampje bij...
tot voor vandaag moet ik zeggen, dat het allemaal prima werkte en eigenlijk voel ik toch ook wel een beetje voor het lampje zoals dat tot vandaag werkte.
maar dat zal nog wel het oude systeem geweest zijn (gelijkstroom dynamo)?
ach, misschien hang ik er nog wel een "contact aan" lampje bij...
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: laad probleem MF 65
op D+ had ik bij lopende motor 1.4V (voor de specialisten?)
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: laad probleem MF 65
Ik heb eigenlijk een andere theorie (en daar dus niet zeker van).
het is een wisselstroomdynamo, deze zijn net als bij auto's. Volgens mij moet zoëen dus ook al bij stationair laden (volgens mij dus 13.2V of meer geven)
Tot nu toe heeft niemand die ik sprak of op het forum aangehaald dat de diodebrug opgeblazen zou kunnen zijn? (Nu weet ik dat ook niet zeker, en weet niet hoe ik dit kan meten.)
Ik heb nl nogal eens bij (vooral militaire voertuigen) een massapik stickers zien staan dat je die niet mag uitschakelen bij lopende motor?
en volgens mij is dat wat hier gebeurt is; bij een lopende motor is de accuklem eraf gevallen.
Ik weet, en waardeer het ook dat ik allerlei goede raad krijg met kabels dit en dat, maar voor gisteren werkte dat gewoon allemaal, met die kabels zoals ze nu zitten.
Ik heb inmiddels al twee andere regelaars achterin mijn dynamo geschroefd, en daar ligt het iig niet aan, anders had ik wel al geschreven dat ie het weer zou doen.
En aan de hele kabels kun je niets zien, ook geen gerook of geruik, geen zekering geplatst, dus moet het iets anders zijn.
is er iemand die mijn vermoeden kan bevestigen?
het is een wisselstroomdynamo, deze zijn net als bij auto's. Volgens mij moet zoëen dus ook al bij stationair laden (volgens mij dus 13.2V of meer geven)
Tot nu toe heeft niemand die ik sprak of op het forum aangehaald dat de diodebrug opgeblazen zou kunnen zijn? (Nu weet ik dat ook niet zeker, en weet niet hoe ik dit kan meten.)
Ik heb nl nogal eens bij (vooral militaire voertuigen) een massapik stickers zien staan dat je die niet mag uitschakelen bij lopende motor?
en volgens mij is dat wat hier gebeurt is; bij een lopende motor is de accuklem eraf gevallen.
Ik weet, en waardeer het ook dat ik allerlei goede raad krijg met kabels dit en dat, maar voor gisteren werkte dat gewoon allemaal, met die kabels zoals ze nu zitten.
Ik heb inmiddels al twee andere regelaars achterin mijn dynamo geschroefd, en daar ligt het iig niet aan, anders had ik wel al geschreven dat ie het weer zou doen.
En aan de hele kabels kun je niets zien, ook geen gerook of geruik, geen zekering geplatst, dus moet het iets anders zijn.
is er iemand die mijn vermoeden kan bevestigen?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
-
- Site Admin
- Berichten: 2334
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: laad probleem MF 65
Hoi Bert,
Ik kan zonder meting niets zinnigs zeggen.
De diode brug kan er uit liggen. Meestal is het dan een van de 6 diodes die dan kapot is.
De koolborstels kunnen stuk zijn. De regelaar kan stuk zijn (komt vaker voor dan dat de diodes stuk gaan).
De regelaar kan zowel in de dynamo ingebouwd zijn als in een apart kastje. Alles komt voor.
Toen de gelijkstroom dynamo door de wisselstroom dynamo is vervangen, wat is toen met de orginele regelaar gebeurd.
Kortom, het is heel erg lastig om iets zeggen zonder het zelf gezien of gemeten te hebben.
Wat is het merk en type van de dynamo. Dan kan ik eens zoeken op internet of er iets over te vinden is.
Ik kan zonder meting niets zinnigs zeggen.
De diode brug kan er uit liggen. Meestal is het dan een van de 6 diodes die dan kapot is.
De koolborstels kunnen stuk zijn. De regelaar kan stuk zijn (komt vaker voor dan dat de diodes stuk gaan).
De regelaar kan zowel in de dynamo ingebouwd zijn als in een apart kastje. Alles komt voor.
Toen de gelijkstroom dynamo door de wisselstroom dynamo is vervangen, wat is toen met de orginele regelaar gebeurd.
Kortom, het is heel erg lastig om iets zeggen zonder het zelf gezien of gemeten te hebben.
Wat is het merk en type van de dynamo. Dan kan ik eens zoeken op internet of er iets over te vinden is.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Site Admin
- Berichten: 2334
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: laad probleem MF 65
Even gezocht op internet naar "Iskra 33A".
Wat ik dan zie, lijken die allemaal de regelaar en de diodes intern te hebben.
Als dat inderdaad het geval is, kun je de dynamo het best even laten testen door een gespecialiseerd bedrijf.
Wat ik dan zie, lijken die allemaal de regelaar en de diodes intern te hebben.
Als dat inderdaad het geval is, kun je de dynamo het best even laten testen door een gespecialiseerd bedrijf.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: laad probleem MF 65
Hoi Gerrit, je hebt gelijk, die Iskra 33A heeft alles aan boord. Ik heb geen idee wat er bij de ombouw gebeurt is, daar was ik niet bij, en helaas ontbreekt het me nu even aan tijd om de kabels na te lopen, ik heb nu even tijd te kort. vandaag heeft er hier 24 uur de stroom uitgelegen, dat werkt ook al niet mee.
@Elenpe, ??? ben jij vlug beledigt, of wat?
misschien begrijp je mijn situatie niet? mijn tractor werkte (op electrisch gebied) perfect totdat de accuklem erafviel.
dat wil dus zeggen dat alle draadjes goed aangesloten zijn, anders had ik daarvoor ook al storingen gehad.
waarom moet ik dan gaan lopen klooien met allerlei andere draden? dat zie ik niet zitten.
Ik denk zelfs als ik dezelfde nieuwe alternateur zou kopen en terugsteken (wat ik dus niet doe, wegens veel te duur en de andere zal waarschijnlijker goedkoper te repareren zijn) mijn tractor het gewoon weer even perfect doet als voorheen, dus waarom dan gaan liggen klooien met andere draden?
iig heb ik de dynamo/alternateur er nu uitliggen, en ga morgen eens kijken of ik iemand kan vinden die weet wat ermee gedaan moet worden.
ben bang dat dat weer niets word, LMB (die zijn morgen tenminste wel open) maar daar zal wel niemand er verstand van hebben, en dan moet ik weer naar de grote stad waar alles dicht is morgen...PPFFFYTTTTT
Tja, alles wat een beetje van het rechte pad af is duurt hier minstens een week! (word daar zo moe van!)
@Elenpe, ??? ben jij vlug beledigt, of wat?
misschien begrijp je mijn situatie niet? mijn tractor werkte (op electrisch gebied) perfect totdat de accuklem erafviel.
dat wil dus zeggen dat alle draadjes goed aangesloten zijn, anders had ik daarvoor ook al storingen gehad.
waarom moet ik dan gaan lopen klooien met allerlei andere draden? dat zie ik niet zitten.
Ik denk zelfs als ik dezelfde nieuwe alternateur zou kopen en terugsteken (wat ik dus niet doe, wegens veel te duur en de andere zal waarschijnlijker goedkoper te repareren zijn) mijn tractor het gewoon weer even perfect doet als voorheen, dus waarom dan gaan liggen klooien met andere draden?
iig heb ik de dynamo/alternateur er nu uitliggen, en ga morgen eens kijken of ik iemand kan vinden die weet wat ermee gedaan moet worden.
ben bang dat dat weer niets word, LMB (die zijn morgen tenminste wel open) maar daar zal wel niemand er verstand van hebben, en dan moet ik weer naar de grote stad waar alles dicht is morgen...PPFFFYTTTTT

Tja, alles wat een beetje van het rechte pad af is duurt hier minstens een week! (word daar zo moe van!)
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
-
- Site Admin
- Berichten: 2334
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: laad probleem MF 65
Hoi Bert,
Peter bedoelt het goed. Neem dat van mij aan.
Wat wij hier op het forum ook niet altijd weten is de situatie aan de andere kant.
In Nederland zijn gespecialiseerde bedrijf vaak wel op redelijke afstand te vinden.
Een ander punt is dat de portomonai niet bij iedereen even goed gevuld is.
Neemt niet weg dat we hier allemaal met de beste bedoelingen proberen te helpen.
De een met een hobby achtergrond, de ander met een professionele achtergrond.
Daarnaast weten we ook dat er soms zo aan tractoren geknutseld is, dat soms niets meer orgineel is.
Ik hoop dat het LMB de kennis en de kunde in huis heeft om je dynamo te testen.
Anders ben toch zo weer 150 euro armer.
Succes met de reparatie van je trekker.
Peter bedoelt het goed. Neem dat van mij aan.
Wat wij hier op het forum ook niet altijd weten is de situatie aan de andere kant.
In Nederland zijn gespecialiseerde bedrijf vaak wel op redelijke afstand te vinden.
Een ander punt is dat de portomonai niet bij iedereen even goed gevuld is.
Neemt niet weg dat we hier allemaal met de beste bedoelingen proberen te helpen.
De een met een hobby achtergrond, de ander met een professionele achtergrond.
Daarnaast weten we ook dat er soms zo aan tractoren geknutseld is, dat soms niets meer orgineel is.
Ik hoop dat het LMB de kennis en de kunde in huis heeft om je dynamo te testen.
Anders ben toch zo weer 150 euro armer.
Succes met de reparatie van je trekker.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger