Achterlader

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

gooddiesel
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 06 jan 2014 22:20

Achterlader

Bericht door gooddiesel »

Hoi ik heb een achterlader maar nu kan hij alleen helemaal omhoog en/of omlaag kan ik iets aan de heffing veranderen dat ik de heffing ook op verschillende posities kan zetten positie regeling er op maken of kan dat helemaal niet bij een Ted Gr maik

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achterlader

Bericht door fergie »

Hello Maik,

Er is de fergie positioner : http://www.fergy.com.au/positioncontrol.htm die heeft echter het nadeel dat die niet eenvoudig is uit te schakelen en voor ploegen moet je het quadrant weer op nieuw stellen (voor sommige andere dingen ook).

Oplossing twee is een meer "orgineele", die was onderdeel van de "earth mover" dozer blad door de Sapper firma die het tot de status "goedgekeurd ferguson werktuig" bracht. Dat ziet er zo uit :

Afbeelding

Is vrij simpel. De "ronde trommel" moet mooi rond en glad, de klem moet er goed passend maar vrij omheen willen glijden zodat je met de vlinder moer er een bepaalde frictie kracht op kunt zetten. Vervolgens beweeg je de hendel naar heffen en op de gewenste hoogt laat je die los. De hef as zal dan nog iets verder draaien en de hendel in neutraal zetten. Zakt de last dan gaat de hendel weer naar heffen enz. Een en ander allemaal samenhangend met de frictie die laag genoeg moet zijn om de hand bediening toe te staan maar hoog genoeg om de regeling te laten werken. Heb je de positie regeling niet nodig draai je de frictie los en werkt de gewone diepte regeling weer. met behoud van de correcte afstelling.

Ik heb eindelijk de hef op m'n TEF af dus was de planning daar een eigen versie van te gaan bouwen. Als er interesse voor is kan ik er eventueel meer maken voor geintereseerden.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

gooddiesel
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 06 jan 2014 22:20

Re: Achterlader

Bericht door gooddiesel »

Hoi bedankt maar snap eigenlijk niet goed hoe dat werken moet moet je de handel dan vast houden of zo Gr maik

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: Achterlader

Bericht door hans eshuis »

hoi

Het tefje wat ooit van de buurman is geweest heeft er een gewoon ventiel tussen gemaakt (van een kuilvoer snijder of zo) i.p.v de hef kwadrant. Het werkt maar volgens mij heb je dan geen diepte regeling meer.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achterlader

Bericht door fergie »

Hello Maik,

Het is zo dat door de frictie de hevel op de hef as je bedienings hendel zo beweegt dat de zaak op de huidige hoogte wordt gehouden. Wil je hoger of lager dan druk je de hendel de gewenste kant op en hou je vast. De hef zal de ene of andere kant op gaan waarbij de hefas draait en jij door de hendel vast te houden. De frictie op de hevel van de hefas wordt daarbij overwonnen. Als je vervolgens de hendel los laat is de frictie weer sterk genoeg om de hendel weer te bedienen en gaat de hef de hoogte weer vast houden.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

gooddiesel
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 06 jan 2014 22:20

Re: Achterlader

Bericht door gooddiesel »

Ok bedankt ik snap het een beetje ik doe nu de gewenste hoogte vast houden doormiddel.van aftaks af uit teschakelen en als ik hoger moet zet ik hem weer aan werkt redelijk maar een ventiel blok er tussen zou helemaal mooizijn diepte regeling gebruik ik niet heb geen grond werktuigen maar hoe maak ik dat er op haha gr maik

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achterlader

Bericht door fergie »

Hello Maik,

Dat is helemaal niet eenvoudig, daarvoor moet je ingrijpen inwendig in de achterbrug. Daar moet de pijp van onder naar boven worden doorgehaald enz. Tevens zit je dan nog met een regelventiel in de pomp. Ik zou het liever op getoonde idee houden. Heb je interesse in zo'n setje ?. Als ik het gemaakt hebt hoef je het er alleen nog maar op te bouwen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Achterlader

Bericht door ruud smit »

Beste fergie
Klinkt leuk die positie regelaar, ik heb ook dat probleem dat ie zakt en stijgt, ik heb ook interesse in zo een setje !
Gr. Ruud Smit
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achterlader

Bericht door fergie »

Hello Ruud,

Ben al een deel gevorderd, jij had een TEF toch ?, dus met het naar voren gezette quadrant ?.

Was overigens nog vergeten, voor Maik, omdat de hefzuiger een type met zuigerveren is zal de hef ook als je er een ventielen blok of kraan tussen zet steeds blijven zakken. Het mooie aan de regeling op de tekening is dat dit automatisch wordt gecorrigeerd zolang de motor loopt en de aftakas aan staat.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Achterlader

Bericht door ruud smit »

Beste fergie
Ja dat klopt met een naar voor gezet kwadrant, en een tef diesel 1955
Gr
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Achterlader

Bericht door admin »

Op internet zijn diverse afbeeldingen en artikelen te vinden om position control op je TE-20 trekker te bouwen. Hieronder het voorbeeld dat door Ferguson zelf op de markt is gebracht als aanvulling op een dozerblad voor op de trekker.
Ferguson_position_control_TE20_1.jpg
Ferguson_position_control_TE20_1.jpg (61.15 KiB) 11651 keer bekeken
Ferguson_position_control_TE20_2.jpg
Ferguson_position_control_TE20_2.jpg (78.5 KiB) 11651 keer bekeken
Hier een ander voorbeeld
pc3ph1l.jpg
pc3ph1l.jpg (63.35 KiB) 11651 keer bekeken
pc3ph2l.jpg
pc3ph2l.jpg (46.79 KiB) 11651 keer bekeken

Hier een iets ander ontwerp. Werkt hetzelfde. Zit ook een pdf bij met uitleg.
Dscn1766.jpg
Dscn1766.jpg (33.22 KiB) 11651 keer bekeken
Dscn1767.jpg
Dscn1767.jpg (31.51 KiB) 11651 keer bekeken
Dscn1768.jpg
Dscn1768.jpg (30.33 KiB) 11651 keer bekeken
Position-Control-for-20-30.pdf
(1.23 MiB) 312 keer gedownload
Dit is een iets andere uitvoering van het bovenstaande ontwerp.
a50668.jpg
a50668.jpg (75.3 KiB) 11651 keer bekeken
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Achterlader

Bericht door massey 35 »

Hallo Gerrit,

Heb jij ook zo'n setje voor jouw eigen TE 20?
Misschien een idee om dit in Nijnsel op de stand te laten zien op jouw tractor?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achterlader

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Heeft ie niet maar dat komt goed !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Achterlader

Bericht door admin »

Wim,

Inderdaad goed idee voor Nijnsel. Loop er al een tijdje over na te denken om er eens een te maken.
Dit jaar maar eens op de planning zetten. Volgens mij heb ik bijna al het materiaal in huis.
Ik heb nu voorbeelden genoeg op deze site staan :D :lol: .

René, Maak jij de ronde? Maak ik de vierkante met frictie plaat.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achterlader

Bericht door fergie »

Hello Gerrit,

Jep, de ronde is "in aanbouw".

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie