langzame 865 opknap.

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

langzame 865 opknap.

Bericht door Bert353 »

zo, Ik vraag me af of hier iemand weet hoe ik het beste deze delen uit de vooras kan halen?
De bedoeling is dat ik een paar gelijke fusees reviseer, en dan die in mijn trekker zitten uitwissel.

Vervolgens, ik heb twee van deze stangen bij de trekker gekregen (waarvan er alweer een gestolen is), en die dienen volgens mij om de gatenbalk op een bepaalde hoogte te houden als je daar aanhangers mee trekt?

Hoe dienen deze stangen aan de gatenbalk en de trekker gemonteerd te worden?
Ik heb een tekening in de handleiding gezien, maar die is helemaal onduidelijk voor de bovenste bevestiging.

stang gatenbalk
stang gatenbalk
IMG_6947.JPG (245.23 KiB) 9609 keer bekeken
Vooras
Vooras
IMG_6949.JPG (142.45 KiB) 9609 keer bekeken
Vooras
Vooras
IMG_6948.JPG (181.82 KiB) 9609 keer bekeken
Fusee bij oud schroot
Fusee bij oud schroot
IMG_1053.JPG (102.6 KiB) 9609 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door Bert353 »

vandaag de fusee's uit elkaar gehaald, schoonmaken en bekijken.
Tja, ouwe trekkers hé, waar zou je blijven zonder verassingen?
willen jullie eens naar de foto's kijken en er jullie mening over geven of ze nog op te knappen zijn? :?
oppervlakteroest? nog te gebruiken?
oppervlakteroest? nog te gebruiken?
IMG_6957.jpg (42.65 KiB) 9584 keer bekeken
oppervlakteroest? nog te gebruiken?
oppervlakteroest? nog te gebruiken?
IMG_6956.jpg (43.46 KiB) 9584 keer bekeken
oppervlakteroest? nog te gebruiken?
oppervlakteroest? nog te gebruiken?
IMG_6955.jpg (47.11 KiB) 9584 keer bekeken
asstomp ziet er nog goed uit
asstomp ziet er nog goed uit
IMG_6954.jpg (57.42 KiB) 9584 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door Bert353 »

naven zijn ook redelijk, totdat ik er een tegenkwam waar het laatste stukje van de draad (waar de borgpin zat) wegwas, mooie oplossing!!
braaien braaien...
braaien braaien...
IMG_6958.jpg (70.92 KiB) 9584 keer bekeken
niet verkeerd, wel vol vet, véél vet
niet verkeerd, wel vol vet, véél vet
IMG_6959.jpg (92.32 KiB) 9584 keer bekeken
niet verkeerd, wel vol vet, véél vet
niet verkeerd, wel vol vet, véél vet
IMG_6960.jpg (99.37 KiB) 9584 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door Bert353 »

En dan het deel wat in de vooras steekt, die zijn allemaal nog wel goed, moeten nog schoongemaakt, maar ik ben benieuwd of iemand kan zien hoe ik ze uit de oude tractor gehaald heb?
En zou dat nog een nadelig effect kunnen hebben?
IMG_6961.jpg
IMG_6961.jpg (102.33 KiB) 9584 keer bekeken
IMG_6962.jpg
IMG_6962.jpg (94.06 KiB) 9584 keer bekeken
IMG_6963.jpg
IMG_6963.jpg (98.25 KiB) 9584 keer bekeken
IMG_6964.jpg
IMG_6964.jpg (92.13 KiB) 9584 keer bekeken
IMG_6965.jpg
IMG_6965.jpg (95.25 KiB) 9584 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door Bert353 »

Ik kwam een andere ondertrekhaak tegen, Ik had er al een, géén idee van welk model, maar die zit vast tegen de onderkant van de achteras geschroefd, daar kon ik geen hefarmen/kettingen voor vinden, en die zitten bij deze wel.
Deze ondertrekhaak is wel demontabel, die zit met pennen aan een plaat die er origineel ook al opzat op mijn trekker.
wel heb ik het idee dat deze haak verder naar beneden komt, zou dat een probleem kunnen zijn?
IMG_1211.JPG
IMG_1211.JPG (101.56 KiB) 9532 keer bekeken
IMG_1212.JPG
IMG_1212.JPG (115.42 KiB) 9532 keer bekeken
IMG_1213.JPG
IMG_1213.JPG (107.3 KiB) 9532 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door Bert353 »

Stuurkogels, het is logisch dat mijn 65 zo zwaar stuurt, en ik geen speling op de stuurstangen (die naar de wielen toelopen) heb, deze kogels zitten bijna vast. vandaag heb ik de vooras omhoog gezet, en bij het draaien aan het stuur gaat dat nog enorm zwaar.
wat kan ik doen om die kogels (die er verder goed uitzien) weer gangbaar te krijgen?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door antoine »

Bert,
zoals ik het op jouw foto's zie heb je die stukken er met hitte en veel hamergeweld uit de vierkante asbalk geslagen . Op de foto lijkt het zelfs of er een las gescheurd is ? Klopt dat ?
Ik zal eens wat foto' s van de constructie maken zoals ik die heb gemaakt om een aanhanger aan te haken .
Vergroten, Antoine
gebruik MF 168

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door antoine »

Afbeelding
trekhaak1.png
(771.81 KiB) 8884 keer gedownload
trekhaak3.png
(594.49 KiB) 8884 keer gedownload
trekhaak.png
(738.26 KiB) 8884 keer gedownload

Bert,
zoals je ziet heb ik eerst een soort doos gemaakt met 2 rechtopstaande pinnen ( oude staldeurhaken) die ik op elke gewenste hoogte in de bevestiging achterop de trekker kan hangen .
Ik heb op de gatenbalk eerst een vierkant vastgeschroefd waarop ook de kogel zit . Hierdoor blijf je met draaien etc. wat verder van de gatenbalk. De stangen vanaf de gatenbalk naar die rechtopstaande pinnen heb ik van zwaar ijzer ( ca 3 cm) gemaakt met bovenaan 2 verticaal staande ogen die op de pinnen haken . Door de handel van de hefpomp in de laagste stand te zetten werkt dus de pomp niet meer voor de hef armen en rust het gewicht op die 2 stangen .
Door de zijdelingse kettingschoren strak te zetten blijft de kogel keurig in het midden van de trekker zitten .
Mocht men per ongeluk toch eens de hefhandel omhaag halen dan schuiven de ogen van die opstaande stangen van de pinnen af en wordt er niets vernield . Dit in tegenstelling tot de schuifstangen die jij erbij hebt gekregen ( en waarvan 1 alweer gestolen is) want die zitten vast en worden dan opgekruld . Vlgs mij zijn die stangen ook niet voor de zware trekkers bedoeld . Ik had ze bij een MF130 .
De constructie werkt bij mij al zeker 15 jr zonder problemen .
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door Bert353 »

Hoi Antoine,

Mooi, een eenvoudige constructie die uitblinkt door z'n simpelheid, en eigenlijk automatisch beveiligt.
ik voel er wel voor het ook zo te doen.

die stukken die bij mij uit de asbalk komen, daar heb ik geen warmte gebruikt, die dingen zagen er zo uit.
wel heb ik geloof ik één uur per kant met een hamer zitten kloppen, jee wat zaten die vast! en dat moet natuurlijk altijd gebeuren als het buiten 38 graden is, en er geen drinkwater in de buurt is hé, dat snap je wel?
maar, inderdaad, ik ben erg benieuwd naar een manier die geen hamersporen achterlaat, en minder inspannend is, want die nu nog in mijn tractor zitten, moeten er ook nog uit.

zit jij ook in "03"?

ja het is idd jammer han die hamersporen, staat toch lullig op een opgeknapte MF!
Antoine, bedankt, Bert
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door antoine »

Bert,
ja ook in 03 :D
antoine
gebruik MF 168

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door Bert353 »

Hallo, nogmaals jullie mening gevraagt, de assen die in de bronzen bussen gaan, zien er verroest uit, maar is dit "te" verroest om nog te kunnen werken?
een nieuwe (hoe heet dit?) fusee, kost 195€ ex btw. p/st. voor twee alleen voor de roest beschadigt? vind ik dit toch te veel.
Bert353 schreef: ma 07 jan 2019 19:36 vandaag de fusee's uit elkaar gehaald, schoonmaken en bekijken.
Tja, ouwe trekkers hé, waar zou je blijven zonder verassingen?
willen jullie eens naar de foto's kijken en er jullie mening over geven of ze nog op te knappen zijn? :? IMG_6957.jpgIMG_6956.jpgIMG_6955.jpgIMG_6954.jpg

Hmmm, ik had gedacht dat hier de foto's weer weergegeven werden.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Zie m'n reply op FOFH. Wat de kosten betreft, dit zijn geen stukken PBS, fusees zijn doorgaans enorm taaie dingen anders geen schijn van kans met bv een voorlader. Roest (en de ruwe oppervlakte die je daar van hebt) en nieuwe bussen is geen combo, dat gaat in no time naar de knoppen al kan dat met hobby gebruik best wel jaren zijn. Enkel met de lasserij aan de fusee's zou ik dan liever de hele bubs doen. Wel rekening houden met het op maat ruimen wat ik net of FOFH al melde of je moet "finished" versies te pakken kunnen krijgen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door Bert353 »

René, Ik begrijp het, en heb op fofh gelezen.
zoals ik al schreef vind ik 195 ex veel te duur., daar moeten dan ook nog lagers en bushings bij, en ik ga er toch geen 20.000km per jaar mee rijden :-))

ik ben er nog steeds niet uit welke van de firma's nu een goed product leveren tegen een redelijke prijs?
Ik ben hier in de buurt (30km enkele reis) naar de dealer gegaan omdat die veel spullen op stock heeft, en redelijk geprijst is. (met het idee origineel spul te kopen.)
bij een krukas en pakkingen die bij hun vandaan komen tref ik tot nu toe Bepco aan.
Nu had ik ZES weken geleden bij hun een prijsopgave gevraagt voor enkele spullen, en die kreeg ik vanmiddag pas binnen. (dan heb ik al twee weken gebeld ook, dit accepteer ik gewoon niet!)

Ik dacht van de dealer dat die ook in één keer de juiste spullen leveren, bij die aftermarked bedrijven staat vaak ook maar weinig informatie op, en ik wil niet graag dat ik iets bestel wat aankomt, en dan de verkeerde maat heeft, want dan word een reviesie duurder aan verzendkosten als werkelijke onderdelen, dat moet natuurlijk ook niet. :mrgreen:

bovendien moet ik nog de linker en rechter nieuwe stuurstangkogels hebben, weet iemand daar een goed adres voor?
ook is de vaste stuurstangkogel aan mijn (enige) stang die van het stuurhuis naar voor (de stuurtoren) loopt versleten, die stang kost maar liefst 180€ ex. daar moet ook een andere oplossing voor zijn, niet dan???
en op mijn "stuurtoren" (achter de grille voor de radiator van een 65) zit ook veel speling op, dus daar moeten ook nieuwe bushings in, maar waar haal je die vandaan????

mocht iemand me hier kunnen helpen? graag!
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door Bert353 »

Zo, vandaag de stuurstang kogels gewisseld, met bijna 50 cm staaf die al een hele poos in die buis zit, dat is een systeem met centreergaten zodat je het spoor van de tractor kunt wisselen zonder iedere keer de toe of uitspoor opnieuw moet instellen.
dat viel me niet tegen, die kon ik met niet al te veel moeite eruit gedraait krijgen. voor twee stuurkogels, dat was een ander verhaal, ik heb vandaag een FACOM stuurkogeltrekker naar z'n grootje geholpen... die kogel zit nog steeds vast.... :twisted:

Ook heb ik de bussen uit de hulpstuur toren vervangen, morgen alleen nog even een nieuwe viltring halen.

en een kabel die ik besteld had voor de tracktormeter willen monteren, ware het niet dat ie te lang was (120cm) en aan de motor de verkeerde aansluiting had. toen ik daarover belde vertelde de magazijnier dat ie daar altijd gedonder mee had!???
nochtans had ik het bouwjaar,type (865) MK1 met de 4-192 motor aangegeven, dan kan het toch eigenlijk niet fout gaan?

even een vraagje; die stuurkogels, de oude die eruit kwamen, zaten er strak in, toen ik die nieuwe monteerde zat daat toch wel enige speling tussen??? ik heb dat maar opgelost door kopervet (in de nickelversie) erop te smeren, dan zullen ze ook wel niet vastrotten?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: langzame 865 opknap.

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Stuurkogels lossen doe ik door er spanning op te zetten en dan slaan op het ding waar ie in vast zit. Dan moeten ze wel haast gelast zitten als ze niet los willen. Het slaan vervormd het gat licht waardoor de tapse passing los laat. bij het opnieuw monteren zoekt dat z'n eigen weg wel weer.

Je bedoelt dat de schroefdraad van de nieuwe kogels niet strak past ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie