Restauratie verslag MF 825

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
ari825
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 aug 2018 17:05

Restauratie verslag MF 825

Bericht door ari825 »

Een jaartje of twee geleden stuitte mijn vader en ik op dit vergeten exemplaar in de schuur naast het ouderlijk huis van mijn oma.
Ze gaf ons een rondleiding omdat het huis verkocht werd en zodoende ook gesloopt, het stond al vele jaren leeg.
Toen het begon te schemeren besloten we maar eens een kijkje te nemen in de stoffige stal, gewapend met een zaklamp.
Daar vonden we onder een stuk zeil en een meter stof een oud rood tractortje, van een merk dat mij tot dan toe onbekend was.
Mijn vader wist echter precies wat het was, de 825 van mijn overgrootopa.
We waren op slag verkocht, ook al leken er onderdelen te missen en was het duidelijk te zien dat mijn overgrootopa, met zijn boerenwijsheid
niet naar een garage was geweest voor reparaties, maar gewoon zelf dingen had "opgelost".
Een familielid was wel bereid de tractor van hand te doen, hij had er zelf al meer dan 10 jaar geen gebruik meer van gemaakt.
Nu mijn moeder nog overtuigen, we hadden al een tractor (van mijn moeders vader) en we dachten dat ze daarom niet akkoord zou gaan.
Niets bleek minder waar, ook zij zag de historische waarde van de tractor.
Dus met behulp van de David Brown de MF naar huis gebracht.
20180611.jpg
20180611.jpg (70.23 KiB) 8420 keer bekeken
De het is mijn plan om de MF weer zo goed mogelijk te herstellen, en hopelijk beter te verven dan mijn vader zijn poging op de DB :lol:

Ik hoop in een aantal opvolgende posts goed weer te geven wat er tot nu toe aan gedaan is.
Hierna zal ik berichten plaatsen als er voldoende vooruitgang is geweest, of als ik er niet uit kom.

De tractor is een 825 (en dus het franse model) maar vertoont volgens mij grote overeenkomsten met de 25.
De motor is een 4 cilinder diesel (een A4.107 Perkins meen ik)
Dubbele koppeling, normale spoorbreedte en een differentieel slot (SNMY)

ari825
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 aug 2018 17:05

Re: Restauratie verslag MF 825

Bericht door ari825 »

Tot nu toe (deel 1)

Na het ophalen van de MF hebben we eerst maar eens een goede schoonmaak gedaan, het stof weggehaald en de koeklaag van stof, zand en olie afgespoten.
Tot onze verbazing bevatte de tractor zeer weinig roest, mede dankzij de olielaag en het feit dat ie binnen heeft gestaan.
Toen maar eens de schade opnemen die zonder demontage te zien was.

- De accu was, deels begrijpelijk, fietsen.
- Geen luchtinlaat afdekplaatje (zie mijn post in vraag en aanbod als je hier iets een site of adres voor hebt, ik ben er nog geen tegen gekomen,
behalve op een motorkap op een Franse site voor tweedehands onderdelen.
- Onderkant van de oliebadfilter was weg, later weer gevonden in de schuur.
- De stoel was nagenoeg weggeroest en de vering was weg.
- De motorkap had een barst aan de zijkant en een stukje omgebogen staal in de deksel.

Goed, allemaal nog te overzien, nu maar eens wat dopjes opendraaien en de motorkap verwijderen.
Gelukkig zat er nog rode diesel in, ook was er nog motorolie en transmissie olie.
Nog wel moet ik zeggen, want her en er lekte er na een klein stukje rollen in de garage al olie van verschillende kanten.

- De slang van de oliekoeling lekte, dit had mijn overgroot opa ook gezien en hij meende dit te repareren met door er een tuinslang omheen te ducktapen :shock: . Dat “foefje” werkte niet .
- Ergens inde achterbrug/as lekt er iets (kom ik later nog op terug).
- De PTO/aftakas lekt, eveneens als het hendeltje waarmee je het inschakelt.
- Oja, het koelwater was bijna leeg, maar goed er zat geen dop op de radiateur en de slangen leken nogal poreus (lees zag eruit als een soort van spons) dus dat was niet verontrustend, nieuwe slangen er op en klaar is kees.
Dachten we.
We dachten fout.

Tijdens het bijvullen van het water kwam er water onder uit de tractor lopen, niet druppelen, maar lopen, praktisch net zo hard als het erin ging.
Misschien zat er wel een slangetje los, of stond een aftapkraantje open?
Helaas niet
IMG-20180814-WA0006.jpg
IMG-20180814-WA0006.jpg (78.75 KiB) 8413 keer bekeken
Er zat een aanzienlijk gat in de gietijzeren kop van de motor, vlak onder de aansluiting van de koelslang en het thermostaathuis.
Een hoekje was afgebroken (we namen aan door het bevriezen van de koelvloeistof, wat vrij zeker water was geweest).
De vriesplug daarentegen zat er nog wel in.
Mijn overgroot opa had dit ook “opgelost” met een soort epoxyachtig materiaal,wat vast zat aan de onderkant van dit gat,
de vorm liet vermoeden dat door de warmte de epoxy zacht was geworden en vervolgens naar buiten was gedrukt en hier weer gestold was.

Nu zakte de moed bij mij, en de kennissen die me hielpen al in onze schoenen.
Hoe gingen we dit repareren, nieuwe kop? Dat zou een vermogen kosten, naast het feit dat de hele motor eruit zou moeten.
Deed de motor het überhaupt nog?
We plaatste er een nieuwe accu in, en lieten de startmotor heel kort draaien om te kijken of de motor nog rond kon komen.
Ja hoor, dat kon gelukkig.
Maar dat gat zat er nog steeds.
Dus als tijdelijke oplossing besloten we om er een klein beetje EPDM kit in te spuiten, het spul kan goed tegen warmte en hecht aan metaal.
Ik hoor u nu schreeuwen HEB JE KIT IN DE MOTOR GESPOTEN?!
Ja, een klein beetje, voldoende om een plugje te vormen in het gat.
Het is later eenvoudig te verwijderen, aangezien je zowel via de binnen als buitenkant van de kop bij het gat kan. Het is maar voor tijdelijk.
Goed, koelvloeistof er in (geen lek meer)
Oude transmissie olie en motorolie eruit, nieuwe er in.
Oude diesel er uit, nieuw filter plaatsen en een beetje nieuwe diesel er in.
Contact over halen en na een hoop gepruttel, witte rook en vervolgens grijze startte de motor.
Dat viel niet tegen, hij loopt soepel en er is op eerste gezicht niets aan te merken.
De uitlaat lekt wel.

(Eind deel 1)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie verslag MF 825

Bericht door admin »

Hoi Martijn,

Dat van die motor is een tegenvaller. Als het alleen naar buiten kapot is, kan de truck met kit best wel eens werken. Al is het maar tijdelijk. Later is het misschien te reparen met hitte bestendige twee componenten hars.

Dat je de trekker na 10 jaar nog gestart kreeg is een goed teken. Zeker voor deze motor.

Je trekker is een MF25. Dit model is alleen gebouwd in Frankrijk. De motor is een A4.99 of een A4.107. Daar is de informatie niet eenduidig over. Maakt ook niet veel uit. Scheelt een paar PK. De verschillen zijn alleen de bussen en de cylinders die een andere boring hebben.

Bedankt voor het tot zover delen van je verhaal. Ik wacht met spanning op de eerst volgende update.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

ari825
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 aug 2018 17:05

Re: Restauratie verslag MF 825

Bericht door ari825 »

Tot nu toe (deel 2)

Toen we de motor een tweede keer startte gebeurde er iets ironisch, de vriesplug, die voorheen bij het kapotvriezen van de kop nog vast bleef zitten schoot eruit, samen met het koelwater.
Mijn vader heeft dit gerepareerd met een taps stukje bezemsteel, werkt uitstekend zegt hij zelf.
Mocht een van jullie deze oplossing gruwelen om een of andere rede, dan hoor ik het graag.
De oude slangen zijn tijdelijk vervangen door tuinslangen, nieuwe slangen zijn besteld.

Goed, we kwamen tot de conclusie dat de oude dynamo herrie maakte, en besloten deze te vervangen, eveneens als de spanningsomvormer onder het dashbord.
Terwijl we bezig waren hebben we er ook maar een nieuwe V-snaar op gedaan.
Dat ging al beter, minder herrie en de ampere meter gaf aan dat de accu laadde.
Dat is dan ook een van de weinige meters die het doet, naast de oliedruk meter.
De thermometer geeft permanent 55 graden aan.
De toerenteller schommelt rond het echte toerental.
Verder doet vrij weinig elektronica het, en er hangen her en der stroomkabels (op maat geknipte verlengkabels) die mijn overgrootopa en zijn zoon geplaast hebben.
Er zit wat speling in het stuur (al weet ik dankzij het werkplaatsboek hoe dit op te lossen is).

De uitlaat lektte zodanig dat een kennis een strip op het spruitstuk is gaan lassen, de regen die bovenop het spruitstuk is blijven staan zorgde voor een aantal gaatjes.
Het gerepareerde spruitstuk en de uitlaat zijn hittebestendig geverfd en weer geïnstalleerd.
IMG_20180607_115145.jpg
IMG_20180607_115145.jpg (68.15 KiB) 8409 keer bekeken
En de aftakas lekte.
IMG-20170503-WA0001.jpeg
IMG-20170503-WA0001.jpeg (107.29 KiB) 8409 keer bekeken
Achter dit plaatje en de dop zit de aftakas met daaromheen een grote afdichting.
Deze was versleten.
Ik heb de oude afdichting opgemeten en via een kennis een nieuwe gekregen.
Mocht iemand interesse hebben wat voor iets het is laat het dan even weten ik kon de foto er van niet vinden.

Om toch een beetje fatsoenlijk te kunnen zitten ook maar een nieuwe stoel gemaakt.
De pan heb ik op een tractorbeurs in nijnsel gekocht, waar ook een c vormig stuk staal bij zat. hier heb ik twee strips op gemaakt.
Deze stoel zit aanzienlijk beter en persoonlijk vind ik het beter bij de tractor passen.
IMG_20180602_180646.jpg
IMG_20180602_180646.jpg (70.36 KiB) 8409 keer bekeken
Nu konden we een stukje rijden.
Hij rijd super :D schakelen gaat soepel en remmen gaat prima, al is wat afstelling vereist.
De hefinrichting gaat wat vlot omhoog en is lastig op een bepaalde stand te laten staan, al vermoed ik dat dit met de kleine hendeltjes onder de stoel af te stellen is.

Volgende taak was het plaatsen van een nieuwe thermostaat klep, deze gaat open bij een bepaalde temperatuur zodat de koeling naar de radiateur gaat.
Samen met een nieuwe pakking en een nieuwe thermometer weet ik nu zeker dat het niet te heet word daarbinnen
Wel jammer dat deze niet het MF logotje in de meter heeft staan.
IMG_20180808_154228.jpg
IMG_20180808_154228.jpg (82.3 KiB) 8409 keer bekeken
IMG_20180808_154234.jpg
IMG_20180808_154234.jpg (64.32 KiB) 8409 keer bekeken
Momenteel ben ik bezig de elektronica, terwijl we wachten op wat andere onderdelen, niet iedereen levert zo snel als histoparts :lol: ,
met name de franse site laboutique.fr heeft een wat langere verzendtijd.
Maar goed, genoeg te doen.
Zo heb ik nieuwe koplampen geplaatst.
IMG_20180604_205320.jpg
IMG_20180604_205320.jpg (77.23 KiB) 8409 keer bekeken
Nu is de bedrading van deze tractor een rommeltje, en wil ik er een nette kabelboom inmaken, met remsensor en aanhangwagenaansluiting.
Ook lijkt het me slim er een nieuw contactslot en een aantal zekeringen in te maken.
Heb ik een schema gemaakt, ik kon er online geen vinden.
Deze ga ik dan ook met jullie delen als ie af is.

En dat is tot zover alles wat ik heb gedaan voordat ik lid werd van dit forum.

In de tussentijd zoek ik verder naar het kapje van de luchtinlaat, heeft iemand een idee waar hij te koop is, ik heb vele sites geprobeerd zonder succes.
Zo ziet het er uit.
19186749.jpg
19186749.jpg (11.29 KiB) 8409 keer bekeken
Of misschien heb je zelf een tractor waar dit onderdeel op zit, dan zou ik het misschien op kunnen meten om zo een replica te maken.

Paul Smit
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 sep 2016 20:20

Re: Restauratie verslag MF 825

Bericht door Paul Smit »

pracht verhaal.
heb ook een 825 en al veel gesleuteld. natte bussen vervangen, ik kan me bijna niet voorstellen dat na tien jaar de O ringen rond de bussen niet uitgedroogd zijn. heb reparatieset 4-107 perkins gekocht en veel vervangen; bussen, zuigers, kleppen, lagers etc, etc. alles in een pakket.
draait als een zonnetje maar toen ging injectiepomp diesel lekken. ook uitgedroogde O ringen. toen ging de retoer dieselleiding van verstuivers naar tank lekken. Etc.Etc. nu na 10 km nog steeds geen olie of diesel lekkage.
waaier van waterpomp ziet er beroerd uit maar koeling is voldoende.
kan de hef niet op gang krijgen.
heb wel kapje van luchtinlaat orrigineel op zitten (denk ik)
misschien een keer bijpraten?

groet
Paul Smit

ari825
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 aug 2018 17:05

Re: Restauratie verslag MF 825

Bericht door ari825 »

Hoi Paul.

Ik weet vrij zeker dat her en der de O-ringen lekken, met name de achteras is dit goed zichtbaar.
De motor reviseren waag ik me nog niet aan, ik heb er geen ervaring mee en hij lijkt goed te lopen.
Ik heb laatst een flesje gekocht dat je zou moeten mengen met de motor olie, dit zou de O-ringen moeten beschermen en verder afdichten.
Hier heb ik zo mijn twijfels bij maar het is het proberen waard neem ik aan.

Lijkt me leuk om een keer bij te praten!

groeten,
Martijn

ari825
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 aug 2018 17:05

Re: Restauratie verslag MF 825

Bericht door ari825 »

In de avonduurtjes nu het nog wat langer licht is buiten wat gesleuteld.
We hebben een begin gemaakt aan de elektra, de koplampen hebben nu een mooie mantelbuis waar de draden voor het groot en dimlicht samen met de massa doorheen gaan.
IMG_20180816_200711.jpg
IMG_20180816_200711.jpg (104.38 KiB) 8377 keer bekeken
Toen maar eens geprobeerd om de speling in het stuur aan te pakken, er zat namelijk een goede 15-20 graden dode zone in waarbij het stuur wel draaide maar de wielen niet.
In het werkplaats boek stond dat dit aangepast kon worden met een stelschroefje
IMG_20180820_192539.jpg
IMG_20180820_192539.jpg (85.41 KiB) 8377 keer bekeken
Dit werkte super, de stang die vanaf de stuurkolom naar voren loopt reageert direct.
Maar er zat nog steeds erg veel speling in.
Dus besloot ik maar eens voor te gaan kijken.
Zo ziet het er schematisch uit:
IMG_20180820_193036.jpg
IMG_20180820_193036.jpg (58.68 KiB) 8377 keer bekeken
Onderdeel 14 op dit plaatje word aangeduwd of getrokken door de stang die vanaf het stuur komt.
Bij het draaien van het stuur komt dit oog een goede centimeter omhoog.
Dit komt na wat onderzoek door de speling tussen de as die op het frame zit en onderdeel 14.
Zo ziet het er van boven uit.
Screenshot_20180820-214022.jpg
Screenshot_20180820-214022.jpg (84.05 KiB) 8377 keer bekeken
Ik zit nog na te denken over een goed oplossing.
Een manier is om te controleren of de as nog goed rond is en vervolgens busjes te maken die in het gat van onderdeel 14 worden geplaatst.
Ook zou ik een extra ring onder de onderdeel 14 kunnen leggen (zeg maar 2x onderdeel 11) en zo er voor zorgen dat het onderdeel 14 niet kan kantelen.
De laatste oplossing is echter minder elegant.

Graag hoor ik wat jullie er van denken.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Restauratie verslag MF 825

Bericht door fergie »

Hello Ari825,

Als de pen niet meer rond is kan die wel weer rond worden gemaakt in een freesbank met een kotter kop en de beitel binnenste buiten. Dan kun je er perfect weer een passende bus voor maken met de draaibank. Oplossing 2 is een busje maken dat om de pen past (incl oneffenheden) en die er op lijmen met loctite, er zijn sterke soorten die bussen vast zetten en enige ruimte kunnen vullen. Dan is er vervolgens wel weer een goede passing in het armpje te maken.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

850man
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 jan 2016 22:23

Re: Restauratie verslag MF 825

Bericht door 850man »

Leuk zeg dit verhaal, ik ben toevallig al jaren bezig met het restaureren van een 25.
Pas mijn project weer opgepakt en nu echt stappen aan het maken!

Die bus in die stuur arm is bij mijn trekkertje ook versleten, ik ga een nieuwe laten draaien en die pen controleren

Weet iemand of er nog ergens een stuurstok te koop is, die van het stuurhuis naar voren loopt?
Bij mij zijn beide gelaste kogels helemaal versleten

Gr Gerben

Plaats reactie