Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

En na het voorsteltopic gelijk maar door in dit subforum met iets meer tekst en uitleg. John Deere-man in hart en nieren zoals ik al aangaf, maar wel altijd erg gecharmeerd geweest van de MF-techniek, vervolgens een vriendin die Eicher leuke trekkers vind en toen ik deze trekker tegenkwam was 1 en 1 al heel snel 2. De trekker vervolgens 100km naar huis gereden om zo gelijk een goed beeld te krijgen van de staat.

-rookt amper
-verbruikt flink olie
-remmen doen weinig
-speling op stuur
-achterbanden gaar
-lekt olie bij verdeelblok hef/hydrauliek en bij het stuurhuis
-lekt diesel bij een verstuiver

Met als (verwachtte) conclusie: die gaat los! Oké, er waren ook positieve punten.

-motor liep nog best goed (4,5u naar huis zonder problemen)
-schakelt soepel
-fijne trekker om te rijden
-plaatwerk nog best strak

En zo begin je dus vol goede moed met het loshalen, maar merk je al snel dat je met een andere kleur opgegroeid bent. Vooral de hoeveelheid doppen en sleutels die we gebruikt hebben bij het demonteren is ongekend, waar we bij de John Deere 920 met een paar stuks toe konden is hierbij werkelijk de hele doppenset gebruikt, van 8 tot 27... Desondanks liep alles vrij soepel totdat we bij het blok uitkwamen. De cilinderkop (met enige overtuiging) en de carterpan waren er zo af, zuigers eruit gepakt en dan kijk je tegen de bussen aan. Van die lange dunne geperste, in plaats van die dikke JD bussen waar elke bussentrekker wel op past. Help!

Ik lees verhalen over het lassen van een paar rupsjes aan de binnenkant, maar vraag mij af hoe ik met onze MIG aan de binnenkant van die bus een fatsoenlijke las kan leggen. Zie ook dat sommige mensen voor hun bussentrekker rondjes hebben gedraaid die precies onder de cilinder passen, welke maten zijn dit precies of is dit ergens te krijgen op maat?

Ik heb hieronder wat foto's bijgevoegd van hoe de trekker erbij stond, inmiddels is hij al een redelijk eind uit mekaar. Als ik er morgen aan denk zal ik enkele foto's nemen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door hooidonk »

Mooie trekker hoor, daar is echt wel weer iets heel moois van te maken!
Heeft hij veel uren op de klok staan?

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

De teller staat op 4.300 uur, maar die loopt niet meer. Ik heb niet het idee dat de waarheid duizenden uren verderop ligt, over het algemeen is ie nog best netjes.

In reactie op jouw bericht in het voorsteltopic, wat is er allemaal anders? Goede vraag, daarvoor heb ik te weinig MF kennis. Het plaatwerk, velgen en moederblok spreken voor zich. Heb het idee dat de pedalen ook anders zijn dan bij MF, slechts een enkele voetrem maar twee poken om de achterwielen apart te remmen, gaspedaal zit in de vloer in plaats van erop en twee koppelingspedalen. En hij heeft een schakelblok tussen hef en DW hydrauliek ventiel dat ik nog niet eerder gezien heb.

Iemand suggesties waar aan goede onderdelen voor de revisie te komen? Nieuwe bussen, zuigers en als ik de prijs van nieuwe koppen zie kan ik hem daar ook niet voor laten reviseren. Mechanisatiebedrijf heeft toegang tot Bepco, maar ik kom op internet bijvoorbeeld ook Anglo Agri Parts tegen uit Engeland.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door hooidonk »

Die kans is wel erg groot, dat hij heel wat meer uren in de benen heeft.
De vlekjes moet je even doorheen kijken, dan staat er een strakke trekker hoor!

Warempel ja, deze heeft twee koppelingspedalen!
Is de ene de rijkoppeling en de andere voor de aftakas?

Voor de rest springen me naast jouw rijtje niet echte niet-MF delen in het oog, behalve de wisselstroomdynamo.
Maar die kan er ook later op gemonteerd zijn.

Ik ben ook benieuwd in hoeverre de onderdelen 1 op 1 passen.
En volgens mij waren Eichers ook leverbaar met stuurbekrachtiging, misschien zou deze ook op een MF passen.

Het blokje ga je straks in ieder geval wel maatjes mee worden, het zijn fijne, taaie motoren.

Voor de onderdelen zou ik de erkende paden bewandelen.
Er is hier op het forum genoeg geschreven over bepaalde webshops, waaronder eentje in engeland, waar goedkoop al meer dan eens duurkoop bleek te zijn.

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Even de tussenstand van zaken. De bussen zijn er niet uit te krijgen dus denk dat ik het blok maar weg breng en het laat doen. Zeer spijtig, bij de John Deere ging het zeer soepel en dan verwacht je zoiets niet tegen te komen.

Het ene pedaal is rijkoppeling en de andere van de aftakas inderdaad, andere grote verschillen kon ik zelf ook niet bedenken. De achtervelgen zijn ook nog wel typisch voor deze MF-Eicher, op een MF heb ik ze nog nooit gezien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door hooidonk »

Ik ben even heel hard aan het denken hoe wij toen de bussen er uit gehaald hebben, ik denk inderdaad gewoon een lasrups van onder tot boven gelegd.
Wel opletten dat je er niet doorheen gaat en daarmee de wand er achter beschadigd.
Maar wij hadden toen het blok er helemaal af gehaald, dus het kan ook zijn dat we hem onder de pers met een goed passende prop er uitgedrukt hebben.

Heeft de JD soms natte bussen?
Dan draagt hij over een veel kleiner deel dan deze droge bussen en zijn ze er waarschijnlijk makkelijker uit te krijgen.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Nog een verschil met een MF 148, het handvat van de handrem rechts, i.p.v. links.
En tussen de motor en het koppelingshuis zit nog een extra tussenplaat, waarschijnlijk omdat er een ander merk en model drukgroep en koppelingsplaten inzitten.
Er kan wel eens een LUK koppeling in zitten.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Daar noem je twee dingen die ik inderdaad van toepassing zijn op deze trekker, Wim. Van de koppeling heb ik geen verstand, maar ik zal er morgen eens naar kijken. Dat zal vast uitsluitsel geven.

Het blok is inmiddels weggebracht om de bussen eruit te laten halen en nieuwe in te persen. Had zelf een bussentrekker gebouwd en nadat ik een 20mm dikke plaat kromtrok op de bussen heb ik besloten dat het genoeg was. Ik snap het idee van een lasrups leggen, maar durfde dit niet aan. Nou weet ik zeker dat de nieuwe bussen er ook weer goed in komen. Ben benieuwd hoeveel pijn het in de portemonnee gaat doen.

alfred
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 12:55
Locatie: oldenzaal

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door alfred »

wij hebben de bussen van de mf 155 en van de mf 240 er met een schroevendraaier uit gehaald een schroevendraaier van 5 mm breed tussen de rand tikken en langzaam naar beneden slaan dan scheur je een strookje uit de wand van de bus en pak je hem er zo uit . wel na de tijd even kijken of je geen krassen in het blok hebt gemaakt , zonodig even glad schuren./vijlen
mf 135 , mf 155 , mf 240 , mf 44 ploeg, deutz fahr km22 maaier , kuhn4 elements schuder , veenhuis hark ,newholland 278 pers ,schuitermaker rijsen meststrooier , lely kunstmest strooier , lemken 2 schaar wentel ploeg , duport giertank ,lans aardapelrooier , waterkracht veldspuit,lemken culivator , hekamp kiepbak , hekamp pelletvork wifo hefmast, bergmann 4 wielige 2 zijdige kipper pegoraro frees

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

De drukte van de eerste snee achter de rug dus eindelijk weer eens tijd gevonden voor nieuwe kopzorgen. De pistonpenbussen, hoe werkt dit?

Ik ben begonnen met een zuiger te vervangen, dus een nieuwe zuiger, veren, pistonpen en pistonpenbus. De oude drijfstang blijf ik gebruiken. De pistonpen was met een hamer en doorslag er redelijk gemakkelijk uit te meppen, de pistonpenbus begon al aardig te slijten (koper zichtbaar) dus deze eruit getrokken. Hier was wat kracht voor nodig en ook de nieuwe erin persen moest met enig beleid en het volle verstand erbij.

Maar dan de pistonpen nog, die gaat er dus echt niet in. Normaal gesproken hoort dit soepel te gaan lijkt mij aangezien alles vrij moet kunnen ronddraaien. Wat doe ik verkeerd? De bus zit er mooi recht in, maar ik mis gewoon 0,5mm ergens (zie foto 3 en 4).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door hooidonk »

Ik heb wel eens het idee dat de topics in het 'algemene' Massey Ferguson hoofdstuk hier op de site beter gezien wordt, dus ik zou als ik jou was daar de vraag nog een keer stellen.

Ik zou zo geen oorzaak van je probleem kunnen bedenken. Verkeerde over / ondermaat kan ik me voor die kant van de drijfstangen ook niet voorstellen.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door fergie »

Hello Auko,

Dit soort busjes moet na plaatsen op maat na-geruimd worden. Da's een heel exact werkje, ik denk dat ik dat door een revisie bedrijf liet doen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Deze zijn dus niet standaard op maat begrijp ik, kak... Heb nou een ander setje geprobeerd, maar die zijn juist weer aan de ruime kant. Ik neem aan dat ze net zo "strak" moeten zitten als de zuigerpen in de zuiger zit? En ga ik nog meer dingen tegenkomen die ik zal moeten laten doen door een gespecialiseerd bedrijf? Ik wil niet steeds om elk wissewasje aankloppen bij die mensen.

Andere problemen. Het vliegwiel en de koppeling zitten weer aan het blok vast, maar nou moet de hele boel weer aan de trekker en dat gaat met geen mogelijkheid, wat is hier het trucje voor? En op hoeveel Nm moeten de bouten op de tweede foto aangedraaid worden?

Afbeelding
Afbeelding

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

Welke maat bouten zitten er in?
5/16 UNC of UNF, 3/8 UNC of UNF, of M8, of M10 met gewone of fijne draad?

Hoe is de starterkrans er aan toe, of is dit een vertekend beeld op de foto?

Passen de splines van de beide koppelingsplaten wel goed op de splines van de beide assen?
Heb je de motor en de ingeschakelde aftakas wat gedraaid om de splines recht voor elkaar te krijgen?
Zitten de koppelingsplaten goed gecentreerd in de midden?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Wim,

De bouten zijn M8 met een gewone draad, de eerste de beste M8 bout die ik hier uit de werkplaats trek past er probleemloos in. Ik schat enkele tientallen Nm, maar ik gok liever niets.
De starterkrans is prima, de foto geeft een vertekend beeld omdat ie ingevet is.

Op de laatste drie vragen kan ik drie keer ja antwoorden, ik ben bang dat we hem er gewoon net niet goed voor hadden op de een of andere manier en het daarom niet wou lukken. Weet goed genoeg hoe vervelend een aftakas soms kan zijn om aan te koppelen dus laat staan een as met 20(+) splines die je niet kan zien en voelen. Morgen als ik fris en fruitig ben maar eens weer proberen, heb nog altijd de hoop (en het streven) de vooras er weer aan te krijgen dit weekend. Gelukkig is maandag een extra vrije dag :wink: .

Plaats reactie