MF35-3 opknappen

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Nu de 35 van m'n vader even gemist kon worden, was het hoog tijd die eens aan te pakken.

Hij begon steeds slechter te starten, wat volgens mij aan de startmotor ligt.
Voor m'n gevoel trekt de startmotor erg veel stroom, waardoor het massaslot min of meer is verbrand.
Ik had het massaslot overbrugt met een goede startkabel, maar de klemmen daarvan werden na een paar keer kort starten al fikheet.

Dus de trekker binnen genomen en de startmotor losgehaald.
Het viel me op de het anker op de plek van de koolborstels erg ruw was, dus die eerst maar eens opknappen.
En dan samen met een nieuw setje koolborstels weer in elkaar steken, hopelijk is het dan beter.
Ook het bruggetje in het startrelais wilde ik nalopen, kijken of die misschien aangetast is.
Mocht het niet geholpen hebben omdat er toch wat anders aan de hand is, kan wegbrengen naar een revisiebedrijf altijd nog.

We wilden meteen van de gelegenheid gebruik maken om de trekker wat droger te maken.
Nu is het net een hondje die overal z'n druppeltjes achterlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Bovenop het blok is het één grote baggerbende.

Afbeelding

Afbeelding

In ieder geval één verstuiverleiding lekt bij de verstuiver, dus die wilden we sowieso vervangen.
Maar hij lijkt ook motorolie te zweten en als het zo hoog op het blok zit, zit ik aan de kleppendekselpakking te denken.
Maar eerst maar eens de boel een beetje kuisen.
We hadden hem pas met een stoomcleaner schoon gemaakt, maar daarna heeft hij al weer een hoop rotzooi verzamelt en je komt lang niet overal goed bij met zo'n ding.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door admin »

Hoi Martin,

Ik weet niet of het olie is of zand en diesel.
Dat kan ik niet zo goed zien.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Nee, dat is lastig hè?

Ik vond op een plek aan de zijkant van het blok wel een vloeistof die echt zwart en reukloos was, dus volgens mij was dat ook wel motorolie.

Zou de wiek er ook voor kunnen zorgen dat de rommel op een andere plek komt te zitten dan waar de lekkage zit?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door admin »

Hoi Martin,

De fan kan er inderdaad voor zorgen dat de lekkage verplaatst wordt.
Wat je het beste kunt doen, is alles schoon maken. Dan de motor een poos laten lopen om te kijken of je lekkage plek kunt vinden.
Gebruik een fles oid voor de brandstof toevoer. Lekkage gaat van boven naar beneden en met de wind mee.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door fergie »

Hello Martin,

Een stukje plaat of karton tussen blok en fan zetten zodat de wind weg geleid wordt, dan is het mogelijk duidelijker te vinden.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Okee, dankjulliewel voor de tips!
Ik ga er mee aan de slag!

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Hallo,

Vanavond nog even bezig geweest met de startmotor om de koolborstels te vervangen.
Twee stuks zitten vastgeklemd met een oogje aan twee van de spoelen tegen de buitenkant van de startmotor.
Zijn daar trucjes voor om die los te krijgen of zijn ze misschien gesoldeerd?

Je kan er ook niet echt makkelijk bij en de kruiskopboutjes waar de spoelen mee aan het huis vast zitten, zitten natuurlijk ook muurvast.
Weet iemand misschien de maat van deze boutjes, zodat ik je eventueel kan uitboren?

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Ik slijp de oude borstel draden los en soldeer de nieuwe tegen de lip die overblijft aan.

Waarom wil je de veld wikkelingen los hebben, da's een drama om die weer goed vast te krijgen. Als je dan toch wilt, slagschroevendraaier ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Okee, dus je haalt het oogje waar ze in geklemd zitten verder helemaal niet los?
Dat is nog veel makkelijker natuurlijk.

Daarom wilde ik die wikkelingen er uit halen, om goed bij dat oogje te kunnen komen. Zo in het huis valt het niet mee om hem los te krijgen, vandaar. Slagschroevendraaier had ik geprobeerd, maar die boutjes lachten me vierkant uit en bleven lekker zitten.. :?

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Hier weer even een update vanaf deze kant.

Het kilveren is klaar en het gras is er mooi voor de regen ingekomen.

Dus vandaag weer wat tijd gevonden om aan de MF's verder te werken.
Omdat de reeds ontmantelde 35 op sleeptouw mee mag naar het werk om schoon te spuiten, moest die wel een goed trekpunt aan de voorzijde hebben.
En omdat een trekhaak aan de voorzijde altijd wel handig is, heb ik een tijdje gezocht op duitse sites naar zo'n mooie originele duitse trekhaak, maar helaas zonder resultaat.
Dus toen zelf maar een oude trekhaak verbouwd naar een model die daar een beetje op lijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Hij komt vrij kort op de motorkap, maar het gaat precies.
Nu nog even spuiten en hij kan er onder.

To be continued..

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door admin »

Hoi Martin,

Ziet er weer goed uit. Is sterk genoeg.
Daar ga je plezier van hebben.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Bedankt, Gerrit!

Inmiddels zit hij er onder:

Afbeelding

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Eindelijk weer back in business...

Spijtig om te zien dat Photobucket er de brui aan heeft gegeven, dus helaas een hoop foto's weg.
Dus voortaan met Flickr werken, eens kijken hoe dat gaat.

Omdat we de aanbouwdelen van de Schukken maaibalk onder de trekker uit willen hebben, hebben we een nieuw afdekplaatje voor onder het koppelingshuis gemaakt.

Afbeelding


En er onder, sluit mooi aan:

Afbeelding


Morgen is het plan de trekker nog een keer goed schoon te spuiten, voor we er verder aan gaan sleutelen.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Vandaag weer eens een lekkere trekkerdag gehad.

Vanmorgen al op tijd op pad, om met een stoomcleaner de 35 nog een keer goed schoon te spuiten.
We hadden hem al een keer goed te grazen gehad, maar na het wegnemen van het plaatwerk en ook met name de tank, bleek er nog een hoop troep op te zitten.
En om te voorkomen dat die zooi allemaal in de motor komt, nog maar een keer de rit gemaakt.
Dus hup de stang er tussen, de 155 er voor en gaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal terug thuis de trekker weer in het werkplaatsje gezet en de startmotor er af gehaald voor verdere reparaties.
Ik wilde er nieuwe koolborstels in solderen, maar ik denk dat mijn soldeerbout te licht is, want het oude tin werd niet vloeibaar.
Ik gebruik een 'normale' bout van 30W of een pistool van 100W.
Als ik komende week een andere bout haal, hoeveel watt zou dan een goede maat zijn?

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Gisteravond de startmotor verder in elkaar gezet.

Ik had 's middags eerst een nieuwe 60W soldeerbout gehaald, omdat de oude het tin niet vloeibaar kreeg.
Met deze nieuwe ging het wel wat beter, al was het nog wat tobben.
Ik wilde de truc van René toepassen om de nieuwe koolborstels aan de oude oogjes te solderen, maar dat lukte met deze bout nog niet.
Ook kreeg ik de oude koolborstels niet uit de oogjes los gesoldeerd.
Dus uiteindelijk maar voor plan B gekozen en eerst de oude restjes kabel uit de oogjes geboord.
Toen was de spanning er af en kon ik hem met de soldeerbout verder leegvegen en de nieuwe er in klemmen.

Daarna de boel weer verder in elkaar gebout en warempel, hij draait ook nog!
Alleen het viel me wel op dat hij behoorlijk vonkt tussen de nieuwe koolborstels en de collector.
Had ik misschien de nieuwe (Kramp) koolborstels eerst glad moeten schuren?
De collector heb ik op de draaibank nagesnuffeld, die is dus was netjes glad.

Plaats reactie