de TED van Evert

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: de TED van Evert

Bericht door ruud smit »

sorry Evert ik las het niet goed! Sorry ........
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

Haha ik zoeken , en krijg op een vraag gelijk 2 tips das mooi
Ik heb die pakking voorzichtig verwijderd, volgens mij is het wel erg dik voor papier
Ik ga er mee naar van Hamersveld voor de zekerheid want als het straks lekt moet ik wel aardig wat weg sleutelen om er weer bij te komen
En ik hoop die ene losse pakking ook los te kunnen krijgen ipv een complete set
Fijne mensen daar, adviseerden mij indertijd om een complete waterpomp te vrrvangen ipv alleen de afdichtingsring omdat hun ervaring was dat er dan vaak toch lekkage optreed
Maar tja.... ik ben nogal eens eigenwijs :roll:
By the way, smeer ik de rubbers van de waterpomp een beetje in het vet voordat ik monteer? , of juist niet !

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: de TED van Evert

Bericht door ruud smit »

beste Evert
Wij zijn hobbyisten ! Die monteur die jou adviseerde heeft een heel hoog uurloon, en dan is het verstandiger om alles te vervangen ,en ja soms heeft hij gelijk dat als je het ene maakt en volgende week het ander stuk gaat ! Wij met ze alle zijn mooi aan het koetelen aan die oude trekkertjes en hoeven geen geld er mee te verdienen Haha het is net wat je er voor over heb !
Gr ruud
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: de TED van Evert

Bericht door fergie »

Hello Evert,

Ik heb pakking papier liggen tot 2 mm, koop je per rolletje op bv panningen of zo. De keering is van keramiek en die behoeft op zich geen smering. Ik draai altijd het loopvlakje in het pomphuis ff mooi vlak zodat de nieuwe keering snel inloopt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

Dat pakking papier heb ik vandaag ook gekregen, ik zocht een pakking voor de waterpomp
Tussen het motorblok en het pomphuiszat er eentje
Ik dacht dat het een soort loodhoudende pakking was
De pakking had zo'n lood kleur vandaar
Bij van hamersveld hadden ze die pakking niet liggen, maar een van de oudere monteurs gaf me een stuk pakkingpapier (dik stevig spul) en zei daar kun je er eentje uitknippen wat reeds gedaan is

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

De oude en de nieuwe pakking
Bijlagen
Pakkingen.jpg
Pakkingen.jpg (139.4 KiB) 18162 keer bekeken

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

En nog een vraagje voor de 'ahum' kenners..
Toek ik de pakking had afgestoken zag ik dat onder de ronde opening nog een klein rechthoekige opening
Deze was afgedekt door de pakking er zaten wat roestsporen op de pakking
Maar mijn vraag waarvoor het onderste gat is, en waarom is het afgedicht met een stukje pakking???
Bijlagen
20161022_182102~t(1).jpg
20161022_182102~t(1).jpg (185.07 KiB) 18161 keer bekeken

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

Zo ik ben weer even terug op het forum
Een antwood op mijn bovenstaande vraag heb ik nog niet gehad, niemand die het weet??
Verder is het plaatwerk netjes gestraald en gespoten door evers uit ederveen
Maar verder ligt de restauratie stil doordat ik erg druk ben met diverse klussen die ook af moeten
Dus tja i, hoop in de bouwvakvakantie weer verder te kunnen

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: de TED van Evert

Bericht door fergie »

Hello evert,

Ik vermoed dat het gewoon 't gat is van t gieten en er zal een buis in zitten met een bepaalde water verdeling.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

Zo weer even een reactie van miik dacht in euvele overmoed de trekker in de bouwvak weer effe in elkaar te zetten
Nou dat liep dus glad anders
Veel ben ik niet opgeschoten omdat we ook nog op vakantie gingen naar Frankrink
En verder , bij elk onderdeel dat ik eropschroefde haald ik er weer 1 vanaf om ook dat mooier te maken
Tegen het eind van de bouwvak zat ik met de pedalen in de hand te kijken
Wat doe ik hiermee dacht ik , verf houdt niet op pedalen
Dus heb ik ze laten moffelen door een kennis
Nu heb ik ze weer, werkelijk klasse zoals ze nu zijn , als nieuw
Voor het coaten moest men de Ral kleur hebben.... ik was op deze site ral7005 tegen gekomen , die kleur blijkt aardig in de buurt te komen van fergie grijs ik heb er even een fotootje bij gedaan maar echrt goed zie je het pas bij daglicht
Ik maak me daar niet druk over die 2 pedalen vallen niet op vanweg een ietsje lichtere tint, maar wel dat ze zo gaaf blijven :-)

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

En bij deze de foto
Bijlagen
Beetje kleur verschil
Beetje kleur verschil
2017-08-19 20.18.55.jpg (146.96 KiB) 14174 keer bekeken

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

zo, na lange tijd van stilte kom ik weer eens wat plaatsen
het werk aan de trekker heeft bijna een jaar stil gelegen op wat gerommel in de marge na
te druk met werk en aanverwante zaken
nu in de laatste week van de vakantie ben ik weer aan het sleutelen gegaan
steekassen eruit gehaald, aftakas eruit en vervolgens de hydropomp
daarna het de brug en de achteras vanbinnen schoongemaakt
vet, olie water er kwam vanalles uit
het meeste schrok ik nog van de 3 à 4 handen vol grit, puinstukjes enz die in de middenbrug zatten
net achter de hydropomp.
werkelijk onvoorstelbaar dat er handenvol van die troep in zit, ik kan me niet voorstellen hoe dat er in is gekomen
je zou denken dat er ooit iemand een paar handen vol gruis en cement in heeft gegooid
alles zat gelukkig wel mooi samen geklonterd in dikke olie
zo op het oog zie ik geen beschadigingen aan de hydropomp
nu is het wachten op de laatste pakkingen, en dan kan ik weer aan het monteren gaan

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

en dan nog een vraagje
heeft iemand enig idee hoe ik het onderste deel van de verstelbare hefarm weer gangbaar kan maken
het zit muurvast waarschijnlijk door oud vet want er zit geen roest
ben al een tijdje aan het stoken geweest met de gasbrander , vervolgens alles heel regelmatig in de kruipoile gezet, maar hij blijft muurvast zitten
nog een tip?

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

de kogel is door de kerk, ik heb mijn ferguson weggebracht, om op te laten knappen
door mijn werk als chauffeur ( van 5 tot 19) plus de nodige avonden vergaderen als gemeenteraadslid
kwam ik behalve in de zomervakantie
totaal niet meer aan mijn trekker toe, hij stond al 2 jaar in afgetakelde toestand in de garage
en ik wou `m toch een keer af hebben
nu kwam ik via via aan een medehobbyist met wel voldoende vrije tijd, deze gaat mijn TED opknappen
ik baal er wel van want het sleutelen in de spaarzame vrije tijd gaf enorm veel voldoening
maar het is niet anders

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: de TED van Evert

Bericht door evert65 »

weer eens even een reactie van mij
de trekker was weg gebracht naar een kennis van een kennis om alles weet tip top te krijgen
nou, ik ben blij dat ik het heb laten doen, 4 maanden is ene evert-jan er mee bezig geweest
net voor de jaarwisseling had ik de trekker weer thuis , bijna helemaal af
hier en daar wat nog puntjes bij tippen met grijze verf.
het enige wat ik nog moet doen is de radiateur dicht zien te krijgen, verlichting er op bouwen, bestickeren en de motorkap een keertje overnieuw in de verf zetten
op een of andere voor mij onverklaarbare manier zitten er allemaal rare vlekken en kale plekken op de boven kant
alles aan de trekker werkt weer goed ook de hef is dik in orde
met een hydralische pers hebben we de afstelarm van de hef eindelijk in beweging kunnen krijgen en los gedraaid
nu staat Fergie weer in mijn schuur
een mooi trekkertje uit `51 bijna klaar om te gaan gebruiken
voor de koplampen heb ik een paar steunen gemaakt zoals men ze ook wel ziet op de goudbuik, dat leek me mooier dan de lampen zomaar aan de motorkap vastzetten
nu kijk ik rond naar een 2 wielig karretje om er achter te hangen
zo`n ouderwetse houten bak met luchtbanden zoek ik nog , maar ik denk dat ze schaars zijn, want of ik zoek verkeerd of ze zijn er gewoon niet op marktplaats momenteel.

Plaats reactie