verplichte revisie FE 35.

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Een aantal jaren probleemloos rondgereden met mijn FE 35. Deze start normaalgesproken (ook in de winter) prima en eigenlijk werkte alles naar behoren.

Tijdens een ritje met een redelijk zware aanhanger met hout gebeurde het volgende:

Een enorme knal, witte rook, diesel overal en geen trekkracht meer. Conclusie: een van de gloeispiralen is uit het blok geklapt en koppakking is gescheurd. Er zit een duim-dik gat in de cilinderkop.

Diverse delen heb ik uitgebouwd. De staat van de onderdelen kan ik moeilijk beoordelen. Ik heb weinig ervaring met dit soort werkzaamheden. Overal zit vieze olie, dik en aangekoekt, de kanalen van de koeling zitten vol met roest, en het roest had zich ook al tussen koppakking, blok en cilinderkop vastgezet. Ook de 4 verstuivers zien er zwart en vettig uit. De koperen ringen hebben niet meer de vorm van de verstuiver maar zijn ovaal en ruimer dan de nozzle. De kleppen hebben allemaal een ander kleurtje van zwart naar grijs tot wit/creme kleurig.

Nu zoek ik denk ik een nieuwe cilinderkop voor deze 4 cilinder, koppakkingset, en ..... ??? .

Is er iemand die mij met technisch advies weer op weg kan helpen om dit klusje tot een suc6 te maken?

Groetjes,

Tim

omgeving Assen
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Als je wilt kan ik je wel helpen, mail me maar als je dat wilt voor meer info.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Hallo Rene,

Een bericht in je inbox.

Groetjes Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Zo stond ie er bij
Bijlagen
IMAG0738 (200x113).jpg
IMAG0738 (200x113).jpg (83.76 KiB) 20311 keer bekeken
IMAG0733 (113x200).jpg
IMAG0733 (113x200).jpg (89.14 KiB) 20311 keer bekeken
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Dat is slecht nieuws. Ik denk dat je wel van een volledige revisie uit mag. Die blokken hebben allemaal al heel wat uren achter de rug. En als je toch aan de slag moet, kun je het beter in 1x goed doen.

Succes met het weer rijdend krijgen van je trekker.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Evertjan
Berichten: 202
Lid geworden op: za 17 jan 2015 10:31
Locatie: Surhuizum

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Evertjan »

Beste Tim,

Ik heb nog een compleet blok staan, misschien iets voor jou.

Groetjes,

Evert.
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door fergie »

Hello Evert,

Ik wacht nog steeds op foto's, heb je al weer droge voeten ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Hallo Gerrit,

Ik denk dat je gelijk hebt. Dat lijkt me leuk om te doen, en ze zeggen wel eens, "eens moet de eerste keer zijn" en uit een boekje kun je i.p. alles leren .. :D

Hallo Albert,

Een nieuw blok spreekt mij aan, maar dan leer ik er weer niet zo veel van. Bedankt voor je aanbod, maar ik probeer eerst het huidige blok weer in conditie te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet, Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

De cilinderkop ligt bij Emming motor techniek in Ter Apel. De kleppen zitten nog goed, geen lekkage en de kop is mooi vlak. Wel mist er een gloeispiraal, is er een exemplaar lek en zit er een scheurtje tussen koeling en gat waar ooit de gloeispiraal zat. Alle vier worden dus vervangen. Als ik de kop terug heb kan ik beginnen met verdere demontage. Plan opgevat om naast de revisie van de kop ook de zuigers, veren en bussen te vervangen.

Omdat het al enkele maanden geleden is dat ik de cilinderkop bij Emming bracht hoop ik dat ik nog weet in welke volgorde de verschillende onderdelen er weer op moeten ..:)
Bijlagen
2015-02-14 15.20.09 (113x200).jpg
2015-02-14 15.20.09 (113x200).jpg (81.34 KiB) 20134 keer bekeken
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Ik heb een vraag over de demontage van de cilinderkop.... Nu de kop er weer op zit, de zuigers, veren en bussen zijn vernieuwd en de nokkenas weer op z'n plek ligt hou ik vier kleine cups over. De ene iets groter dan de andere drie. Ik heb wel een vermoeden waar ze horen, nl tussen klep en klepstoter, maar omdat ik er maar vier heb maak ik me een klein beetje zorgen. Mis ik er misschien vier?

En,... ik kom er ook achter dat de koppakking verkeerd om gemonteerd is. Hoe ernstig is dat? Kan ik het laten zitten of demonteren en op de juiste wijze plaatsen en weer vastzetten of moet ik een geheel nieuwe pakking aanschaffen?

Weet iemand hoe het zit met de vier cups en wellicht met de missende vier? En wat te doen met de pakking?

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Er zijn inderdaad maar 4 cups, passen alleen op de inlaat of uitlaat, de klep steel diameter is verschillend dus dat vindt je wel uit.

De pakking moet correct, anders krijg je geen olie naar de tuimelaars. Als hij nog niet warm is geweest gewoon demonteren en andersom er tussen etc.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Hallo René,

Dank voor je reactie.

Nu kan ik weer even verder.

Groet, Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door massey 35 »

Hallo Tim,

Er moeten in totaal 4 cups op de inlaatkleppen en 4 cups op de uitlaatkleppen zitten.
Zie onderdelen boek MF 35 Engels hier op deze site.
Item 22 en 27 op pag. 26 van 105.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Nog een vraag:

Ik heb de kop teruggeplaatst en de pakking en cups op de juiste plek en wijze aangebracht.

De kop is met aan aanhaalmoment van 95 Nm aangedraaid. Toch is er lekkage van koelvloeistof langs de pakking. De kop is gevlakt, daar lijkt mij het probleem niet te zitten. Kan ik de kop nog verder aandraaien en zo ja, tot welk moment.

Ook lukt het niet om ondanks de nieuwe koperen verstuiverringen de verstuivers volledig af te sluiten. Iemand enig idee wat ik hier fout doen? Tijdens het aandraaien is reeds een van de bouten gebroken, dus die zal ik moeten vervangen.

Alvast dank voor jullie reactie.

Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Als de pakking toch lekt, ho hoog staan de nieuwe cilinder bussen boven het blok uit ?. Je kunt dit meten met een lineaal en een set voeler maten. Lineaal over de bus zetten en er net naast kijken welke voelermaat onder de lineaal past (sorry, de kop zal er dan weer af moeten). Een nadeel van de imitatie pakkingen is ook dat die niet zo hoog van kwaliteit zijn, zoud dus kunnen dat je hoe dan ook een nieuwe nodig hebt, al zou het op zich moeten kunnen.

Nieuwe koperen ringen zijn vaak zo hard als de oude. Als je ze niet met de blote vingers kunt verbuigen dichten ze niet af. Dan kun je ze even aan een stukje ijzerdraad hangen en met de brander helder rood stoken. NIET heter, oranje is bijna en geel heet smelt ie !. Dan laten afkoelen aan de lucht en je kunt ze buigen.
Op het plattelands vestival zal ik dit tonen.

Groeten,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie