verplichte revisie FE 35.

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Sluismolenaar »

Ik weet niet of ik het goed begrijp Tim, maar je schrijft dat er nu 4 nieuwe 12V gloeiers in serie in de kop gezet zijn. In serie betekent dat ze de stroom aan elkaar doorgeven, en dus de 12 volt van de accu met elkaar delen. krijgt elk ca. 3 volt. Gaat er 1 stuk, dan doet er geen een het meer, want de stroomkring is onderbroken.
Volgens mij horen die 12V gloeiers parallel geschakeld te zijn. Vraag me niet hoe dat uitgevoerd is, ik kenhet verschil niet tussen 12V snelgloeiers en de (originele?) 1,7V gloeiers die in serie horen te zijn aangesloten.

Hoe dan ook , uit jouw laatste bericht maak ik op dat je 4 12Vsnelgloeiers hebt die in serie geschakeld zijn, en uit het overzichtje van Wim (?) maak ik op dat die parallel geschakeld horen te zijn. Misschien dat je ergens iets verkeerd hebt aangesloten? Of verkeerd beschreven?

Succes en groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Je sluit alleen de gloeiers in de kop aan, die in de inlaat kan vervallen. Het is het een of het ander. Dan is zeker te begrijpen dat je met ca 90 ampere je contactslot verschroeit. De inlaat gloeier is goed voor 30 en de snelgloeiers normaal 15 elk x4 = 60. Bij onze 35 is het contactslot wel bestand gebleken tegen de dubbele stroom van de snelgloeiers dus dat zou moeten willen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door massey 35 »

Hallo Tim,

Je moet voor 1 voorgloei systeem gaan en niet 2 systemen door elkaar gaan gebruiken.
Daar is het contactslot niet op berekend en de bedrading ook niet!!!!

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Hallo Wim, René en Andreas,

Dank voor jullie reacties.

Ik krijg later deze week het nieuwe contactslot per post. Ik zal de vier nieuwe gloeiers gaan aansluiten op het nieuwe contactslot. De gloeier op het inlaatspruitstuk zal dan komen te vervallen.
Blijft wel de vraag of ik dan de twee weerstanden moet gaan gebruiken. Bij het revisiebedrijf vertelde men dat niet te doen. De vier gloeiers, van elk 12 volt, zijn d.m.v. van een draad parallel met elkaar verbonden.

Ik laat jullie weten als het gelukt is.

Groet, Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Die weerstanden zijn bedoelt om de serie gloeiers te beschermen. (4x1,7=6,8 volt) Je moet dus nog ongeveer 6 volt kwijtraken. Dat gaat met de voorschakel weerstand en de gloeispiraal in het dashboard.

Bij je 12v parallel gloeispiralen hoef je geen spanning te verliezen. Die mag je gelijk op de accu (via een schakelaar natuurlijk) aansluiten.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Het verhaal is niet geheel correct. De serie gloeiers zijn normaliter 2,3V per stuk. Zo kom je op bijna 10V totaal, moet er dus dikke 2 volt "verstookt" worden tijdens het gloeien. Zodra je gaat starten wordt de weerstand uitgeschakeld en krijgen ze de volle accu spanning die door de belasting van de startmotor tot ongeveer 10V gereduceerd wordt. Een controle oog werdt vaak geplaatst in plaats van een weerstand die normaal onder het dashbord hoort te zitten. Dit is dus niet standaard uitrusting.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door massey 35 »

Hallo allemaal,

Ik heb bij een MF 35 - 4 cilinder waarbij de gloeispiralen in serie in de cilinderkop zitten nooit anders gezien als dat er een controleoog in het dashboard zit en een voorschakelweerstand ergens in de buurt van de accubak.
De gloeispiralen zijn in dat geval ongeveer 1.7 volt.

Bij de uitvoering die René beschreef moet je ook een gloeistartschakelaar hebben met 2 aparte gloeiaansluitingen, zoals b.v. Bosch die heeft.
Dat is bij Bosch aansluitnummer 17 en 19.
Iets dergelijks ben ik bij Lucas gloeistartschakelaars nooit tegenkomen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Zoals ik het beschrijf staat het ook in het werkplaats handboek. De onze heeft een lucas slot met die bewuste aansluiting die echter niet wordt gebruikt ivm. de snelgloeiers.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Hallo allemaal,

Dank voor jullie tips en adviezen.

Starten FE 35: https://www.youtube.com/watch?v=fPTZygz8npU

Stationair FE 35: https://www.youtube.com/watch?v=5ypktaiHmak

Ik ben nog niet helemaal tevreden over het starten. Vermoedelijk moet ik nog een keer mijn best doen om de laatste aanpassing aan de positie van de pomp te doen.

Zelf denk ik dat de FE 35 wel weer mooi loopt.

Als na enige maanden blijkt dat er geen problemen optreden zal ik gaan zoeken naar een nieuwe motorkap en wil ik een aantal andere dingen gaan aanpakken.

Groet, Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

Plaats reactie