TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Hierbij mijn restauratie verslag, bedoeling is om hem helemaal aan te pakken. Motorisch loopt ie 100% dus alleen de pakkingen worden vervangen en alle filters worden vernieuwd. Verder word alles schoongemaakt en ontvet en weer netjes in elkaar gezet. Verder ben ik bezig met alle onderdelen op te zoeken en ben ik begonnen met het kaalmaken van de verflagen, leuk klusje.... Heb een verijdbare straalmachine gekocht die ontzettend handig is, scheelt weer krabben zeg maar en je hebt een geweldig resultaat. Ga er mijn eigen draai aan geven qua kleur combinatie, orgineel is mooi maar apart vind ik ook leuk, niet schrikken hij wordt niet paars :D tzt wordt het wel duidelijk haha. Trekker is zo goed als gedemonteerd dus straks wordt de helft gepoedercoat voor een extra sterke verflaag, frame wordt gespoten net als de spatborden en motorkap en dashboard voor het gladde resultaat. Velgen worden daarintegen ook gepoedercoat.
Hier wat foto's:

Hoe ze er momenteel bij staat
Afbeelding

Revisie hefblok, gestraald en morgen nieuwe pakkingen monteren mis alleen een paar rubberen ringen voor het blok wat eronder zit iemand idee waar die te verkrijgen zijn?

Afbeelding

Motor revisie voor zover dat nodig is:
Afbeelding
Afbeelding
cillinderkop en als is er af geweest schoongemaakt en kleppen gesteld.

heb nog een boel andere projecten dus wordt een drukke zomer

wordt vervolgd....

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Weer wat gedaan de afgelopen dagen, stuurhuis en het hefblok aangepakt en in de grondverf gespoten. Vooraf helemaal gestraald.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu het binnenwerk weer monteren welke zijn ontvet en gereinigd.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door fergie »

Hello Supersport,

FF een kleine aanwijzing, de versnellings bak, het stuurhuis en bv. het carter van de motor zijn allemaal van een aluminium legering met een zeer hoog magnesium gehalte. Derhalve is het meer dan anders belangrijk een anti corosie middel te gebruiken waar andere metalen in contact komen met het "electron" zoals het heet. Bijvoorbeeld Duralac : http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogu ... spx?link=1 . Dus boutjes, ringen enz (en dus ook de voet steunen) insmeren met dit spul op de raakvlakken/draad. De reden is hetzelfde als een boot, het metaal met de laagste spanning wordt opgevreten als het electrisch in contact is met andere metalen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Bedankt Rene,

Ga het meteen bestellen ik pak hem helemaal aan dus moet het ook goed gebeuren, meer tips zijn welkom heb nog maar een keer eerder een trekker gerestaureerd dus een complete leek op dit gebied.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door fergie »

Hello Supersport,

Zie de FAQ afdeling zou ik zeggen, staan al veel van de meeste valkuilen en tips, meer vragen kun je natuurlijk in het forum kwijt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Er is weer het een en ander gebeurd de afgelopen dagen, bezig geweest met het kaalhalen van beide trompetten zo noem ik het maar even en de steekassen weer helemaal schoongemaakt en ontvet. Moet nog ff nieuwe keringen bestellen en dan kan alles weer in de grondverf. Binnenkanten weer voorzien van een nieuwe verse laag menie. Hier wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding

van de bovenstaande foto zou ik ook graag de keering willen vervangen, ik zou dit graag bij histoparts bestellen iemand ervaring met de kwaliteit hiervan. De grootste kering zeg maar.

ook ff op bezoek geweest bij Symen wat een verzameling wat een prachtige trekkers gezien erg interresant allemaal, net een museum. Kon van hem nog een stuursluis kopen om mijn weer werkend te kunnen maken.
Afbeelding

Verder ligt de hele trekker nu uit elkaar om nu onderdeel voor onderdeel te worden behandeld. Samen met mijn vader die alles weer in elkaar zet en ik knap alles weer op. Een mooi duo dus en zo hopen we de trekker er weer goed voor te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

dit was het weer voor eerst. Mvg ate

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Vandaag een dag vrij en gelijk gebruik gemaakt van het mooie weer even een paar dingen in de grondverf gezet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb nog wat onderdelen onderweg van hans en dan gaan we alles klaar maken om te laten stralen, en sommige delen om te laten poedercoaten.

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Het is vakantie dus extra tijd voor de hobby, vandaag de versnellingsbak weer helemaal terug in elkaar gezet. Alles was eruit en is ontvet en gereinigd en de binnenkant is in de menie gezet, alle boutjes ontdaan van de oude lak.

Hier wat fotos van de vorderingen:
Afbeelding
Afbeelding

Morgen is de achterbrug aan de beurt.
Afbeelding
Afbeelding

Er is een gaatje over bij de achterbrug, hoort hier niet een boutje in voor de kabel begeleiding?

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Lijkt alweer een beetje op een trekker :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Afgelopen tijd druk bezig geweest met het motorblok en de bouten, heb nu alle onderdelen bij elkaar dankzij Symen dus volgende week wegbrengen naar de poedercoater en zorgen dat het motor blok weer gespoten wordt en weer aan het frame bevestigd wordt. Hier wat foto's.
Dieselpomp gaat er nog af, evenals de distributie kap etc..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De boutjes, wou alles orginineel houden dus alles geborsteld met staalborstel, zijn al 8 borstels
Doorheen gebrand :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Nog wat schoonmaakwerkzaamheden:
Afbeelding

Verstuiver leidingen weer in de menie
Afbeelding

Was het weer eerst..

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Afbeelding

Weer een beetje gedaan,

Dit is onderweg
Afbeelding

Mooi met orgineel patent plaatje.

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Afbeelding
Afbeelding

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Vandaag de motor verder gedemonteerd, ook de brandstofpomp eraf gehaald wat maar goed was want er was een boel rotzooi in beland, verder gaan we deze ook helemaal reviceren en voorzien van nieuwe pakkingen etc. Overige delen weer kaal gemaakt en nu wachten op de pakkingen en dergelijke dan alles weer in elkaar schroeven en de boel in de grondverf 8)
Afbeelding
Afbeelding

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door hooidonk »

Nou, je gaat lekker zo!

Gebruik je voor het schoonmaken nog steeds je mobiele straalkastje?
Het oppervlak ziet er meer uit als geborsteld namelijk.

Kun je al iets een tipje van de sluier oplichten welke kleur die straks gaat krijgen?

Groetjes,
Marten

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: TEF 20 DIESEL 4 cillinder special

Bericht door supersport »

Hey marten,

Motorblok heb ik absoluut niet gestraald en gedaan met een schuurschijf op lucht klein licht en behendig, en bovendien makkelijk voor de hoekjes. Vooraf afbijt er op gesmeerd maar dat is vandaag de dag niet bijtend meer. Ik zal morgen een tipje van de sluier geven.... Verf is binnen.

Plaats reactie