Fe-35 goudbuik

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Fe-35 goudbuik

Bericht door Simon1980 »

Hier mijn aanwinst een mf 35 dacht ik aan de kleuren op te maken.
(Dacht ik ja)

En het is niet twee keer de zelfde bestuurder voor de grapjassen onder u!!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (196.41 KiB) 19925 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (103.58 KiB) 19925 keer bekeken

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door Simon1980 »

Na de trekker eens met de hogedruk te hebben afgespoten kwam er hier en daar wat goud te voorschijn. Dat zegt nog niks natuurlijk, maar het geeft wel aanleiding om eens de boel te bekijken.

Eerst maar eens het serienummer bekeken:

Nr 24883

Dat is een serienummer wat volgens mij een goudbuik zou kunnen zijn.

Toen de gietstukken eens bekeken om wat nummer te beoordelen.
Motorblok heeft de volgende datum 27.3.57
Transmissie/koppelingshuis datum 4.12.56
"Achterbrug" datum 4.3.7 en dan ga ik er vanuit dat de 7 een 57 is.

Graag jullie mening maar volgens mij is dit een goudbuik gezien de datums.

Mvg

Simon

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door admin »

Hoi Simon,

Als ik het zo bekijk, zou alles wel eens bij elkaar kunnen horen.
Serie duidt ook op begin 1957.
Je conclusie van achterbrug klopt ook.

P.S. Ik kan die grijze bestuurder wel waarderen. Ze hebben wel vaak iets met tractoren.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door Simon1980 »

Heb 3 van die monsters rondlopen Gerrit. Ze zijn wel hartstikke lief hoor komen alleen nooit het erf af.


Na wat ritjes en wat werkzaamheden zijn me een paar dingen opgevallen waar ik naar moet gaan kijken.

1. De hef zakt erg snel naar beneden als ik de koppeling ingetrapt heb. Dit lijkt me ergens op lekkage te duiden. O-ringen, zuigerveren en cilinder gaan dus wat inspectie tegemoet zien.

2. Bij het cardanhuis zweet hij wat olie dus de pakking zal wel op zijn. Vervangen dus!!!

3. Remmen zijn niet top. Na inspectie onder de olie. Dat wordt dus keerkringen vervangen.

Verder heb ik geen klachten de trekker start erg makkelijk, ik hoef minimaal tot niet te gloeien. Carterontluchting rookt pas een heel klein beetje na 2 uurtjes werken. Oliedruk blijft bij een warme motor goed in het groen dus motorisch gaan we niet veel aan doen.

Het verfwerk ga ik helemaal opnieuw doen in de juiste kleuren dus dat gaat wel wat werk worden. Het technische gedeelte maak ik me niet zo druk om want dat lijkt me wel mee te gaan vallen.
Ik weet het niet te snel juichen!!

Mvg

Simon

ps WPHB zijn verplicht kost als je er aan begint
image (7).jpeg
image (7).jpeg (18.92 KiB) 19888 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Simon1980 op wo 30 apr 2014 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door hans eshuis »

hoi

Een goudbuik heeft de steekas met 6 bouten vast zoals de te serie in plaats van 12 zoals de latere. En de trompet bouten hebben sleutelmaat 11/16 latere 3/4

mvg hans eshuis
Laatst gewijzigd door hans eshuis op wo 30 apr 2014 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door fergie »

Hello Simon,

Op de 1e foto is te zien een overblijfsel van de 20C ontluchting (afgedopte "nek" achter de brandstof pomp), dat maakt de motor een vroege goudbuik. Lijkt mij orgineel genoeg, ze hebben enkel een keer een latere motor kap er op gezet.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door Simon1980 »

@ hans

Ik heb 6 bouten bij de steekas dus dat klopt ook dan.
Bij de Trompet begreep ik het al niet waarom er 3/4 en 11/16 sleutelmaat door elkaar gebruikt werden. Maar jouw antwoord verklaart dat dan weer, omdat er door de jaren heen 2 verschillende sleutelmaten zijn gehanteerd. Beide keerringen van de steekassen maar vervangen en een nieuwe pakking tussen de trompethuizen geplaatst. De buitenste keerringen was nog wel een gedoe met die krimpring, maar heb uiteindelijk maar een verlengstuk voor een boor op de draaibank gemaakt en toen was het zo voor elkaar.(volgende keer beter luisteren naar het forum en gelijk de goede hulpstukken maken :D :D )


@ René

Dat wist ik nog niet van die afgedopte nek dus weer wat geleerd. De motorkap is inderdaad niet origineel gezien de aanzuigpijp van het luchtfilter.
Verder is het schilderwerk echt slecht gedaan dus dat wordt veel peuteren en schuren tot ik er echt moe van wordt.

Het vervolg van de opknap beurt:

Vandaag het hefdeksel maar eens gedemonteerd om te kijken of het snelle dalen een zichtbare oorzaak heeft.
Ik verwachte al wel een slechte olie aan te treffen en dat was dus ook zo. Gelige/roomkleurige Olie wat dus de aanwezigheid van water heeft verraden. Kortom de olie moet zeker ververst worden. ik ga maar voor de 80w90

Zuiger en perscilinder van de hef maar eens gedemonteerd en toen begreep ik het snelle dalen wel.
De zuiger heeft groeven van hier tot gunter, die gaan we maar vervangen met nieuwe veren. (zie Foto)
Zuiger met langsgroeven
Zuiger met langsgroeven
image.jpg (44.97 KiB) 19868 keer bekeken
De cilinder was gelukkig iets harder en heeft niet zulke diepe voelbare beschadigingen dus die heb ik na hem opgemeten te hebben maar in de mijn freesbank gehoond. (zie foto resultaat)Na het honen nieuwe zuigerveer erin gedaan en eens gekeken wat de speling was en die bleek minimaal. Honen is dus niet voor niets geweest.
Cilinder 63,5
Cilinder 63,5
image.jpg (25.52 KiB) 19868 keer bekeken
Voor de scherpe ogen onder ons, de boring is 63,5 mm en dus volgens mij komt deze set uit een tef (klopt dat)
De Hydrauliekpomp is volgens mij wel een fe-35 (foto Hydrauliekpomp met nieuwe olie) Wat voor effect heeft deze samenstelling op elkaar weet iemand dat?
Hydrauliekpomp
Hydrauliekpomp
image.jpg (29.67 KiB) 19868 keer bekeken
Omdat ik toch bezig ben de o-ringen van een paar kwartjes gelijk vervangen.

dat was het weer voor vandaag!!!
Laatst gewijzigd door Simon1980 op do 01 mei 2014 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door hans eshuis »

hoi

Je kunt ook een marchet monteren wel een grotere groef maken, 76,20 x 57,15 x 9,52 bestel no. v300225 controleren!
lekt nooit meer! maar volgens mij moet je een ander maat dan zoeken..

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door Simon1980 »

Zo het is weer even geleden, maar stil zitten heb ik niet gedaan.

Hier wat foto's van de gemaakte vorderingen.

Nieuwe radiator , want de oude was echt op en kreeg hem ook niet meer fatsoenlijk dicht gesoldeerd.
Gelijk alle slangen maar maar nieuw aangeschaft en ben maar voor antivries gegaan aangezien dit de veiligste optie is.

Het blok goed "schoongekrapt" en met ontvetter van de action eens goed schoongepoetst. Schuren schuren schuren....pffffff maar uiteindelijk komt hier het resultaat bij het spuiten vandaan. Daarna maar eens afgespoten met wasbenzine(nafta). En een tip voor iedereen: zorg dat je dan goed ventileerd -->1 vonk en je hebt dikke problemen.

Alles goed in de grondverf gezet en licht opgeschuurd.
Bijlagen
image (7).jpeg
image (7).jpeg (54.33 KiB) 19786 keer bekeken
Plaatwerk in de grondverf
Plaatwerk in de grondverf
image (6).jpeg (48.09 KiB) 19786 keer bekeken
Blok, e.d. in de grondverf
Blok, e.d. in de grondverf
image (2).jpeg (80 KiB) 19786 keer bekeken

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door Simon1980 »

Zo het goud zit er op. Dit is toch wel iets lastiger geweest dan dat ik had verwacht. De eerste laag zag er niet uit.
Ik ben op de volgende manier te werk gegaan:

De eerste laag heb ik met 30% (nafta/wasbenzine)verdunning gespoten en 10% harder. (voor synthetische lak)
Als resultaat ontsond een veel gelere kleur dan het goud. Heb er jammer genoeg geen foto van.
Dit is eigenlijk de "hecht laag" die ik heb aangebracht en door het hoge percentage harder droogt dat als een jekko en de 30% verdunning vloeit lekker goed weg. Ik heb een HVLP spuit en heb hem op 1,5 bar ingesteld.

De tweede laag moest er binnen 10 min op omdat die harder zijn werk goed doet. 15% verdunning en 5% harder erin.
De trekker komt nu goed op kleur. De spuit heb ik op 1,8 bar gezet en dat gaf een lekker spuit patroon.

De laatste laag heb ik op 20% verdunning en 5%harder gespoten, zodat hij wat beter zou vloeien. en zie het resultaat.
Bijlagen
image (1).jpeg
image (1).jpeg (40.35 KiB) 19786 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (46.74 KiB) 19786 keer bekeken

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door Simon1980 »

ZO het plaatwerk gespoten en alles weer gemonteerd.

Moet alleen de sporing nog goed afstellen.
Ik heb er een nieuwe voorband opzitten en de stangen zijn met het demonteren wat verdraaid.

Hij zwabberd iets bij hogere snelheid dus hij zal wel iets meer toespoor moeten hebben.
Fuseepennen vertonen geen noemenswaardige speling.

zie het resultaat!
Bijlagen
image (5).jpeg
image (5).jpeg (116 KiB) 19782 keer bekeken
image (4).jpeg
image (4).jpeg (53.86 KiB) 19782 keer bekeken
image (3).jpeg
image (3).jpeg (46.15 KiB) 19782 keer bekeken

Dretne
Berichten: 86
Lid geworden op: za 30 okt 2010 17:07
Locatie: Belgie

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door Dretne »

Hallo

Zozo! Die is wat mooier geworden!

Resultaat die gezien mag worden!! :D

Mvg Luc
2 x MF 35X 1963, MF 65 MKII 1963, Ferguson Jack...

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door admin »

Dat ziet er goed uit. Weer een mooie goudbuik erbij.

Ik hoop ooit AnnaTEFka nog in zo'n mooie staat te krijgen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

GlennV
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 12:37

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door GlennV »

Heel mooi ! :D

Knap gedaan.

Groetjes,
Glenn
MF135, Ferguson TED20, Willys MB

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Fe-35 goudbuik

Bericht door fergie »

Hello Simon,

Netjes !.

Toespoor moet zijn 3 mm meer aan de achterkant dan de voorkant van de velg ter hoogte van de naaf gemeten van velg naar velg. Om goed te meten is het beste een van de ventielen op die hoogte zetten, aan die kant meten, dan trekker verrollen tot ventiel aan de andere kant is en dan aan die kant meten, dan haal je eventueele zwabbers in de velg uit de meting. Als je weet wat het verschil is kun je zelf wel uitrekenen hoeveel je hem moet verstellen en welke kant op. (de helft van het gemeten verschil afgetrokken van de gewenste waarde).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie