Verdere restauratie MF155 4wd

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo,

Ik zag tot mijn schrik dat het al weer 3,5 jaar geleden was, toen we hier in dit topic: http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=5&t=1647
elkaar spraken over de dwarsliggende vooras van onze MF 155.
Door de drukke tijd die achter ons ligt (getrouwd, klushuis gekocht) en doordat ik na het stoppen met het loonwerk even helemaal klaar was met trekkers en alles wat er mee te maken had, heb ik er al die tijd geen hand meer naar uitgestoken.
Maar nu ons huis bijna klaar is, en we weer tijd en geld voor andere zaken hebben, ben ik er nu toch weer in de verloren uurtjes mee begonnen.

Ik was begonnen met het opknappen van de vooras.
De trekker stuurde namelijk ronduit beroerd, het ene wiel stuurde heel anders dan het andere.
Een opknapbeurt van het stuurhuis had weinig effect gehad hierop, dus zou het toch echt aan de vooras zelf moeten liggen, er vanuit gaand dat hij vroeger wel goed gestuurd heeft.

Demontage van de vooras leerde dat de lagers hierin erg veel speling hadden of zelfs helemaal verdwenen waren, dus ga ik mij hier eerst maar eens op richten.

Laatste tijd heb ik her en der op internet mijn licht opgestoken en van alles geleerd over deze 4wd ombouwsets, waarvan de voorassen onder de WW2 GMC's vandaan gekomen zijn.
Deze as is, zover ik nu weet, van het merk 'Timken' en het betreft een 'split-axle', een as die in het differentieelhuis gedeeld is, in plaats van uit een stuk met twee deksels voor- en achterop het diffentieelhuis.
Kenners zijn er alleen nog niet over uit of dit nou een Selene, Roadless of een Schindler set is.
Dankzij hen ben ik nu wel achter een aantal nummers van lagers en keringen gekomen, dus die kan ik eerdaags bestellen.

Ik ben nu eerst begonnen met het schoonmaken van het frame waarmee de vooras aan de trekker hangt en met het aslichaam zelf. Als alles weer goed is, laat ik alles waarschijnlijk stralen en in de goede kleur spuiten. Door z'n carriere aan zee, heeft hij namelijk wel erg veel diepe roest opgelopen.

Tot slot nog wat foto's, je kunt ze aanklikken voor een groter exemplaar:

Allereerst nog even een kennismaking met de trekker, zoals die er uit ziet in het dagelijks leven.
Hij is verder aangeroest dan de foto doet vermoeden en vooral het plaatwerk ziet er niet meer uit.
Volgens de handelaar heeft de trekker hiervoor aan het noordzee strand gelopen, maar ik ben er nog niet achter waar.
Als iemand een vermoeden heeft, ben ik zeer geinteresseerd!
We kochten de trekker met motorschade. Hier is de trekker weer in gebruik genomen na de revisie van het motorblok:

Afbeelding

Zo kwamen sommige lagers er uit; aangeroeste lagerschalen en de kogels liggen nog ergens in zee..

Afbeelding

Foto's van afgelopen weekend, het voorstuk van de trekker schoonmaken.
Excuses voor de slechte kwaliteit, mijn mobiel begint me in de steek te laten..

Afbeelding

Tuimel-as in het blok controleren op speling, viel niet tegen.
Maar elke milimeter hier, is een centimeter bij de wielen.

Afbeelding

Tuimel-as in de as geplaatst, deze had aanmerkelijk meer speling, ook doordat de as ingelopen is.
Afbeelding

Na het weg krabben van een aantal verflagen, komt het oorlogsverleden van deze as naar boven.

Afbeelding

De tuimel-as heeft een doorsnede van 32mm, weet iemand of dat origineel is of dat het aangepast is op de vooras?
In het blok zitten namelijk reduceerbussen, die het gat daarin verkleinen van 40mm naar 32mm.
Van de week maar eens verder zien of ik ergens een nieuwe as kan vinden en een aantal nieuwe bussen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes, Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Even een kleine update;

We zijn weer wat verder gekomen met het demonteren van de as.
Onder andere zijn aan één kant de fuséé's nu los en de lagerschalen er af.
Nu is ook goed duidelijk wat het kapotte lager voor schade aangericht heeft.
De fuséé pen is op de plek van de keerring grotendeels beschadigd.

Afbeelding



Afbeelding



Ondertussen is er al een zoektochtje begonnen naar een nieuw onderdeel, of deze oude opknappen.

Ook een aantal lagers en keerringen zijn al geïnventariseerd en opgezocht, dus straks kan de hele boel in een keer besteld worden.


Tot zover weer eventjes!

Groetjes,
Marten

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Marten,

Goed te zien dat de 155 weer aandacht krijgt. Ik begrijp nu wel dat je trekker niet goed wilde sturen.
Wat speling zeg. Dat je nog geen wiel verloren bent :D .
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Ha Gerrit,

nee, gelukkig is alles er aan blijven zitten :D

Ben heel benieuwd hoe hij het doet als de as weer is zoals hij hoort te zijn.

Intussen heb ik ook m'n onderdelenboek van de 155 teruggevonden, die had zich sinds de verhuizing ergens verstopt in een doos.
Ik zit alleen met een vraag.
Volgens dat onderdelenboek zit de tuimelas met een bout geklemd in de vooras en zitten er bussen in het ophangblok, waarmee hij aan de trekker zit.
Voor deze bussen zitten smeernippels op de bovenzijde van het blok.

Alleen bij ons is het net andersom, de tuimelas zit vast in het blok.
En de vooras draait daar dan weer op.
En ik kan ook geen gaten vinden voor de smeernippels.
Is dit misschien een keer gewijzigd, wellicht met de overgang van type1 naar type2 van de 155?

Groetjes, Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Vanavond weer even een poosje aan de trekker besteed.

Ik zit alleen een beetje met een dilemma, namelijk of ik alle lagers zou vervangen of enkel degene die slecht zijn.
De conische lagers waar het diffentieel in gevat zit, zien er zo nog prima uit en hebben ook altijd in de olie gezeten.
En wat haal je je voor gezeur op de hals om alles te vervangen, terwijl het misschien helemaal niet nodig is.
Krijg je de nieuwe lagerschalen fatsoenlijk gemonteerd zonder echt goed gereedschap daarvoor bij de hand en je moet alles weer opnieuw shimmen en afstellen.

Anderzijds...het zijn de kosten niet en nu heb je alles los liggen..

Is er iemand die er een advies over kan geven?

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo allemaal,

na een hele lange tijd weer eens een update over de gang van zaken.
Laatste weken eindelijk weer wat meer gelegenheid om er aan te werken en we buigen er dan ook weer vol d'r op!

Afbeelding
Handig zo'n motorbokje

Afbeelding
As zonder verf, zelfs nog een serienummer gevonden!

Afbeelding
De naaf zonder wielbouten

Ben nu de onderdelen aan het schoonmaken en inventariseren wat er echt vervangen moet worden.
Ik heb me voor wat betreft de lagers beperkt tot degene die echt zichtbaar aangetaste loopvlakken hebben.
Alles vervangen is nog een behoorlijke kostenpost en het is geen trekker meer die 60 uur per week z'n geld moet gaan verdienen.
Daarnaast nog het gezeur wat je je op de hals haalt om de boel weer afgesteld te krijgen, een differentieel in een gesloten as weer afgesteld krijgen op het pignonwiel is in mijn ogen geen grapje.

Van de week hebben we van ééń kant de kruiskoppelingen losgehaald.

Afbeelding
stevig aangeroeste kruiskoppelingen

Dat was allemaal zo aangetast, dat me dat verstandig leek te vervangen.
Alleen nu nog nieuwe kruisjes zien te vinden, iemand nog een goed adres?

Afbeelding
de kruiskoppelingen gedemonteerd

Een ander punt van zorg is de plekken waar de keerringen zijn ingelopen op de assen, speedy sleeves zijn een mooie, maar voor de dikkere assen ook een kostbare oplossing.

Groetjes,
Marten

Pascal
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 03 sep 2007 14:22

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door Pascal »

Hallo Marten,

Dat ziet er goed uit!
Kan je bij de legerdump niet het nodige vinden voor je 4wd-as? Wellicht tegen redelijke prijzen.
Volgens mij zijn ze gebaseerd op GMC-assen?

Groet,
Pascal

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Pascal,

Inderdaad lijken het amerikaanse legerassen te zijn, welke zijn omgebouwd. Zover ik nu weet, is het een 'split-axle' van het amerikaanse merk Timken. Deze maakt tegenwoordig ook nog lagers.
Maar het is ook weer min of meer een samenraapsel, want er wordt zowel metrisch als engels door elkaar heen gebruikt. De lagers zijn metrisch, de bouten engels. Sommige keerringen zijn metrisch, andere weer engels.
Momenteel ben ik aan het stoeien met de kruisstukken van de kruiskoppelingen. Eindelijk bij Kramp de goeie gevonden, maar volgens mij ga ik steil achterover slaan van de prijs..
De kruiskoppelingen zijn weer van het italiaanse merk Universal Guinti Milano..

Dus ik weet ook niet goed wat origineel uit de legeras afkomstig is en wat er nog op een dump te vinden is.

Ik heb wel een keer iemand aan de lijn gehad die gespecialiseerd was in Roadless. Deze kon fusseelagers leveren, inclusief keerring voor 80€/st.
Later heb ik op de oude lagers een nummer gevonden, waarmee ik ze ook in de reguliere handel gevonden heb, voor 20€..

Door jouw opmerking schoot me wel te binnen dat hier niet ver vandaan een grote handelaar in legervoertuigen schijnt te zijn, dus die heb ik net een mailtje gestuurd of die nog wat voor me hebben liggen. Ben benieuwd!

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo allen,

Na lange tijd weer een update van deze kant.

De spullen hebben lange tijd op het werk gelegen, omdat er nieuwe bussen voor de tuimelas gedraaid moest worden.
Helaas werd onze draaier langdurig ziek, dus uiteindelijk de spullen weer meegenomen en bij een verspaningsbedrijf hier in de buurt gebracht.
Maar die werd vervolgens zo druk, dat ik het daar ook maar weer opgehaald heb.
Dus heeft al met al een hoop vertraging gegeven.

Gelukkig ben ik momenteel werkzaam bij een bekende nederlandse vrachtwagenbouwer, bekend van de zandauto's. (zijn ze intussen mee gestopt trouwens)
Daar ben ik in contact gekomen met iemand die daar de (tussen)bakken reviseert en heel veel ervaring heeft met dit soort delen.
En niet onbelangrijk...medehobbyist.. :D
Hij herkende bepaalde onderdelen van de oude Reo vrachtwagens, waar zij vroeger mee begonnen zijn.
De vooras is dus echt een samenraapsel van oude (aangepaste) legerdelen en waarschijnlijk door Selene zelf gemaakte delen.

Deze man heeft aangeboden me verder te helpen en heeft de vaart er goed in.
Momenteel worden de fusee's aangepakt en ook de bussen voor de tuimelas zitten er aan te komen.
Hij heeft ook naar de rest van de as gekeken en passend advies gegeven, zo iemand is echt z'n gewicht in goud waard!

Ik heb ondertussen de bestelling voor de lagers, keerringen en Speedysleeve de deur uit gedaan, dus daar is het wachten op.
Naar de kruisstukken ben ik nog op zoek.
Ze zijn in de reguliere handel verkrijgbaar voor 80€/stuk...dus over de 300€ voor 4..
Terwijl meer gangbare maten voor een tientje over de toonbank gaan..
Ik heb vergelijkbaar onderdeel voor omgerekend 23€ gevonden op een poolse website, maar die reageren niet op mijn mail.

Daarnaast ben ik nog naarstig op zoek naar plaatwerk.
Tot mijn verbazing een nieuwe grill kunnen kopen bij Tijhuis!
Al jaren geleden stad en land voor afgebeld en uiteindelijk ligt hij hier nu nieuw in een doos op zolder..
Meteen maar het bovenste grilletje meebesteld en een nieuw embleem.

Nu nog een nieuwe motorkap vinden en spatborden, die zijn ook gaar.

Deze hooibouw heeft de 155 helaas moeten missen, maar we hopen nu eens echt goed door te pakken en de trekker gauw weer op vier wielen te hebben staan.

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Zo, weer eens tijd voor een update:

Eindelijk de boel weer aan het opbouwen:

Afbeelding

Momenteel ben ik het kroon- en pignonwiel aan het afstellen:

Afbeelding

Alle lagers en keerringen van de as worden vervangen, dus alles moet weer opnieuw afgesteld worden.
Dus de boel in elkaar bouwen, zorgen dat het makkelijk, maar toch spelingsvrij loopt en dan zorgen dat de tandwielen goed op elkaar afdrukken door met de shimm's onder de lagers te spelen.
Dus voor elke poging kan de boel weer in en uit elkaar, een tijdrovend karwei!

Alle keerringen en lagers zijn inmiddels binnen, evenals de kruisstukjes voor in de steekassen, welke uiteindelijk uit Polen gekomen zijn.

Gisteren heeft mijn vrouw een ritje Drenthe gedaan om een motorkap en een dashboard op te halen!
Het ouwe dashboard was kapot geslepen omdat ze waarschijnlijk het stuur er niet af konden krijgen en de ouwe motorkap was plat gereden.. :roll:

Afbeelding

Dit is weer een mooie basis om de trekker weer strak in het plaatwerk te krijgen.
Nu nog een paar spatbordjes en dan kunnen we ook dat weer afstrepen.

To be continued...

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Ook dit project is weer wat verder gekomen.

Het afstellen van het kroon- en pignonwiel bleek meer voeten in de aarde te hebben dan gedacht, dus uiteindelijk weggebracht naar een monteur van een bekend vrachtwagenmerk die vroeger veel met dit soort assen te maken gehad heeft en nu is het goed.

Dus momenteel zijn we de as weer opnieuw aan het opbouwen.
De steekassen met kruiskoppelingen zitten weer in elkaar en het grootste deel van het aslichaam.

Het was allemaal aardig aangetast door het zoute water en de roest bleek achteraf toch hardnekkiger dan gedacht.
Ik dacht het netjes weg te hebben, maar nu is na al die tijd toch op sommige plekken de roest weer door de primer heen gekomen.
In een paar hoekjes had ik roest ten onrechte voor onregelmatigheden in het gieten aangezien, dus dat nu nog even grondig nagelopen.

Afbeelding

Na een poosje bikken en borstelen, zag het er allemaal wat beter uit.

Afbeelding

Hopelijk blijft de roest nu weg.



Helaas heb ik bij het monteren van een lager waar de steekas in loopt, de afdichting van het lager geraakt (bij het woord JAPAN).

Afbeelding

Dus ik twijfel nog even hier weer een nieuw lager in te zetten.
Deze lagers zitten aan de uiteinden van het aslichaam, maar niet in de olie.
Ze moeten het doen met hun eigen vet.
Aan deze kant komt er nog een keerring tegen, die de olie in de as houdt, dus er kan eigenlijk geen rotzooi bij komen.
Dus ik denk dat ik hem laat zitten, maar anderzijds is nu nog goed te doen om een nieuwe te monteren.

Groetjes,
Marten

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Hoi Marten,

Goed te lezen dat er weer voortgang in het project zit.
Ik kan je redenatie over het lager volgen. Als er geen zand bij kan komen, zou ik het laten zitten.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Als je de borgring weghaalt, dan kan je met een kleine platte schroevendraaier de stoflip er voorzichtig uitwippen.
En dan met een kleine hamer en de achterkant van een schroevendraaier o.i.d. voorzichtig in model kloppen / drukken en daarna de stoflip met de hand weer monteren en vervolgens de borgring.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Gerrit en Wim,

Na lang twijfelen toch even op de site van de leverancier gekeken en die had er nog eentje.
Dus toch maar een nieuwe laten komen, die paar euro vond ik toch een verkeerde bezuiniging.

Op de foto was slecht te zien dat de afdichting ook iets gescheurd was, dus vandaar ook deze keuze.

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Vanavond weer een paar uurtjes aan de as kunnen besteden en verder gegaan met de fuseelagers.

In het verleden is één van deze lagers compleet kapot gelopen, waardoor de as en de behuizing op elkaar kwamen te lopen op de plek van de keerring.
Die waren daardoor behoorlijk op elkaar ingesleten en kon daar in ieder geval geen keerring meer zitten.

Op deze brakke foto's is dat nog te zien:

Afbeelding

De as is opgelast en weer naar de maat gedraaid.

En gelukkig was er een oud-collega met een hele mooie freesbank zo bereidwillig te helpen, dus die heeft een mooie bus in de behuizing gemaakt, zodat daar weer goed een keerring kan zitten.
Als blijk van waardering toch nog even een foto van het stukje vakwerk

Afbeelding


Vervolgens de buitenschalen van de fuseelagers er ingetikt:

Afbeelding

En de fusee's voor proef even in elkaar gezet.
Het zijn conische lagers, welke ook nog afgesteld moeten worden.
In de oude situatie waren de lagers naar binnen gesteld, nu krijg ik ze zelfs niet eens op 0 gesteld (maar zelfs 1,7mm naar buiten), dus volgende keer maar weer de boel uit elkaar halen om te zien of de buitenschalen wel helemaal onderin de zitting zitten.

To be continued..

Plaats reactie