Verdere restauratie MF155 4wd

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Egbert
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 nov 2011 0:10
Locatie: Hoogeveen

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door Egbert »

Hey Marten,

Ik had ook niet verwacht dat je direct hierheen zou komen hoor.
Maar ik denk wel dat je in hetzelfde schuitje zit als mij, als je het los gaat halen kom je van het een in het ander.
Jouw trekker is wel gigantisch aangetast door het zout zeg, daar is die van mij nog heilig bij.
Ik heb nog geen topic, lijkt me op zich wel leuk. Maar ik moet eerst doorhebben hoe het moet en dan nog bijhouden, daar gaat ben ik bang erg veel tijd in zitten. En daar heb ik al gebrek aan .

Groeten, Egbert
Massey Ferguson 155, PZ CM 135, Fella TH440 schudder, Fella hark, grondbakje, Favaro veldspuit, Vicon Acrobaat

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Egbert,

Daar ben ik ook bang voor, al zit de inwerking van het zout vooral aan de buitenkant.
Maar je weet inderdaad nooit waar je tegenaan loopt als je de boel los haalt.

Ik dacht dat ik een keer wat over je achteras had gelezen, maar ook daar staat al een hoop nuttige info in.

Zo'n topic bijhouden kost best wat tijd, maar niks werkt fijner dan wanneer er mensen met adviezen komen. Op deze manier kan men bij wijze van spreken over je schouder mee kijken.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Zo, bijna een half jaar later weer een reactie hier in het topic.

In de tussentijd vooral met de 35 bezig geweest, dus deze 155 heeft 'gewoon' z'n werk moeten doen, zonder dat die in de werkplaats mocht logeren.
Maar de 35 is bijna weer klaar, dus dan hebben we weer tijd voor deze.

Ik heb zojuist de Ierse eigenaar van deze trekker aan de lijn gehad: https://youtu.be/vy1OwHOeiZM
Hij herkende het vreemde stuurgedrag van de trekker, bij hem was het buitenste voorwiel ook 'scrubbing the ground' in de bocht.
Jammer, ik had liever gehad dat die van hem wel goed stuurde, want dan was het 'probleem' makkelijker op te lossen.

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Nog weer even een korte update van deze kant.

Gisteren eerst een kleine tegenslag, op de eerste dag dat die weer in gebruik was, sloeg de de 35 af en kregen we niet weer aan de gang.
Waarschijnlijk iets met de brandstof, hoewel bij het losdraaien van de verstuiverleidingen daar wel diesel uit kwam.

Maar de 155 verraste in positieve zin.
Hadden we eerder nog twijfels qua tillen met de hef, gisteren liet hij zich weer van z'n beste kant zien.

Afbeelding

Je merkt ook dat de trekker weer wat soepeler wordt nu hij weer gebruikt wordt.


Ik ga wel op zoek naar nieuwe velgen, de jaren aan het strand hebben hun tol van ze geëist.

Afbeelding

Het is alleen lastig ze met de goede steek te vinden, voor de voorwielen moeten ze de GMC-steek hebben van 6x8.75" (omgerekend zo'n 222.25mm)
Ik wilde meteen van de gelegenheid gebruik maken om de originele maat van 20" er weer op te krijgen, in plaats van de 24" die er nu op ligt.

Afbeelding

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Van de week nog wat tijd gevonden om aan de 155 te besteden.

Vorig jaar hadden we bij Hans een mooi fris setje spatborden op kunnen halen. Die wilde ik vorig jaar ook al eens overzetten, maar toen bleek tot m'n stomme verbazing dat de steunen onder deze spatborden 7cm hoger waren. (De linker is de nieuwe)

Afbeelding

Dat was echt geen gezicht, dus de oude er maar weer op gezet en de nieuwe spatborden op het to do lijstje gezet.

Van de week de oude platen er onderuit geslepen en 7 cm hoger weer nieuwe er aan gemaakt.


Afbeelding


Nog even wat verf er op en ze kunnen er op. Dit zijn ook meteen al de goede steunen voor de rolkooi, dus die kan er ook mooi een keer op.

Één hoek van een spatbord was een beetje een frommel geworden, dus die ook meteen wat gefatsoeneerd.

Afbeelding

Hij is nog niet 100%, maar voor dit moment prima. Het echte strak maken komt wel als we de hele trekker nog een keer laten overspuiten. Eerst maar eens zorgen dat hij er wat minder haveloos uit komt te zien.

Afbeelding

To be continued...

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

De 'nieuwe' spatborden zitten er inmiddels op en vorige week zaterdag ook samen met pa de rolkooi er op gesleuteld. Wordt het een hele andere trekker van!

Afbeelding

De to-do list wordt wel stukje bij beetje iets korter, maar er is nog genoeg aan deze trekker te doen.
Ondertussen gaat de zoektocht naar andere wielen verder. De voorwielen heb ik inmiddels gevonden, de achterwielen ben ik nog naar op zoek. Op zich is 16.9x34 een redelijk courante maat, dus dat zal best een keer lukken.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Soms gaan dingen snel...liep ineens tegen een set achterwielen in de juiste maat aan.

Afbeelding

Het samen eens kunnen worden en de deal gesloten. Er liggen twee gare banden op, dus die moet ik nog zoeken. Maar hier ben ik al blij mee!

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Dat zijn mooie velgen met hartplaten. Komen van een zwaarder model (waarschijnlijk van een 175 of 185).
Kijk uit dat je trekker niet te mooi wordt :D .
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Mooie wielen en het gewicht op de plek waar het zijn moet, op de grond.
Heb jij de speciale lange PAVT bouten en moeren er ook bij?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Dankjewel, Gerrit en Wim!

Oei, als ze van zulke buffels af komen, hoop ik dat zo'n 115je ze van de plek krijgt. :?

Nou, hij is me niet gauw te mooi, hoor.


Hij had er een paar bouten en moeren bij, maar niet helemaal genoeg. Ik zag op google dat de moeren een dunner gedeelte hebben, waarschijnlijk om het gat op te vullen?
Zijn de bouten ook nog iets speciaals of zijn ze enkel langer? Misschien heeft Hans E nog wat liggen?

Ik heb ook nog een setje dubbellucht bemachtigd, maar ik ben bang dat de stalen 'slingers' in de velgring in conflict gaan komen met de Molconblokjes. 3-ster Molcon was makkelijker geweest.

Afbeelding

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

In afwachting van wat onderdelen, alvast het 'nieuwe' dashboard ontdaan van z'n rode jasje.
De oude is in het verleden kapot geslepen, waarschijnlijk omdat ze voor een reparatie het stuur er niet af kregen.

Afbeelding

Nu nog de gaatjes dicht maken die er teveel in zitten en kan er weer een vers laagje verf overheen.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Vandaag de 34" PAVT wielen onder de trekker gezet. Nog zo'n heel klusje met die zware dingen.

De trekker heeft in een onbekend verleden een vier langere wielbouten bij achterwiel gekregen. Maar vandaag kwamen we er achter dat ze niet alleen langer waren, maar ook dikker waren. Daar gingen de speciale wielmoeren niet op passen, dus die moesten er uit. Gelukkig was de stuurkogeldrukker hierbij een handig hulpmiddel.

Afbeelding



Uiteindelijk ze er op gekregen, een hele andere trekker zo! Ik moet nog 8 wielmoeren hebben en een paar andere banden er op zou ook niet verkeerd wezen, maar voorlopig kunnen we ons hier nog wel even mee redden.

Afbeelding

Afbeelding


De voorwielen lijken nu helemaal maar van die fietswieltjes. Maar van de week had ik wel even gelegenheid de nieuwe proef te passen.

Afbeelding

De hartplaten uit deze velgen zijn momenteel weg om er een nieuw binnenstuk in de laten lassen met de juiste gaten.

Ook ben ik bezig geweest met de onderdelen voor de ombouw van de vooras naar de besturing met een spoorstang. Deze onderdelen komen onder een Ford vandaan, waar ook een Selene 4wd onder zat. Ik ben er erg blij mee, want ze zijn lastig te vinden. Ze zijn al ontdaan van hun blauwe jasje en heb ze nog maar niet verteld dat ze voortaan in het zilvergrijs hun werk moeten doen..

Afbeelding

To be continued..

Evertjan
Berichten: 202
Lid geworden op: za 17 jan 2015 10:31
Locatie: Surhuizum

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door Evertjan »

Mooi inderdaad, hoe nieuw je oude onderdeeltjes soms krijgt.

Vakwerk
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Toch weer een klein beetje verder gekomen met deze trekker.
De spoorstang die ik had gevonden, werkte met gaffels welke met een busje in de fuseearm kwamen.
Maar gezien de fusee's bij de 155 onder een hoek staan, ging dat niet werken.
Dus de gaffels kunnen weer op marktplaats en in de tussentijd hebben we een nieuwe spoorstang gemaakt met stuurkogels.
Nu alleen nog wachten tot de coninsche busjes klaar zijn waarmee de stuurkogel in de fuseearm gemonteerd wordt, dan kan de besturing omgebouwd worden.

Hier ligt hij er nog los in:

Afbeelding



Ondertussen zijn ook de hartplaten van de nieuwe voorvelgen voorzien van nieuwe binnenplaten, zodat ze op deze vooras passen.
Ineens een hele andere trekker geworden:

Afbeelding


Inmiddels ook de rest van de wielmoeren gevonden voor de achtervelgen en de voorvelgen moeten nog een keer uit elkaar voor een andere kleur, maar zo ver zijn we tenminste al weer.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Hoi Marten,

Dat ziet er inderdaad heel anders uit.
Ik ben benieuwd of de trekker straks ook goed stuurt.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie