Verdere restauratie MF155 4wd

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Zit de inbusbout voorin de rotor van de pomp vast?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim,

Goeie vraag, geen idee.

Ik zit even te studeren op de tekening van de pomp, maar kan hierop het boutje niet ontdekken.

Afbeelding

Zit die aan de kant van de distributie of aan de achterkant van de pomp?
En moet dan de pomp er af?

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

De bout zit achter asje 1, binnen in de aandrijf kop van de pomp. Je kunt de schroefdraad wel zien en de kop is dan ook wel te herkennen op de tekening.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Ohja, ik zie hem.

Kan zoiets wachten of is er kans dat die verder los loopt?

Groetjes,
Marten

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Ik heb geen idee of die verder losloopt.
Waarschijnlijk moet de pomp er wel af om dit te controleren.
Misschien kun je op Annatefka bij de onderdelen tekening van een AD 4 - 203 motor / MF 155 zien of je er via het deksel van de olievuldop bij kunt.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hoi Wim,

Afbeelding

Het zal me inderdaad niet verbazen als je er daar vandaan bij kunt. Alleen weet ik niet of je overal doorheen kunt, maar het is het proberen waard!

Groetjes,
Marten

andre leusink
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 20:52
Locatie: haarlo

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door andre leusink »

Hallo,
ik heb nog wat bestanden over pompen in de computer staan, ik weet niet of het de zelfde zijn maar dat moet je even zelf bekijken aangezien mijn kennis hiervan nul is ! :mrgreen:
Laat maar even weten of je ze nog nodig hebt wie weet heb je geluk.
groet Andre

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Andre,

ik heb je een bericht gestuurd met mijn mailadres.

Bij voorbaat hartelijk dank!

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hier weer de wekelijkse update.

Deze week nog niet verder gekomen met de brandstofpomp.
Wel van André flink wat documentatie gekregen, nogmaals dank hier voor!

Omdat ik zo zonder motorkap rondrijden zonde vind, wilde ik die eerst maar eens voor elkaar maken.
De originele motorkap is helaas een keer platgereden, dus vorig jaar al eens een andere opgezocht.
Die leek redelijk strak, maar bij het kaal maken bleek hij al een keer met flink wat plamuur opgeknapt te zijn.

Afbeelding

Dus vandaag een paar uurtjes er op zitten lassen, timmeren en buigen en nu is hij weer redelijk in shape.
Het echte netjes maken komt wel weer een keer als we de hele trekker gaan spuiten.
Hij zal er nog wel een paar keer af moeten namelijk.

Ook meteen de bijbehorende grill wat opgeknapt.
Ik heb hier al een spiksplinter nieuwe originele grill liggen, maar daarbij hetzelfde verhaal, die zetten we er pas op als de trekker helemaal voor mekaar is.

Afbeelding

Dus tot die tijd maar met dit opgeknapte setje rondrijden, ziet er wellicht beter uit dan helemaal zonder!

Wordt vervolgt..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer tijd voor een korte update:

Deze week vooral besteed aan het cosmetische gedeelte:

De motorkap in de lak gezet.
In kleur zie je pas goed dat hij nog lang niet strak is, maar voor nu moeten we het er maar even mee doen.

Afbeelding

Afbeelding

Het grilletje uiteindelijk laten stralen en die staat momenteel in de zwarte lak.
Hierna hem netjes afplakken en de grijze strepen er op zien te krijgen.

Afbeelding

Ook de voortrekhaak van de MF35 zit er op, maar vergeten daar een foto van te nemen.


To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Even een tussentijdse update:

Vanavond nog even wat uurtjes bezig geweest.

Ik wilde vandaag de grill van de grijze belijning voorzien en er was vandaag ook een nieuw opvoerpompje voor me binnen gekomen.

Eerst eens rustig op m'n gemak de grill netjes afgeplakt. Het deurtje had ik er vast in gedaan, zodat de lijnen mooi door zouden lopen.
Leuk klusje om te doen!

Daarna de grill grijs gespoten en afwachten voor het resultaat.
Het gaas is nog best lastig spuiten, omdat je het vanaf alle richtingen goed moet raken. Anders heb je kans dat je er vanaf een bepaalde kant, door de zwarte basiskleur, heel raar zwart in kijkt.

Ik kreeg de tip van iemand om eens het opvoerpompje te vervangen, vanwege het onrustige lopen. Gezien de prijs vond ik dat nog wel de moeite waard om te proberen, voor ik de brandstofpomp en alles los ga halen. Na het spuiten van de grill het oude opvoerpompje er af gehaald en de nieuwe er op gezet en gestart.


Afbeelding

Na een paar keer een hikje, begon hij mooi rustig stationair te lopen.
Daarna even een klein stukje gereden en ik verbeeld me dat hij een stuk mooier loopt dan hiervoor.
Alleen als hij warm wordt, begint hij wel weer stationair te galopperen, maar wel constanter dan hij deed.
Stationair loopt hij rond de 700rpm, bij iets optoeren is het galopperen direct over.
Dus we zijn er nog niet, maar hier ben ik toch al wel blij mee.

Toen was het tijd om de grill uit te pakken, het voelde net sinterklaas, maar dan zonder gedicht.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben best tevreden met het resultaat, zeker gezien hoe gehavend hij eerst was.

Ook de oude typeschildjes ben ik aan het opknappen.
Er waren wat stukken uit de rand gebroken en de lak was niet mooi meer.
Op de 'nieuwe' motorkap zaten flink beschadigde schildjes van een 158, waar ik nog wel goede stukjes uit de rand kon halen.
Dus die uitgezaagd, op maat gevijlt en met 2-componenten lijm er in vast gezet.
Daarna het geheel weer glad geschuurd en er zit nog een klein deukje, maar het valt nu in ieder geval niet meer echt op.
Ook zijn ze echt zo krom als een hoepel, misschien dat ik daar ook nog iets aan kan doen.
Nu kieren ze flink aan de boven- en onderkant.

Ik had ze licht opgeschuurd en in de primer gezet, maar die begon helemaal te hobbelen.
Dus ze liggen nu in de Blue Wonder om de oude verflagen er af te halen.

Nog even doorbuffelen, hopelijk rijdt hij straks weer als een stoer trekkertje rond!

To be continued..

chevy35
Berichten: 127
Lid geworden op: za 03 okt 2015 23:11
Locatie: riethoven

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door chevy35 »

Ziet er super uit hoor !
Net als nieuw,mooi gemaakt :D

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

De hevel van dat nieuwe pompje (die de nokkenas raakt) is dat een 3 tal plaatjes met een klinknagel er in ?. Dan meteen uitbouwen, die vreten nokkenassen !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

@chevy
Dankjewel!! :)

@Rene
De oude had dat inderdaad wel! Daarvan was het heveltje al aardig sleets, maar ik heb verder niet naar de nokkenas gekeken.
De nieuwe kwam gewoon bij Kramp vandaan en had een eendelig heveltje.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Vanavond was er weer een mijlpaal bereikt.



Eerst de grill en de zijplaatjes in elkaar gezet en vervolgens de koplampjes er op.




Afbeelding



Daarna de grill en de motorkap weer herenigd.



Afbeelding


Toen eindelijk was het moment daar, wat een ander gezicht zeg!




Afbeelding


Toen eindelijk was het moment daar, wat een ander gezicht zeg!
Toont echt een stuk beter als zonder kap, zeker toen we later ook nog het kapje onder het dashboard en het accudeksel er op gelegd hebben.


Vervolgens kwam de volgende les uit de reeks: "Koop nooit een strandtrekker.."
Ik wilde ook 'even' de tapeinden voor de zwaaihaak er in draaien, maar dat viel behoorlijk tegen.

Afbeelding

De achterste gaten is de schroefdraad voor een groot gedeelte weggeroest.

Afbeelding


Ik heb de gaten zo goed mogelijk schoon gemaakt, maar dat hielp nog niet alles.
De voorste tapeinden gingen goed en zitten mooi stevig vast, de achterste wilde er eentje de draad helemaal niet pakken en de andere zit uiteindelijk met anderhalve gang vast, dus dat zit ook waardeloos.

Afbeelding

Hier lig ik er nog mee te worstelen.
Gelukkig was m'n betere helft vanavond in de buurt, dus die hield me nog wat gezelschap.
Opeens was het donker en begon het te regenen, dus heb ik de trekker maar weer opgeruimd en zijn we naar huis gegaan.


Afbeelding

Is een heel ander gezicht zo in het trekker hok, ziet er een stuk beter uit!'
De vorm van het accudeksel leerde dat de motorkap middenop wat doorgezakt is, hij kiert daar wel een heel stuk.
Dus er zit helaas nog wat richtwerk in.
Ook komt de kap aan de zijkant tegen de uitlaat aan, dus dat zit ook nog niet lekker.
Hopelijk wordt hij wat smaller als we het middendeel nog wat omhoog kunnen trekken en komt hij daarmee vrij van de demper.

To be continued..

Plaats reactie