andere hef stabilisatie MF 35

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door hooidonk »

Hallo,

eindelijk begin ik weer wat meer tijd voor de trekkers te krijgen en als eerste project de hef aangepakt van een MF35.
Die zat binnen en buiten vast met kettingen waar niets aan te stellen viel en dat resulteerde altijd in een hoop geschommel achter je.
Omdat we ook een broodje met een trekhaak wilden hebben, werd het nu echt tijd voor wat nieuws.

Origineel is altijd leuker natuurlijk, maar bij een trekker die nog gewoon gebruikt wordt en waarvan de eigenaar (trekker is niet van mij) wil dat het vooral functioneel is, heb ik het systeem gekopieerd van de Valmet die ik eerder gehad heb. Dat beviel me uitstekend namelijk, beter dan die dure kettingen met wartels die altijd vast zitten.

Dat systeem van Valmet werkt met een koker met een heleboel gaatjes, met daarin een strip met ook een heleboel gaatjes, maar dan op een kleinere steek.
En niet te vergeten een sleufgat, voor bijvoorbeeld het ploegen, waarbij de ploeg zichzelf moet kunnen zoeken.

Afbeelding

Afbeelding

(klikbaar)

En ik moet toegeven...het werkt perfect..! :wink:
Wellicht heb ik nog iemand op een idee gebracht zo.

Grtjes, Marten

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door hans eshuis »

hoi

Dat systeem heeft mf ook! mijn mf 390T heeft hetzelfde.
Maar er gaat niks boven de vaste stabilisatie latten en de v stangen voor aanhangwagens. Dat past altijd en je hoeft niks te verstellen.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door hooidonk »

Hoi Hans,

Kijk, het is dus nog minder niet-orgineel dan ik dacht :wink:

Wat voor vaste stabilisatielatten bedoel je?
Ik neem aan dat je met die V-stangen die dingen bedoelt die je bij het broodje er bij tussen doet en aan de andere zijde door die drie ogen met die scharnierende pen?
Daar heb ik er namelijk anderhalf van, een goede en één kapitein één-oog.
Ik heb dat spul er wel een keer opgehad en dat zat wel stevig inderdaad.
Maar we wilden ook graag dat de knobbel makkelijk in hoogte verstelbaar was, dus hebben we voor deze oplossing gekozen.

Groetjes, Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Ik heb een FAQ over trekken met een te20/35 http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=6&t=1769. Deze uitvoering op de foto is nogal een eind achter de wielen, da's erg ongunstig voor het gedrag bij remmen met aardige kogeldruk om nog maar niet te spreken van remmen in een bocht (ook als die niet zo scherp is). Het is voor de veiligheid veel beter de kogel zo dicht mogelijk in de buurt van de aftak as te hebben. Daarvoor gebruik ik al jaren de zwaaihaak voorzien van zo'n kogel die je in een gat kunt schroeven.

Dat neemt niet weg dat dit systeem zeer goed zal werken voor bijvoorbeeld maai aparaten en dergelijke. Ziet er ook degelijk genoeg uit !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door hooidonk »

Heey Rene,

Klopt, kort onder de achterbrug is voor wat betreft krachtenspel mooier, maar we wilden vooral ook scherp kunnen draaien.
Vandaar dat we voor deze oplossing gekozen hebben.

Groetjes, Marten

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door admin »

Marten,

Voor scherp draaien is het ideaal. Als ik de caravan achter de trekker heb (kogel dicht bij de aftakas) moet ik al opletten bij de straat uitrijden. Jou ontwerp staat ook al een poosje op mijn verlanglijst. Ik heb hem al half af.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Karel Vermoesen
Berichten: 19
Lid geworden op: do 01 aug 2013 17:44

Re: andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door Karel Vermoesen »

Hallo,
Ik heb op mijn TEA20 een trekhaak van Lemoine,
die origineel op de Franse MF35 zat.
Daaronder heb ik een uitschuifbare knobbel
gemonteerd.
groetjes,
Karel
Bijlagen
Kopie van IM000670.JPG
Kopie van IM000670.JPG (88.91 KiB) 12595 keer bekeken

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door hooidonk »

Hallo Karel,

Mooie TEA20 heb je daar met een handige oplossing voor de knobbel.
Alleen zat ik me af te vragen, krijgen jullie geen ruzie met de aftakas op deze manier?

Groetjes, Marten

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door hans eshuis »

hoi

Heb je een aangedreven kar dan?

Deze is op de zwaaihaak rijd perfekt

mvg hans eshuis
Bijlagen
tef fiesta 001.jpg
tef fiesta 001.jpg (37.09 KiB) 12590 keer bekeken
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door hooidonk »

He Hans,

Nee, niet meer, wel gehad.

Maar ik ben een beetje allergisch geworden voor elke keer de halve trekker ombouwen als je er een keer wat anders achter hangt.. :wink:

Groetjes, Marten

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: andere hef stabilisatie MF 35

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ja dat vind ik dan nou weer leuk. haha
Kan mij prima vermaken om een oppikhaak zwaaihaak te verwisselen terwijl ik de lukse heb van meerdre trekker..
Bijlagen
maart 2013 001.jpg
maart 2013 001.jpg (35.77 KiB) 12577 keer bekeken
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Plaats reactie