opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

michel
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 apr 2013 22:30

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door michel »

25-4
Vanmorgen mij trekker met een lege tank aangetroffen.
Er zat nog een slang in de tank en de kap van de motor stond open.
Rara, hoe kan dat?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door admin »

Foto maken en aangifte doen bij de politie.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

michel
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 apr 2013 22:30

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door michel »

Dat is het ergste niet, nu niet ik de trekker ontluchten . Hoe?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door admin »

Michel,

Ontluchten met een lege tank zal inderdaad moeilijk gaan. Eerst weer ergens diesel lenen denk ik :wink: .

Dat van aangifte doen, meen ik echt hoor. Je krijgt je diesel er niet mee terug, maar je helpt wel bij een eventuele veroordeling.
(Zonder aangifte is er geen diefstal gebeurd)
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door fergie »

Hello Michel,

Als de tank leeg is hoef je niet te ontluchten , da's alleen nodig als je daara gestart hebt en gewacht tot hij er mee stopte........ Gewoon tank vullen en starten.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door hans eshuis »

hoi

En geen slot op de tank maken. Beter dat de dop er af is dan een gat in de tank en de grond vervuilt...

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

michel
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 apr 2013 22:30

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door michel »

1-5
Vanmiddag voor het eerst met de mörtl maaibalk gemaait.
Eerst nog moeten uitzoeken hoe alles moet, paar kettingkjes ingekort.
Hij maait voor de rest goed, nu moet ik eigenlijk een vertragingsbak een keer op de kop zien te tikken....... Weet iemand waar ik een goede 2e hand vertragingsbak kan vinden, niet al te duur?
Bijlagen
2013-05-01 13.33.16.jpg
2013-05-01 13.33.16.jpg (61.26 KiB) 11860 keer bekeken
2013-05-01 13.33.45.jpg
2013-05-01 13.33.45.jpg (72.73 KiB) 11860 keer bekeken

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door Symen »

Hoi Michel,

er zijn twee opties:
de ingebouwde Howard vertragingsbak welke in de achterbrug komt of
de Ferguson vertraging welke tussen achterbrug en versnellingsbak komt.
Beide moeilijk aan te komen. Je kunt een oproep bij gevraagd doen.
Voor maaien is het overigens niet nodig.
Maaien kan wel in de twee, Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door admin »

Hoi Michiel,

Ik heb zelf een Schukken Maaibalk waar ik soms mee maai. Tot nu toe heb ik altijd in de tweede versnelling gemaaid.
Langzamer rijden maakt de kans op verstoppingen groter. In Engeland maaien ze soms zelfs in de derde versnelling.
Dat vind ik snel gaan. Nu kan het zijn de originele Ferguson maaibalk meer slagen per meter maakt dan mijn Schukken.

In oude school boeken ook dat je niet te veel slagen per meter mag maken. Je loopt dan de kans dat het gras twee keer gesneden (geknipt) wordt. Risico hierbij is dat de maaibalk sneller verstopt raakt.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door Symen »

Nog even over die kettinkjes. Het is de bedoeling dat de punt van het mes eerst omhoog gaat. En daarna de binnenschoen. Dit om te voorkomen dat de punt in de grond geraakt.
@Gerrit, ben het eens met jou verhaal. Echter gaat het om het optimale aantal slagen per meter. In de eerste versnelling kun je met heel weinig toeren toe. In de tweede meer toeren.
Natuurlijk afhankelijk van het gewas wat je maait. In juli maaien we het land wat s' winters onder water staat. Is heel schraal. Kun je rustig in de 3e rijden. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

michel
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 apr 2013 22:30

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door michel »

Hoi,
Hoe zit het met de onafhangkelijk doordraaiende aftakas, kun je dan de heft bedienen zonder dat de aftakas draait. Want eigenlijk gaat het me meer om het aftakas gedeelte

Gr. Michel

michel
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 apr 2013 22:30

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door michel »

En nog iets,
Ik heb de howard vertragingsbak al op de trekker zitten alleen nu wil ik gewoon de hef omhoog of omlaag laten gaan zonder dat de aftakas draait. En dit is wel moeilijk met het maaien, de aftakas gaat nog wel eens kapot als hij in een grotere hoek dan 45 graden draait

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door admin »

Michel,

Dan moet ik je helaas te leur stellen. Bij de Ferguson TE trekkers is de hefpomp gekoppeld aan de aftakas.
Dat betekend dat je de hef en de aftakas niet afzonderlijk aan en uit kunt zetten.

Jou opmerking over de hoek van de aftakas van de maaibalk herken. Bij mij gaat het net goed.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

michel
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 apr 2013 22:30

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door michel »

En waarom word er wel gesproken over een onafhankelijk doordraaiende als ik de info lees wat er bij de vertragingsbak kijk??. Of is dit niet hetzelfde

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: opknapbeurt aan mijn ferguson TEF [verslag]

Bericht door admin »

Michel,e

Dat is iets anders. Hier wordt bedoelt dat de trekker ontkoppeld kan worden zonder dat de aftakas stil gaat staan.
Zeg maar vergelijkbaar met de dubbele koppeling. 1e trap, trekker gaat stil staan. 2e trap aftakas en hef stoppen met werken.

Bij de ferguson TE20 tussen bak heb je een extra koppeling in de tussenbak zitten. Met originele voetkoppeling stop je de aandrijving van de wielen en de aftakas en hef. Met de handkoppeling op de tussenbak stop je alleen de aandrijving van de wielen. De hef en de aftakas blijven dan werken.

Ook bij de 35/65 en 100 serie trekkers is het zo dat de hef blijft werken als de aftakas uitschakeld. Dat komt omdat de as daar na de pomp gedeeld is. Bij de TE20 zit de deling voor de pomp.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie