Eindoverbrengingen en differentieel MF25

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Stavrebonde
Berichten: 69
Lid geworden op: za 14 mei 2011 11:39
Locatie: Stavre, Jämtland, Zweden
Contacteer:

Eindoverbrengingen en differentieel MF25

Bericht door Stavrebonde »

Heb maar eens een begin gemaakt met het wisselen van het differentieel en de eindoverbrengingen van mijn MF25.
Sinds eind april had ik al 'nieuwe' delen liggen (gekocht van René) maar had nog geen tijd om met de tractor aan het werk te gaan.
Buugen of barsten was het deze zomer, buugen dus want de tractor hield zich goed. Binnenkort gaat het hier weer sneeuwen en dan begint het drukste seizoen voor het 50 jaar oude MF'ie. En van't winter mag het niet barsten!

Gisteren met zoonlief het beestje geslacht en vandaag het diff. gewisseld en de trompetten er weer aan.
Ik zat te twijfelen of ik het pignon ook zou wisselen. Het draagbeeld en de slijtage van de tanden op beide pignons/kroonwielen zagen er ongeveer het zelfde uit dus maar een gokje gewaagd en het oude pignon laten zitten. Op het eerste oog een goede gok. De speling tussen het oude pignon en het 'nieuwe' kroonwiel is aanzienlijk verminderd. De tijd zal uitwijzen of het draagbeeld een beetje vlak is of dat het zaakje zo weer versleten is. 'K heb d'r wel een goed gevoel bij, dus ik ga voor 15 jaar zonder differentieel problemen :)

Het enigste minpuntje is een beschadiging in een van de lagerschalen van de trompetten. Het oude diff. had een beschadigt lager: 1 tonnetje kaput.
Ik heb nu geen tijd om met lagerschalen te liggen klooien. De 'nieuwe' trompetten monteren lukt ook niet zo 1,2,3 want die hebben overal nieuwe keerringen nodig en daarbij ik kan met geen mogelijkheid de achterste remblokken uit de oude trompetten loskrijgen dus dan kom ik zonder rem te zitten.
Een compromis wordt het dus, beetje oud en een beetje 'nieuw' en maar hopen dat we 10-15 jaar verder kunnen.

Morgen zijn de eindoverbrengingen aan de beurt. De ouden hebben zoveel speling dat je ze hoort klappen als je de koppeling een beetje te snel los laat. De 'nieuwen' lijken spelingsvrij te zijn.
En dan kunnen we het zaakje weer afmonteren.

Dan nog even wat kleien dingetjes repareren, een verwarming in de waterslang monteren en de verlichting nakijken en dan kunnen we de winter weer in....
Bijlagen
Als nieuw!
Als nieuw!
IMG_0223.JPG (169.21 KiB) 4891 keer bekeken
IMG_0225.JPG
IMG_0225.JPG (185.93 KiB) 4891 keer bekeken
IMG_0224.JPG
IMG_0224.JPG (170.04 KiB) 4891 keer bekeken
IMG_0227.JPG
IMG_0227.JPG (173.93 KiB) 4891 keer bekeken
Lager diff. aan diff.lock zijde.
Lager diff. aan diff.lock zijde.
IMG_0229.JPG (120.75 KiB) 4891 keer bekeken
Fordson Dexta, 1960 - MF25, 1962 - Ockelbo 600-2, 1978 - Aktiv 600 - Suzuki Vitara (tuin-jacht-bos)
1 scharige plog Överum, Aktiv maaibalk, JF 320 schudder/zwiller, 2-rijige Underhaug aardappelpoter, 1 rijige aardappelrooier, cultivator, ringwals (hout dus oud), sneeuwruimer.

Plaats reactie