AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door admin »

Hoi allemaal.

Afgelopen weekend weer lange dagen gemaakt. Er is weer voortgang geboekt.
Ook als ik er niet ben, gebeurd er het een en ander met AnnaTEFka. Blijkbaar zijn daar in die loods kabouters.

Wat is er allemaal gebeurd?
Veel onderdelen zijn gespoten. De (nu hopelijk) laatste onderdelen zijn spuitklaar gemaakt.
De metalen beugels zijn gemonteerd aan de de spatborden.
De banden zijn op de velgen gelegd.
De hele vooras is gemonteerd samen met de besturing.
De wielen en de velgen zijn gemonteerd.
Het dashboard is gemonteerd. De meters etc. komen later.
Radiateur met windtunnel geplaatst en slangen aangesloten.
De heflatten en alles wat daarbij hoort zit er nu ook op.
Situatie zoals aangetroffen op vrijdag morgen.
Situatie zoals aangetroffen op vrijdag morgen.
AnnaTEFka_01.jpg (116.75 KiB) 18206 keer bekeken
De gespoten velgen zijn weer van banden voorzien. De achterbanden waren nog goed. De voorbanden waren versleten en zijn vervangen door nieuwe.
De gespoten velgen zijn weer van banden voorzien. De achterbanden waren nog goed. De voorbanden waren versleten en zijn vervangen door nieuwe.
AnnaTEFka_02.jpg (70.72 KiB) 18206 keer bekeken
Na de achter wielen is nu de vooras aan de beurt.
Na de achter wielen is nu de vooras aan de beurt.
AnnaTEFka_03.jpg (109.69 KiB) 18206 keer bekeken
Ook de heflatten zitten er weer aan.
Ook de heflatten zitten er weer aan.
AnnaTEFka_05.jpg (102.31 KiB) 18206 keer bekeken
Eindsituatie zaterdagavond.
Eindsituatie zaterdagavond.
AnnaTEFka_04.jpg (82.94 KiB) 18206 keer bekeken
Dat niet alle imitatie onderdelen perfect passen was al bekend.
Ik kwam het volgende problemen tegen. Wie ziet wat er mis is?
AnnaTEFka_06.jpg
AnnaTEFka_06.jpg (100.16 KiB) 18205 keer bekeken
Ik heb de klinknagels maar doorgeslepen en het nieuwe plaatje met de borgveer aan de goede kant gemonteerd.
Het oude plaatje heb ik maar laten zitten. Niet in alle machines passen deze dikke borgveren. Nu kan ik de dunnere ook opbergen.
AnnaTEFka_07.jpg
AnnaTEFka_07.jpg (95.75 KiB) 18205 keer bekeken
Ook met de radiateur tegen een leuk probleem aangelopen. Van de twee bevestigingsbouten aan de onderkant, had er een de juiste diameter. Hier paste de moer perfect op. Over de andere bout schoof de moer. Die bout bleek wel de goede spoed te hebben, maar was gewoon te dun. Uiteindelijk de moer maar platter geknepen in de bankschroef tot hij wel goed pakte. Blijkt goed te werken.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door hooidonk »

Strak werk, mensen! :wink:

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Vandaag is het zover, meeste zit weer waar het hoort. Om de motor goed in te laten lopen een uurtje flink aan de tand gevoeld met een bladblazer als rem.

https://youtu.be/j-aQwSyz3rg

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

françois
Berichten: 230
Lid geworden op: za 10 apr 2010 19:46
Locatie: Voeren (Zuid-Limburg)

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door françois »

Hallo,

Prachtig resultaat! Leuk dat AnnaTEFka terug rood en grijs is geworden.

Mvg,

François
Ferguson TEA 20 1954, Ferguson TED 20 1955, Ferguson FF30GV 1958 en Massey-Ferguson 35 (TVO) 1959. Ferguson dorspoulie, originele Ferguson canvas cover A-TE-A68, Ferguson 12-AO-28 ploeg (USA), Ferguson cultivator 9-SKF-20 (Fr.), Ferguson B-JE-A20 earthscoop en Ferguson T-JE-A20 link box

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: AnnaTEFka komt naar huis

Bericht door admin »

Hoi allemaal,

Restaureren zit heel vaak tegen. Dit weekeinde moesten er nog een paar kleine dingen gebeuren.
Met andere woorden na vrijdag en zaterdag lange dagen gemaakt te hebben, was alles zaterdag avond om half elf gereed om naar Eindhoven te gaan.

Wat is er allemaal gebeurd: Accu is geplaatst en de massa schakelaar is aangeloten.
Tijdens het proefdraaien diverse lekkage's verholpen (Diesel, olie en water). Zelfs het nieuw water aftapkraantje lekt.
Het kigaspompje is gereviseerd. Bleek een kogeltje te ontbreken. Nooit wat gemerkt tijdens het starten.
De motor kap is gemonteerd en geplaatst. Ook hierbij paste alles niet perfect. De gril zat tegen de radiateur aan.
Radiateur is niet naar achter te zetten omdat dan de onderste buis tegen de vooras komt. Daarom het kantelpunt maar naar voren gelegd. (Moer weggeslepen, gat bijgeslepen en nieuwe moer er achter gelast). Nu past het.
De motorkap zit weer helemaal in elkaar. Ook de grilletjes zijn gemonteerd.
De motorkap zit weer helemaal in elkaar. Ook de grilletjes zijn gemonteerd.
_annatefka_01.jpg (105.43 KiB) 17826 keer bekeken
AnnaTEFka mag even flink zweten. Deze bladblazer is aan de grote kant voor haar.
AnnaTEFka mag even flink zweten. Deze bladblazer is aan de grote kant voor haar.
_annatefka_02.jpg (120.51 KiB) 17826 keer bekeken
Gereed voor de terugreis.
Gereed voor de terugreis.
_annatefka_03.jpg (102.42 KiB) 17826 keer bekeken
Even een kop koffie onderweg. Gelijk even kijken of alles nog goed vast staat.
Even een kop koffie onderweg. Gelijk even kijken of alles nog goed vast staat.
_annatefka_04.jpg (117.7 KiB) 17826 keer bekeken
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: AnnaTEFka is weer thuis

Bericht door admin »

AnnaTEFka is weer thuis.

De terugreis is voorspoedig verlopen. Ze heeft de stalling al weer kort gezien. Ook de rit van de stalling naar huis verliep zonder problemen. De rubberen remschoenen die we als proef haden gemonteerd, blijken goed te remmen. Ik moet nu echt oppassen tijdens het remmen. Deze remkracht heb ik afgelopen 15 jaar niet gehad.

Ze staat nu vrolijk te pronken op de parkeerplaats voor het huis. Hier een paar foto's van haar.
Bijlagen
_DSCF1214.JPG
_DSCF1214.JPG (204.5 KiB) 17820 keer bekeken
_DSCF1222.JPG
_DSCF1222.JPG (218.61 KiB) 17824 keer bekeken
_DSCF1221.JPG
_DSCF1221.JPG (209.78 KiB) 17824 keer bekeken
_DSCF1206.JPG
_DSCF1206.JPG (220.73 KiB) 17824 keer bekeken
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door ruud smit »

dat ziet er netjes uit ! Ga hem bekijken op Nijnsel 5 juli.
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door Teedee »

Wauw, het eigen karakter behouden, maar wel een compleet nieuwe tractor.
Knap werk!
TEA20 '55

Evertjan
Berichten: 202
Lid geworden op: za 17 jan 2015 10:31
Locatie: Surhuizum

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door Evertjan »

Mooi hoor, en super vlot gedaan ook nog, denk dat ik nog wel even bezig ben.
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door Symen »

Proficiat met het resultaat heren! Prachtig tefje. Hoop dat je er veel plezier mee beleeft Gerrit, Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ziet er mooi uit! kaboutertjes in de werkplaats lijk mij ook wel wat...

De verlichting is nu het laatste?

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door admin »

Gelukkig heb ik veel hulp gehad bij de restauratie en heb ik niet alles alleen hoeven te doen.
En als dat meehelpen dan ook nog gebeurd door mensen met meer ervaring dan ik, dan schiet het wel op.

De verlichting is het laatste wat nog moet gebeuren. Dat hoop ik komend weekeinde voor een heel stuk af te krijgen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door supersport »

Ziet er keurig uit allemaal, en dat in zon kort tijdsbestek

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Snel ?. Tja, er waren af en aan 3 man aan het werk. 2 daarvan hebben de afgelopen paar weken wat minder slaap dan gewenst gehad. Echter de eerste 2 jaar hadden we niet zoveel haast. En de plannen zijn ondertussen gewijzigd natuurlijk. Deels omdat we ook de verflaag gingen vernieuwen wat niet in de oorspronkelijke planning zat. De bedoeling was een blok te reviseren en dan een motor wissel te doen bij Gerrit op de oprit. Daar kwam al snel bij de remmen, heflat bevestigings pennen en eigenlijk mocht ook de verf wel eens. Dus het plan gewijzigd en Annatefka naar de kop van overijssel gehaald. En dan blijkt dat er (zoals altijd) dingen tegen zitten/vallen en er meer werk bij komt dan verwacht. Was geen probleem aangezien werkloos zijn dan best voordelen kan hebben, je hebt wat meer vrije tijd. Als je dan even toevallig een nieuwe baan krijgt is dat natuurlijk mooi meegenomen maar dezastreus voor de planning !.

Ik ben in iedergeval blij met de resultaten. Ben benieuwd wat de reacties op Nijnsel zullen zijn !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor

Bericht door admin »

Hoi Allemaal,

Hier een paar foto's gemaakt tijdens de show in Nijnsel.
De blokken ijzer dienen als frontgewichten. Ik heb helaas geen wielgewichten om de neus aan de grond te houden.
De blokken ijzer dienen als frontgewichten. Ik heb helaas geen wielgewichten om de neus aan de grond te houden.
annatefka_101.JPG (168.59 KiB) 17678 keer bekeken
annatefka_102.JPG
annatefka_102.JPG (112.33 KiB) 17678 keer bekeken
annatefka_103.JPG
annatefka_103.JPG (127.93 KiB) 17678 keer bekeken
annatefka_104.JPG
annatefka_104.JPG (165.72 KiB) 17678 keer bekeken
annatefka_105.jpg
annatefka_105.jpg (113.54 KiB) 17678 keer bekeken
annatefka_106.jpg
annatefka_106.jpg (94.71 KiB) 17678 keer bekeken
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie