TE-F20, totaal

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

TE-F20, totaal

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Ik ben al jaren bezig (er komt telkens wat tussen) met m'n TEF uit '53. 'T is een boutje-moertje restauratie geworden. Het verhaal is als volgt :

Ik had al een paar jaar met m'n neef de TED en ik wilde graag ook een TE van "het andere geslacht" waarmee ik bedoel een zonder bougies. Deze heb ik uiteindelijk opgedoken bij een boer die het ding voor de waterpomp wilde gebruiken. Omdat het echter een 1000 toeren pomp was heeft het arme ding er een seizoen vol gas voor staan te brullen (dan haalt ie net over de 800 toeren) het geen te zien was aan de staat van de lagerschalen, d'r was niets meer over. Omdat de oliedruk derhalve wat aan de lage kant was de zaak los gehaald en begonnen met restaureren door de motor te reviseeren.

Toen ik het blok kaal op de werkbank had staan bleek er een scheur in de watermantel achter de startmotor te zitten van ruim 10 cm. Nooit lek of zo geweest maar toch. Ander blok gehaald in schagen, zit ongeveer een maand verschil in met het orgineel dus ook zonder opvoerpomp en zonder aangiet deel er voor zoals even later het geval zou zijn geweest. De krukas die daar in zat was ook nog eens een standaard en niet naar een ondermaat geslepen zoals die ik uit de orginele motor had gehaald. Die is dus nu naar de eerste ondermaat geslepen en samen met nieuwe bussen, zuigers, veren, pistonpennen, timing ketting, oliepomp rotors, verstuiver nozles, kleppen, geleiders ,thermostaathuis, thermostaat, waterpomp en een komplete set pakkingen en keeringen tot een vrijwel nieuwe motor in elkaar gezet. Resultaat is natuurlijk een ferguson uit engeland die loopt als een switsers uurwerk !. De radiator is een samenstelling van onderdelen van twee en een nieuw koelblok geworden.

De versnellingsbak is geheel gedemonteerd en ik heb toen gepoogd de uitgelubberde gaten voor de motor bevestiging vol te solderen om ze weer van nieuwe draad te voorzien. Dat gaf een grote knal omdat het verhitten te plaatselijk was en ik kon op zoek naar een ander huis. Dat heb ik gevonden maar ook weer uitgelubberde gaten, ellende hoor, die maaibalken van schukken. Dit keer echter waren ze zo ruim dat de gaten naar de derde maat grotere UNC draad zijn getapt en vervolgens heb ik daar bouten in gelijmd met de zwaarste loctite die er is. Deze afgezaagd en bijna vlak geslepen. Toen hele ding naar het revisie bedrijf gebracht om daar de zaak te laten vlakken. Om vervolgens de nieuwe gaten te boren moesten er natuurlijk center putjes geslagen worden op de juiste plaats. Daartoe de bak aan de motor gehangen en met een zelf gedraaide center pons die precies in de gaten paste de putjes er in gemept. Daarna onder de kolomboor nieuwe gaten geboord en daar de juiste maat UNC draad in getapt. Nu zit de zaak weer goed aan elkaar en dat is nodig met de voorlader er op, er hangt dan tot 3,8 Ton aan de bak !. Tenslotte de zaak weer in elkaar gezet en uitgeshimd (lager voorspanning) en voorzien van zelf gedraaide pendaal as bussen voor koppeling en rem.

De achterbrug is voorzien van een set nieuwe kroonwiel bouten voor het diff en een nieuwe aftakas keering (incl loop bus). De aftakas zelf is een vervanger maar dan zonder overmatige slijtage op de splines (wel de orginele maat). De bijde astrompetten zijn voorzien van een nieuwe keering en hef pen en de steekassen voorzien van een nieuwe keering. De remschoenen hebben een setje nieuwe astbest houdende voeringen gekregen. Bij toeval kon ik aan een setje oude voorraad komen en aangezien het nieuwerwetse spul zo waardeloos remt hadden deze de voorkeur. De trommels heb ik uitgedraaid. De vooras is voorzien van nieuwe fussees, lager bussen en nieuwe kantelbus en pen. De voorwiel naven hebben nieuwe lagers en keeringen gekregen en zijn weer met olie gevuld. Het stuurhuis heeft een set nieuwe lagers in de stuuras gekregen en nieuwe keeringen voor de armen. De stuurstangen hebben nieuwe kogel gewirchten gekregen maar als ik die ooit mét vetnippel kan krijgen gaan die weer exit.

Het hefdeksel heeft nieuwe bussen voor de hefas gekregen. De as zelf is opgelast en glad gedraaid en nu dus spelingsvrij. De interne regelstangen zijn op elk scharnier punt voorzien van een overmaats pen om de speling er uit te halen of de gaten dicht gelast en opnieuw geboord. De hefcylinder heeft nieuwe zuigerveren gekregen. Het overdruk ventiel is vernieuwd en de hefpomp voorzien van een set nieuwe o-ringen na een grondige inspectie. (pomp presteerde voordien goed dus geen reden tot revisie)

Een en ander allemaal schoongemaakt, verf vrij en deels weer geprimerd en geverft naar gelang de materiaalen en berijkbaarheid in ingebouwde toestand. De voorlader heb ik gekocht samen met een TEF die alleen sloopwaardig was. Ding was niet compleet , er misten een cylinder voor het heffen, de cylinder voor een werktuig en bijbehorende slangen. Tevens was er geen werktuig bij en geen contra gewicht (altans niet zo het hoort). De armen waren voorzien van extra ogen (zie de kale plekken) zodat hij meer kon tillen (1,5T ipv. 500g) waardoor de bijde armen nu ietsje naar een kant leunen (niet meer recht op staan dus). Ook waren er stukken opgelast en stukken afgeslepen. Een en ander is verwijderd/aangevult en voldoet prima. Zodra de trekker klaar is zal de lader volgen. En dan de 3 tons kipper, die kan ik dan zelf vol scheppen met de lader (heb er nu een bak bij) en dan vervoeren met de bijbehorende optrek haak.

Op het moment is het weer een rijdend object al is dat dan wel met een beperkte actie radius omdat de tank, het plaatwerk en de electriek nog moeten gebeuren. En natuurlijk moet ie ook helemaal grijs worden !.

Hieronder wat foto's, de hele handel staat hier : http://s144.photobucket.com/albums/r191 ... son/TEF20/

Groetjes,

René.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: TE-F20, totaal

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Het heeft ff geduurt maar dan toch een update na ca 3 jaar. Er is wel een en ander gebeurt zoals het dashbord is van enkele gaten ontdaan en tijdelijk gemonteerd. Tevens is er naarstig gezocht naar een paar hefarmen. Dat is nog niet zo eenvoudig omdat de meeste vrijwel tot pulp geslagen worden om ze te verwijderen van de as. Bij de laatste open dag In Schagen heb ik Piet echter kunnen ontdoen van een paar hele nette en dus is er dan eindelijk een beetje vordering. Nieuwe was geen optie, ze worden wel aangeboden maar niemand heeft ze. Tevens de aangeboden knokkels, die zijn totaal anders. Dat geld ook voor de "molentjes" en bv. de bouten om heflat aan genoemde molentje en vaste stang te koppelen. Omdat het streven techniesch nieuw of zo ver mogelijk is er een set op maat gemaakte pennen, dicht gelaste en opnieuw geboorde en geruimde gaten op los gelaten met als resultaat een hef met erg weinig speling. De meeste speling zit nu in de kogels, kogel op de pen aan de trekker (daar kan nog een busje tussen) en kogel op de pen aan het werktuig. Desondanks is het zaakje nu erg strak. Het ziet er nog verveloos uit maar een kiekje was het wel waard :

Afbeelding

Een close up van de topstang met nieuwe pennen, rocker busje en ook busjes voor beide einden van de gedeelde pen en alle ketinkjes die er aan horen :

Afbeelding

En de 2 bouten die me een hoop moeite hebben gekost om ze van een orgineel na te maken :

Afbeelding

Het vervolg zal zijn de tank klaar stomen. Ik ben al bezig geweest de tank te reinigen, deze zal dan van een coating worden voorzien. Ook ben ik in navolging van het gereed komen van de hef begonnen aan het maken van een hulpstuk wat positie regeling gaat toe voegen :

Afbeelding

Dit is het grootste deel van deze set :

Afbeelding

Zie ook dit topic : http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=5&t=3467

Dit is een frictie gemonteerd op de opsluit ring voor de hefarm en dit zal de hendel die je normaal bedient met de hand gaan bewegen zodat de hef op dezelfde ingestelde hoogte blijft. Ik ben erg benieuwd hoe goed het gaat werken en ik hoop dat het de tijd en energie waard is. Om dit stukje te maken ben ik toch alweer een uurtje of 4 bezig....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: TE-F20, totaal

Bericht door Symen »

Ziet er netjes uit René,

vooral alle kettinkjes weer als origineel bevalt me. Wil trouwens die dearborn werkbalk wel omruilen met een Ferguson balk. :wink:
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: TE-F20, totaal

Bericht door fergie »

Hello Symen,

'T is een stuk staal met 2 pennen en 11 gaten, wat is er dearborn aan ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: TE-F20, totaal

Bericht door Symen »

Dearborn heeft 11 gaten en Ferguson 9.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: TE-F20, totaal

Bericht door fergie »

Hello Symen,

Dan las ik toch 2 gaten dicht !. Maar als je een in vrijwel nieuw staat verkerend exemplaar hebt om te ruilen kan dat zeker ook, deze is nog niet veel gebruikt sinds ik hem aangeschaft heb.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: TE-F20, totaal

Bericht door Symen »

Heeft natuurlijk geen haast. Komt nog wel eens. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: TE-F20, totaal

Bericht door massey 35 »

Hallo René,

Op de 2 bovenste foto's staat de stelas rechts, die tussen de korte hefarm boven en de trekstang (wat men vaak hefarm noemt).
Is dit een origineel exemplaar wat je gereviseerd hebt, of heb je deze ergens nieuw gekocht.
Ik ben op zoek naar zo iets dergelijks voor een MF 35 voor niet te veel geld, imitatie van HPS is echt zichtbaar dat het niet origineel is.
En dan inclusief de gaffel.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: TE-F20, totaal

Bericht door fergie »

Hello wim,

Ik heb van 2 een gemaakt. Het is wel allemaal orgineel. De imitaties zijn inderdaad niet om aan te zien. Als je die dingen gebruikt ziet te koop ziet liggen en ze zitten vast kijk ff of de gaten onder en boven ovaal zijn uitgesleten. Als de gaten nog mooi rond lijken is de kans groot dat de draad ook prima is. Het is echter wel een klus om ze vrij te krijgen dus garanderen doe je niks en dan is er vaak wel een prijs naar te krijgen. Succes met de "jacht " !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie