Verdere restauratie MF155 4wd

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een update..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Inmiddels zijn de voorvelgen de goeie kleur, buitenkant van het moederblok gespoten, emblemen opgeknapt en de stickers op de motorkap.

Het koppie begint al wat te lijken zo.

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Even een korte update vanaf deze kant

Afbeelding


Eindelijk na een half jaar wachten, zijn de busjes klaar om de spoorstang aan de vooras te monteren!
Van de week ophalen en dan proberen of dit beter stuurt.

Alleen had ik net gisteren de voorasaandrijving vanuit de bak los gehaald, daar lekte een keerring nogal stevig, waardoor hij overal z'n sporen achter liet..
Dus proefrijden met de nieuwe besturing zit er eerst nog even niet in. :?

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een korte update:

Vanavond de spoorstang gemonteerd!

Afbeelding

De rechter stuurstang vanaf het stuurhuis naar het rechter voorwiel is hiermee komen te vervallen. Hopelijk is de stuurgeometrie nu wel in orde. Helaas niet uitgebreid kunnen testen, want er zit nog geen verlichting op de trekker, maar de eerste meters in de schuur waren veelbelovend! Hij lijkt ook iets lichter te sturen en de speling is er nu helemaal uit.



Ook de keerring van de voorwielaandrijving zit er weer in

Afbeelding

De as was flink ingelopen, dus geen wonder dat die lekte.
Het koste wat moeite om de speedi sleeve door de stoflip te krijgen, dus ik hoop dat ik de keerring niet beschadigd heb.
Tot nu toe is hij droog.

To be continued...

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een korte update:

Van de week de eerste meter gereden met de aangepaste besturing.
Wat een verschil zeg; geen gewring meer, maar gewoon scherp sturen!




Afbeelding


Met het stuur haaks om, maakt de buitenkant van het buitenste voorwiel een cirkel met een diameter van 8.7 meter.
Dat is maar drie meter meer dan de 35!



Afbeelding


Afbeelding



Ik ben erg blij met het resultaat, hij is hier een stuk bruikbaarder van geworden!


To be continued...

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Gefeliciteerd met het resultaat. Dat ziet er erg goed uit.
Is al dat werk toch niet voor niets geweest.
Volgend jaar te bewonderen in Nijnsel?
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Bedankt, Gerrit!

Het zou wel een grote eer zijn om hem een keer in Nijnsel neer te zetten, alleen hij ziet er van dichtbij nog niet zo mooi uit hoor!

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Tussen de bedrijven door nog twee opstapjes gemaakt voor de 155.

De treeplanken zitten eigenlijk te hoog om er zo op te stappen, niet iedereen kwam er makkelijk op.

Afbeelding


Afbeelding


Tevens gebruik gemaakt van de gelegenheid om de treeplanken weer wat in model te timmeren en weer in de goede tint grijs te schilderen.

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door Bert353 »

Hoi Marten,
Vanmorgen je draadje eens doorgelezen, wat een werk!
je bent wel lekker bezig denk ik. Mooi ook dat jij al die diensten ter beschikking hebt, draaien,frezen, die dingen laten snijden, daar word ik toch wel een beetje :mrgreen: van.
zoiets moeten wij hier met een hamer en slijptol oplossen...
die spoorstang, hoe heb jij die gemaakt? welk materiaal?
weet jij ook hoe die achterwielen werken? schijnbaar kun je die, zonder dat je van de tractor afstapt, in breedte verstellen.
ga zo door!
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Dit systeem heet PAVT. Volgens mij ontwikkeld door Allis Chalmers.
Met dit systeem kun je inderdaad de spoorbreedte veranderen zonder de velgen de demonteren.
Op de schuine strips zitten aanslagen zodat je de spoorbreedte in kunt stellen.
Zoek maar eens op PAVT WEELS op youtube. Dan zie je hoe het werkt.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door Bert353 »

ja, ik had het filmpje van Fergie Farms gezien, vandaar.

mooi systeem als je dat vaak nodig hebt.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Hoi Bert,

De velgen van kleine wielen kun je natuurlijk nog prima zelf hanteren. Bij grote achterwielen (zware velgen en banden) is dat eigelijk niet meer verandwoord. MF paste dit systeem daarom vooral toe bij de zware modellen. Je ziet dan ook dat deze velgplaten heel zwaar zijn en zo extra gewicht toevoegd. In het algemeen waren MF trekkers wat licht in vergelijking met de ander merken.
Maar in de eerste plaats was de PAVT bedoelt om snel en veilig de spoorbreedte verstellen.

(P.S. Marten sorry dat we je posting gekaapt hebben voor deze uitweiding).
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Gerrit en Bert,

Voel je allereerst niet bezwaard dat dat hier terecht gekomen is, ga gerust je gang!
Alle reacties zijn welkom, juist hartstikke leuk en leerzaam.

Bedankt voor je interesse, Bert!
Ik ben werkzaam in de techniek, dus sommige dingen zijn voor mij wat makkelijker te laten maken.
Ik moet even zoeken naar een foto van het maken van de spoorstang, die hou je nog tegoed!

edit:

Gevonden:

Afbeelding

Gewoon heel old-school, met een paar stukjes buis en lasbochtjes.
In de twee buitenste buizen zat de draad getapt voor de stuurkogels (M24x1,5).
Later heb ik de slinger nog de helft kleiner gemaakt, die maat kon ik op de trekker pas goed bepalen.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Ik neem aan dat dit een Franse MF 155 is, aan de type schildjes 155 tenminste wel.
Volgens mij is dan de kleur van de rechter treeplank voor de treeplank, motorblok, versnellingsbak en achterbrug niet goed.
Moet er niet een iets donkerde, bronskleurige metallic verf op????
De grille en de zijplaatjes net achter de grille heb je wel in de goede kleur.
Je maakt er echt mooi werk van en dan zou een verkeerde kleur toch heel jammer zijn!
Misschien is de juiste kleur nog te vinden op de brandstoftank????

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door Bert353 »

Hoi Wim,

ervan uitgaande dat er in al die jaren niet veel verandert, (frankrijk is daar heel bekend om, in ieder geval hier wel.) geloof ik niet dat je zo op dat bronskeurige moet inzetten, mijn 65 (een 865, dus ook Franse productie) heeft ook dat zilverige mettalic kleurtje.

Zo Marten, dat heb je dan netjes gedaan! Ik dacht op eerste blik dat het een DOM Tube was die netjes gebogen en zo. vandaar dat ik dat vroeg, om zo'n DOM tube (netjes) te buigen moet je nogal wat ervaring hebben (heb ik me laten vertellen.) :wink:
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim en Bert,

@Wim,

Nou, de trekker is nu nog echt 50 tinten grijs. De donkere grijze kleur is er door de vorige eigenaar opgeschilderd. Daaraan kun je precies zien welke delen ik nog niet gehad heb.
Volgens mij zie je op de foto van de linkerkant, op het koppelingshuis de originele kleur er doorheen komen.
Ik spuit alles nu even provosorisch met een Kramp-spuitbus in een tijdelijk kleurtje, zodat het toch intussen een beetje toont.
Die verf van Kramp stoot je er zo af, dus die kan er ook vrij makkelijk weer af.
Maar zo hoef ik met het sleutelen niet zo om de lak te denken.
Als straks alles klaar is en er in principe niet meer aan gesleuteld hoeft te worden, gaat hij nog een keer uit elkaar om in z'n geheel nog een keer kaal en opnieuw in 2k lak gespoten te worden.

De juiste kleuren heb ik hier al op de site gevonden, maar die tabel klopt volgens mij niet helemaal.
Inderdaad moeten de wielen, grill en de delen achter de grill met een lichtere tint (Silver Mist) als de rest van de body (Flint Grey).
Ik denk trouwens wel dat de kleur van de treeplanken op de foto lichter lijkt dan in werkelijkheid, op deze foto zijn ze veel bronskleuriger:

Afbeelding



@Bert,
Ja ach, het is hobby. Dan kun je het iets netter maken dan wanneer het betaald wordt.
Ik denk dat je voor het buigen van DOM een binnendoorn moet hebben, anders druk je hem plat.
En misschien zelfs wel heet stoken?

Plaats reactie