Hakselen met Fergusons

Deel mee aan de andere forum bezoekers welke werkzaamheden je recent met je (Massey) Ferguson tractor of machine hebt verricht.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Maarten Pleiter
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 14:48
Locatie: Groenlo

Hakselen met Fergusons

Bericht door Maarten Pleiter »

Hallo,

Afgelopen zondag gehakseld met 1x MF35 4cyl, 1x MF35X en 1x MF135 voor de wagens. Voor de hakselaar helaas geen MF. Door de stormschade verliep het niet helemaal soepel, de invoer zat nogal eens verstopt of de breekbouten kapot. Maar de sensatie was er niet minder om. Bij deze een link naar de film welke is gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=HucvgHP7TeQ
Volgend jaar maar weer proberen.

Groeten,
Maarten
Ford-Ferguson 2N 1943/ Ferguson TE P3 1947/ Ferguson TED 1954/ MF 35X 1963/ MF135/ MF 97/ Ferguson Banana Loader/ 2 Furrow plough/ Single furrow plough/ Springtine cultivator/ Rigid tine cultivator/ Tiller/ Steerage hoe/ Weeder/ Posthole digger/ Earthscoop/ Potato Ridger/ Potato Planter/ Potato fertilizer attachtment/ Potato spinner/ Subsoiler/ Transport box/ 3T tipping trailer/ Sawbench/ Dual wheel adapters/ Ferguson Tractor Jack

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Hakselen met Fergusons

Bericht door hooidonk »

Dit is echt leuk, Maarten!

Niks mooiers dan het oude spul gewoon aan het werk te zien!

Waarom maakte hij met hakselen de rij niet af? Nu werd het baantje steeds korter.

Maarten Pleiter
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 14:48
Locatie: Groenlo

Re: Hakselen met Fergusons

Bericht door Maarten Pleiter »

Nou dat zal ik je vertellen.

Door de storm van vorige week was op sommige plaatsen de mais geknakt en in de volgende rij gevallen. Hierdoor kon de 1rijer het er niet in trekken, of alles in 1 keer waardoor de breekbout kapot ging. Dit was wel erg jammer dus we hebben alleen de staande mais gehakseld. Helaas was de pret toen een keer over omdat we er niet meer bij konden. Genieten was het zeker, hopen dat het volgend jaar wel weer goed gaat.

Groeten,
Maarten
Ford-Ferguson 2N 1943/ Ferguson TE P3 1947/ Ferguson TED 1954/ MF 35X 1963/ MF135/ MF 97/ Ferguson Banana Loader/ 2 Furrow plough/ Single furrow plough/ Springtine cultivator/ Rigid tine cultivator/ Tiller/ Steerage hoe/ Weeder/ Posthole digger/ Earthscoop/ Potato Ridger/ Potato Planter/ Potato fertilizer attachtment/ Potato spinner/ Subsoiler/ Transport box/ 3T tipping trailer/ Sawbench/ Dual wheel adapters/ Ferguson Tractor Jack

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Hakselen met Fergusons

Bericht door hooidonk »

Okee, ja als het elke keer stagneert, is de lol er op een gegeven moment wel van af.
Hopelijk volgend jaar beter!
Houden jullie er met poten van de mais nog rekening mee dat het op de rij gehakselt wordt?

Volgend jaar wel een MF voor de hakselaar?

Maarten Pleiter
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 14:48
Locatie: Groenlo

Re: Hakselen met Fergusons

Bericht door Maarten Pleiter »

Poten is gewoon op de standaard afstand, 75 cm als ik het goed heb. Ik vraag me af of 42pk genoeg is voor de 1rijer. Ik hoorde vorige week van een boer die vroeger ook heeft gehakseld dat hij er een volvo 320 van 37pk voor had lopen. Het ging niet vanzelf maar hij kon zich redden lachte hij. Dus of 42 dan het verschil maakt...

Groeten,
Maarten
Ford-Ferguson 2N 1943/ Ferguson TE P3 1947/ Ferguson TED 1954/ MF 35X 1963/ MF135/ MF 97/ Ferguson Banana Loader/ 2 Furrow plough/ Single furrow plough/ Springtine cultivator/ Rigid tine cultivator/ Tiller/ Steerage hoe/ Weeder/ Posthole digger/ Earthscoop/ Potato Ridger/ Potato Planter/ Potato fertilizer attachtment/ Potato spinner/ Subsoiler/ Transport box/ 3T tipping trailer/ Sawbench/ Dual wheel adapters/ Ferguson Tractor Jack

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Hakselen met Fergusons

Bericht door hooidonk »

75cm is inderdaad een standaardmaat. Maar misschien dat je er ook rekening mee houdt dat je langs de mais op kan rijden?
Of zit er grasland naast?

42pk voor zo'n hakselaar lijkt inderdaad vrij krap.
Die Deutz schat ik rond de 80pk?
Heb je nog een jaar om te sparen voor een dikke MF.. :mrgreen:

Plaats reactie