Massey 145 en de klepelmaaier

Deel mee aan de andere forum bezoekers welke werkzaamheden je recent met je (Massey) Ferguson tractor of machine hebt verricht.

Moderators: Tony, fergie, admin

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dag Massey kenners,

Al een paar jaar had ik hier een klepelmaaier van iemand staan.
Het ding ziet er goed uit maar deed het niet.
Hij liet alles wat hij tegenkwam liggen, en de V-snaren braken steeds. De rook sloeg eruit en pats.

Wij konden hem toch goed gebruiken om het gras kort te maken hier, dat hoeft niet speciaal met een maaibalk. Het hoeft ook geen gzon te zijn, als het maar kort is zodat wij er met een goeie zitmaaier overheen kunnen en het daarmee bij kunnen houden.

De klepelmaaier heb ik begin vorig jaar van de eigenaar overgenomen en naar een Agro service gebracht hier in France.
Nieuwe klepels erop en nieuwe V-snaren, met het uitdrukkelijke verhaal erbij dat de machine alles wat hij tegenkomt laat liggen.

Hij was klaar en moest het goed doen.
Geprobeerd en na 350 euro kosten bovenop de aanschafprijs van 250 euro was de machine niet goed, liet nog steeds alles liggen en de V-snaren braken weer.
Terug naar die knoeiers.
Natuurlijk weer een heel verhaal en tja, en klepelmaaier is natuurlijk niet voor hoog gras was de mededeling.

Andere, betere V-snaren erop, 75 euro verder voor 2 v-snaren.

Ik was het toen zat en ben zelf aan het lassen gegaan.
heb de bak aan de voorkant iets verhoogd door er schuine zijkanten aan te lassen en heb daaronder een soort sleetje gelast.

De balk doet het nu redelijk tot goed :lol: Je hebt niets aan vakmensen als ze niet na kunnen denken.

Het volgende probleem doet zich voor, en dit zal bij kenners bekend zijn.
Als ik de klepelmaaier optil met de hef waar hij aanhangt, komt hij al redelijk snel tegen de banden aan.

De vraag is: Wat doe ik hier aan?

PS
Mijn excuus voor de bijenkasten rond de trekker op de foto, maar het is bijen tijd :lol:
Bijlagen
Massy.jpg
Massy.jpg (128.62 KiB) 15318 keer bekeken
Massey2.jpg
Massey2.jpg (134.55 KiB) 15318 keer bekeken
Klepelmaaier1.jpg
Klepelmaaier1.jpg (141.32 KiB) 15318 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Een klepel maaier is prima geschikt voor hoog gras, alle bermen worden zo gemaaid !. Het vraagt echter wel veel vermogen om lang gras kort te slaan. En dit apparaat dat bij onze conculega de heer Vijn vandaan komt is bedoelt voor mini trekkers ?. Dan heeft jouw 145 veel meer power dan dit machientje voor is bedoelt en dus ook veel te veel voor de v-snaren. Anders gezegd, een 20 pk mini trekker is een vrij zware en die trekt deze machine niet in hoog gras en een hoge versnelling. Jouw 145 kan dat wel in een hogere versnelling (rijsnelheid) en dus gaan de snaren er aan omdat de maaier meer vermogen kan afnemen dan de snaren kunnen hebben. Probeer het dus gewoon een paar tandjes lager.

Een ander verhaal is wat voor soort klepels er in zijn gemonteerd. Hamer klepels bv. maaien bijna als een gazon maaier maar vergen enorm veel vermogen in hoog gras. Normaal voor dit soort toepassingen zou zijn een Y klepel, vraagt weinig vermogen en maakt het wat minder fijn.

Wat bedoel je overigens met hij laat alles liggen ?.

De reden dat de maaier je achterbanden raakt kan twee ledig zijn, de banden maat is groter dan standaard en waarschijnlijk zie boven, bedoelt voor een mini trekker waar meestal niet groter dan 24" achterwielen op zitten. Oplossen kan door de aankoppel punten op de maaier wat naar voren te brengen, een cm of 5-10 zal voldoende zijn. Let op dat je het topstang punt ook zover mee verplaatst anders gaat de maaier raar kantelen bij het op tillen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

René hallo,

Hartelijk dank voor je antwoorden.
Met hij laat alles liggen bedoel ik dat hij tijdens het maaien veel plat legt, maar het dan niet gemaaid wordt. Dan staat het de volgende dag weer recht op.

Sinds ik die zijstukken er heb aangelast gaat het veel beter en maait hij aardig.
Op enig moment toen de V-snaren heel bleven, kwam ik er achter dat het apparaat eigenlijk voorover in de grond dook. Dat is nu over, maar hij laat nu alleen opkomende struiken en kleine boompjes liggen. Die schilt hij wel maar ze gaan weer overeind. Er moet bij wijze van spreken iemand achter lopen met een heggeschaar. het hoge gras maait hij nu goed.

De klepels zijn de omgekeerde Y vormen en ik denk dat ik langere moet monteren.??

Ik begrijp wat je bedoelt met een de minitractor t.o.z. van de klepelmaaier en ik zal inderdaad rustig aan moeten doen, maar het gaat al een seizoen goed. Er zit zo'n slow motion stand op de trekker natuurlijk maar ik denk dat het meer in de abrupte kracht zit.

Ook begrijp ik nu dat het ding eigenlijk achter een mini trekker thuis hoort en hij daardoor de banden raakt. Ik zou de aankoppel punten inderdaad naar voren kunnen halen, maar dan zal ik toch weer moeten lassen want in de huidige stand staat hij op de uiterste punten. Een uiteraard moet dan de topstang ook bij worden gedraaid. Dat kan weer wel.

Dank en groet,
Lex

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Ik weet ook niet alles van klepel maaiers maar de keuze van klepel, hoogte afstelling en rij snelheid hebben een groot effect op het resultaat, en zeker niet onbelangrijk is de toestand van het gras om mee te beginnen.

Als je nu in 1-hoog rijd kun je 3 laag proberen. Je kunt een V-snaar namelijk best aan het slippen hebben tijdens het maaien zonder dat je het direct merkt of hoort, die is dan weldegelijk over belast. Om dat te testen worden wel temperatuur stikkers op de poelies geplakt om te zien welke temperatuur die kregen. Meer dan 70ºC is niet goed. De frictie verliezen bij het slippen drijven de poelie temperatuur behoorlijk op. Het gevolg is dat het rubber in de snaar week wordt en z'n grip helemaal verliest. Het curve van net niet overbelast tot wel is bijna haaks. En bij gebruik achter een mini trekker zal het voorhanden vermogen de beperkende factor en meteen ook de indicatie zijn dat je te ver gaat.

Y-klepels zijn ook in diverse breetes leverbaar, mischien zitten er te smalle in ?. Laat ie banen of strepen staan ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

René hallo,

Dank voor je geduld om e.e.a. uit te leggen. Je ziet dat ik geen verstand heb van maaien.
Hierbij een foto van maaiwerk van ruim een week geleden, voordat het ging regenen.

Zodra ik de machine even uit de stal heb zal een foto maken van de klepels.Wellicht is e.e.a. nog te verbeteren.

Waar in het begin die V-snaren breuk steeds door kwam, was het vollopen van de klepels en de as waar de klepels aanhangen. Dat is nu voorbij.
Je ziet op de foto die plukken die hij overslaat. Dat gebeurd dus ook met jonge takken die uit de grond herrijzen.
Zo ben ik vorig jaar een paar keer over een struikje heen gegaan, dat was helemaal toegetakeld en geschild, en ik dacht nou ja, toe maar. Nu staat er een behoorlijk katjes struik. Ook leuk maar was niet de bedoeling.

Groet,

Lex
Bijlagen
Gras2.jpg
Gras2.jpg (194.87 KiB) 15295 keer bekeken
Gras.jpg
Gras.jpg (197.7 KiB) 15295 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Zal vrijdag ff op de zaak vragen wat dit kan oplossen. Is wel apart dat ie willekeurige plukken laat staan.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

Het maai resultaat is inderdaad zeer slecht voor een klepelmaaier.
Staan de klepels wel in de juiste richting???????
Klopt het toerental van de aftakas van de tractor wel met het benodigde aftakas toerental van de klepelmaaier?
Blijven de V snaren wel strak tijdens het maaien, of klapperen deze.

Hoe groot is het hoogteverschil tussen de hefarmen en de topstang aan de klepelmaaier?
Op de foto lijkt dit de maat te zijn voor een mini tractor zoals René al aangaf.
Als deze maat te klein is, dan gaat de klepelmaaier achterover hangen tijdens het heffen, i.p.v. voorover tijdens het heffen.
Dit scheelt ook met het tegen de banden aankomen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Wim, René,

Ik begrijp dat er een foto moet komen van de stand van de klepels, want geen idee of ze in de juiste richting zijn geplaatst maar ik heb ze laten plaatsen bij een groot Agro bedrijf.
Klopt het toerental van de aftakas van de tractor wel met het benodigde aftakas toerental van de klepelmaaier? Ik heb werkelijk geen idee.

De klepelmaaier komt inderdaad van iemand die een mini tractor had.

Met de V-snaren heb ik nu geen probleem meer.

Hoogte verschil hefarm en topstang kan ik opmeten.

Omdat het helemaal niet maaide maar steeds volgevreten blokkeerde, en hier de "experts" me aan stonden te kijken of ze water zagen branden, heb ik die hoeken erop gelast en daar sleetjes onder gezet. Hij graaft zichzelf nu niet meer in en ik hef hem ook niet tijdens het maaien. Dus hij kan niet meer duiken of achter over hangen. Ik stel hem bij het aan de trekker hangen af, en hij schaatst achter mij aan als het ware.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Daar had ik nog niet aan gedacht, het toerental. Wat ook nog kan is draairichting . De wals moet voorover draaien, niet achterover. Als je Y-klepels hebt zul je zien dat die (meestal) aan 2 kanten scherp zijn en dus happy bijde kanten op maaien. Als de draairichting verkeerd is voor jouw trekker kun je eerst eens probren de maaier in de positie regeling op de hef los van de grond houden en een stukje achteruit maaien !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dag René,
Ik had beter voordat ik met het klepelmaaier avontuur was begonnen dit forum kunnen raadplegen.
Het ding hoort helemaal niet achter mijn trekker en de afstanden zijn, zo heb ik begrepen ook helemaal niet goed.

Met een stukje van de grond maait hij haast niets.
Achteruit rijdend maaien is geen succes, dan blijft zo goed als alles liggen

Ik weet niet of dit bekend of normaal is, maar er is een stand van de handel achteruit, dan maait hij. In deze stand, en rijdend in slow motion, met een hoog stationair toerental maait hij zoals op eerdere foto's. Dus hij pakt vaak het leeuwendeel maar laat ook plukken liggen.
Uiteraard een rust stand. En een stand om mee te draaien in de snelheid van rijden.

Nou hoef ik mijn brood er niet mee te verdienen maar het zou leuk zijn als hij het na veel moeite ook lekker doet.
Bij het laten plaatsen van de klepels heb ik aangegeven dat het misschien beter zou zijn langere klepels te plaatsen, maarja ik ben geen deskundige.
Fransen staan je dan aan te kijken alsof ze willen zeggen, daar heb je weer een bijdehand. Dat klopt :lol: Want .................
Mijn conclussie, Misschien zijn jullie het met me eens.
-- Er hadden langere klepels onder gemoeten. (Zie foto)

Onder de gegeven omstandigheden zal ik het er mee moeten doen, of er moeten nog simpele dingen aan te wijzigen zijn.
Na de klepelmaaier gaan we er overheen met een behoorlijke zitmaaier en ziet het er weer aardig uit.
Een luxe probleem:)

Ook een luxeprobleem is de camera. Op zich niets mis mee maar oud. Kan maar een paar foto's nemen en dan is mijn sticky vol. Vandaar dat het soms wat duurt eer ik een foto plaats.
Bijlagen
Klepels2.jpg
Klepels2.jpg (154.94 KiB) 15276 keer bekeken
klepels.jpg
klepels.jpg (166.46 KiB) 15276 keer bekeken
Klepelmaaier5.jpg
Klepelmaaier5.jpg (176.81 KiB) 15276 keer bekeken
Oeps de banden.jpg
Oeps de banden.jpg (184.49 KiB) 15276 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Het lijkt er op dat de draairichting wel eens verkeerd kan zijn. Draaid de wals voorover in rijrichting gezien ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

Op de bovenste 2 foto's zie ik dat het gras met kracht tegen een buis o.i.d. is geslagen?
Hoort deze buis er in te zitten, of is die er later ingezet?
Zit er wel genoeg ruimte / doorstroming in de bak?
Wat is het toerental van de rotor?
De aftakas met de hand 1 omwenteling draaien, hoeveel omwentelingen draait de rotor dan?
Bij grotere klepelbakken waar men b.v. de wegenbermen mee maait die joelen omdat ze snel draaien.
Ik weet geen toerentallen, misschien weet René dat??
Als ik de foto's goed bekijk zie ik hier dat de klepels het gras afmaaien, dan boven over de rotor transporteert en er over de looprol (die achter de rotor zit) uitgooit, klopt dit???

Je hebt er glijijzers onder gemaakt, dat lijkt mij een hele GOEDE verbetering!!!!
Hoe hoog zitten de klepels nu van de grond? (maaihoogte)

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dag René,

Ik zal er morgen weer even onder kijken als hij draait, maar in andere standen doen hij het alleen maar slechter.
Maar even kijken is zeker weten.

Wim,

Op foto 1 zie je nog net de eerste rol, er is er maar 1.
Verder is er niets aan/in gebouwd, wat je ziet met gras is binnenkant van de buitenkant.
Van het toerental van de rotor kan ik geen zinnig woord zeggen. Ik begrijp wat je bedoelt met joelen, dat doet deze ook maar dat hangt sterk af van het toerental wat van het gas wat ik geef. Hoe meer gas, hoe beter hij werkt.
Als je de rotor bedoelt met het ding waar de klepels aan hangen, daarachter zit geen looprol als ik mij niet vergis. Ga ik ook weer naar kijken. Begin nu ik dit schrijf daaraan te twijfelen.
Ik heb het idee dat de voorkant het gras neer legt en dat de klepels daardoor soms het gras niet pakken.

En ja, de glijijzers is inderdaad de redding geweest, anders had ik hem in het geheel niet kunnen gebruiken. Voor die tijd zat hij telkens verstopt en blokkeerde het ding met de klepels, en braken de snaren.
Voor mij onbegrijpelijk dat niemand hier bij zo’n groot bedrijf dat begreep. Ik ben zelfs bij twee bedrijven geweest. Eén daarvan was deze http://www.agroservice2000.com/ toch geen kleintje.

Ik meld mij weer.

Lex

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

Kun jij een foto van de onderkant maken, vanaf de linkerkant zodat de kant waar het gras tegenaan geslagen is, de rotor(het ding waar de klepels aanzitten) en de looprol er opstaat?
De klepels kunnen wel vrij bewegen om de bevestigingsbouten?????
Want ik zie op 1 foto dat de klepels in verschillende standen staan.
Ze moeten namelijk naar beneden hangen als de rotor stil staat!!!!!!!

Met welk motortoerental / aftakastoerental werk jij met deze machine?
Geen voetgas gebruiken, maar het juiste motortoerental op handgas instellen laten staan tijdens het werk!!!!!!!!!!!!!!

Zit er aan de achterkant voldoende ruimte dat het afgemaaide product weg kan, of eventueel onder de looprol door?
Kijk maar eens op verschillende internetsites naar Del Morino klepelmaaiers wat die voor werk leveren.

Aan de foto's te zien is dit een Del Morino?
Welk type?

Groeten Wim
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello All,

Dat zou dan dit type maaier moeten zijn ? : http://www.delmorino.it/shop/18-funny/ Dan is het gelukkig geen chinees ding zoals heer Vijn meestal verkoopt !.

Dan is dit de onderkant ? :

http://www.delmorino.it/data/shop/imgar ... truesize=1

Is daar wat aan verbouwd Lex ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie