Fergie-positioner

Deel mee aan de andere forum bezoekers welke werkzaamheden je recent met je (Massey) Ferguson tractor of machine hebt verricht.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Fergie-positioner

Bericht door Teedee »

Toegegeven, dit is meer een producttest dan een werkverslag, maar ik denk toch dat dit deel van het forum de beste plek is voor m'n stukje tekst:

Nadat de langverwachte Fergie-positioner all the way from Australia uiteindelijk in mijn schuurtje belandde, was het een kwestie van plug-and play 'm te monteren. Okay, ik moest twee gaatjes van het kwadrant een klein beetje uitvijlen (vooral verf en wat roest), maar daarna liet het kleinood zich zonder problemen monteren en afstellen.

In eerste instantie viel e.e.a. me wat tegen qua afwerking. Lelijke lasnaden, niet alles mooi aansluitend en stiekem verwacht je dat toch wel een beetje voor zoveel geld, want wat er in totaliteit in het zakje zat was slechts een handjevol onderdelen. Toch, de afwerking buiten beschouwing gelaten lijkt de boel kwalitatief wel dik in orde. Natuurlijk weten we dat pas zeker na een paar jaar gebruik, maar vooralsnog heb ik er wel vertrouwen in.

Het beetje dat ik nog mopperde verdween direct toen ik de bloter achter de TEA hing en voor de tweede maal in mijn leven met een tractor het gras ging maaien. Kenmerkte de eerste keer zich nog door een ongemerkt omhooglopende hef, een aftakas als een banaan en urenlang wachten tot het mes uitgedraaid was, afkoppelen van de as, hef omhoog, achteruit rijden, hef omlaag, aankoppelen as en weer maaien (lachen mag...), dit keer was de klus in minder dan de helft van de tijd geklaard:
Maaien, hef tot het verstelbare aanslagnokje, keren of achteruitrijden en weer verder. WAT EEN LUXE!!!
Samen met de vrijloopkoppeling die ik erop heb gezet is dit de beste upgrade die je je Fergie kunt geven. Althans, in mijn bescheiden ogen dan.

Dus eindelijk eens lekker relaxt grasgemaaid. Blijkt zo'n Fergie alsnog een heerlijk praktisch tractortje. ;)

Groet!

Tim
TEA20 '55

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fergie-positioner

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Ja dat ding uit Austrialië werkt inderdaad heel erg mooi. Ik begrijp precies wat je bedoelt.
Plaats eens een foto.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Fergie-positioner

Bericht door Teedee »

Tadaa!!! Wat ziet dat ding er vreselijk netjes uit op mijn prachtig gepatineerde fergie hè. ;)
Bijlagen
Fergie-positioner
Fergie-positioner
IMG_2902.JPG (150.56 KiB) 14622 keer bekeken
TEA20 '55

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fergie-positioner

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Dat is inderdaad het ding dat ik in gedachten had.
Zorg er wel voor dat vlakken die tegen elkaar glijden, een beetje vet houdt.
Dan ziet dit nieuwe stukje er over 50 jaar nog net zo goed uit als je trekker nu :wink: .
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Fergie-positioner

Bericht door Teedee »

Baggervet, dus geen zorgen! :)
TEA20 '55

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Fergie-positioner

Bericht door ruud smit »

hoe werkt dat precies is er een tekeing van ? Ik begrijp het niet heleemaal !
Gr ruud smit
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Fergie-positioner

Bericht door Teedee »

Het kwadrant zit nu niet meer vast, maar kan verschuiven. Daarvoor zit het veertje er nu. Om de hefarm zit een dingetje dat zich het best laat omschrijven als een slakkenhuis. In eerste instantie is die vrij van het kwadrant, maar uiteindelijk gaat hij er bij het hoger komen van de hef tegenaan duwen en verschuift het kwadrant. Omdat de as daarvan excentrisch is, voorkomt hij daarmee het 'doorlopen' van de hef omhoog en dat betekent dus dat je 'm gewoon halverwege kunt laten hangen. Erg fijn!
TEA20 '55

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Fergie-positioner

Bericht door fergie »

Hello Ruud,

Dit systeem is een vinding van een australier. Bij dit apparaat schuift het quadrant heen een weer naar gelang de hoogte van de hef. Op die manier heb je dan positie regeling net als op een 35 waarbij de stand van de hef handle wordt gevolgt door de hef. Da's dus anders dan het systeem dat je van mij hebt, daar moet je de hendel vast houden tot je de gewenste stand hebt. Voordeel van dit systeem is dat het repeteerbaar is. Dat was voor Tim met z'n maaier een bonus, die mag hij niet te hoog op tillen en als je dan de stop gebruikt voor het markeren van de maximale hefhoogte dan til je dus de hef niet te hoog zonder er steeds naar te moeten kijken tijdens het maaien.

Nadeel hiervan is dat je om de diepte regeling te gebruiken de nok er eventueel af moet halen en het quadrant weer vast zetten en afstellen. Bij het systeem dat jij hebt draai je de klembout los en heb je weer diepte regeling. Ik heb nog een idee om hier ook een maximaal/minimaal aanslag op te maken echter het ontbreekt aan tijd.

Groetjes,

René
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie