Gras maaien, harken en opruimen

Deel mee aan de andere forum bezoekers welke werkzaamheden je recent met je (Massey) Ferguson tractor of machine hebt verricht.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door Sluismolenaar »

Beetje laat in het seizoen, maar gisteren met het mooie weer eindelijk de maaier achter de MF35/4 en de oude trambaan gemaaid. Taluds zal niet gaan denk ik, oog gezien de ruimte, maar ben bang dat de maaier niet zo schuin wil. Maaien ging goed, wel even oefenen nog met de goeie lijn houden, nu staan er nog wat streepjes ongemaaid gras.
Gelijk de acrobaat er achter en alles in 1 grote (nou ja, zoveel gras is het nu ook niet) geharkt. Daarna de kar achter de trekker en het gras weer opgeruimd. Misschien dat het nog wat wil groeien de komende tijd, maar het groeiseizoen is wel zo'n beetje voorbij denk ik zo.

Al met al lekker in de weer geweest. Foto's komen later.

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door hooidonk »

Leuk Andreas, ben benieuwd naar de foto's!

En een oude trambaan?
Sorry, dat had ik nog even gemist...welke trambaan was dat?

Groetjes,
Marten

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door Sluismolenaar »

Mijn weilandje waar ik 3 landgeit bokken heb lopen is onderdeel van de voormalige stoomtram Alkmaar-Bergen-Bergen aan Zee. Ik woon in de Sluismolen te Alkmaar, direct langs het voormalige tracé van de tram. Vandaar dat dijklichaam in het land. 100-200m verderop waar nu de kruising Kogendijk-N9 (Alkmaar-Den Helder) ligt lag de splitsing van het spoor, 1 tak naar Bergen, 1 tak naar Schoorl. Spoor is aangelegd in 1906, de aftakking naar Schoorl in 1913, de tak naar Bergen opgeheven 1955, de tak naar Schoorl/Warmenhuizen in 1968. Dat laatste is nog zo lang gebleven wegens wat goederenvervoer van de groenteveiling te Warmenhuizen.

Foto's nog niet van de camera gehaald, zijn trouwens geen actiefoto's maar van het maairesultaat met de trekker erbij. Van het harken geen foto's, van het opruimen ook niet echt, lijkt wel wat op die van het opruimen na de schouw (zie mijn andere topic in deze sectie).

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door hooidonk »

Hallo Andreas,

Wat leuk om te lezen!
Ik heb even op internet zitten snuffelen en heb zo ook je site gevonden.
Wat woon je daar op een uniek plekje zeg!
En ook mooie foto's gevonden van de Bello en van een oude goederentrein met een 2200 er voor, die langs de molen dieselt..prachtig!

Als ik vanaf de foto's het talud van de trambaan inschat, verwacht ik eigenlijk wel dat dat met een PZ135 te maaien is.
Hij kan niet ver naar beneden klappen, omdat die schuine stang die er bovenover loopt hem vast houdt, maar volgens mij kan hij best een stukje omhoog klappen.
Al zou ik weer even goed moeten kijken of ik nu geen onzin loop te verkondigen, het is namelijk al weer heel wat jaren geleden dat ik die achter de trekker heb gehad.

Al met al nog steeds benieuwd naar je foto's :wink:

Groetjes,
Marten

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door Sluismolenaar »

Ja het is wel een aparte plek zo. Vanavond zal ik de foto's proberen toe te voegen.
Leuk dat je mijn website ook leuk vind Marten. Heb hem al een jaar of 4 niet meer geupdate, en nu vorig jaar mijn laptop de geest gaf heb ik ook die software niet meer (frontpage) waarmee ik hem destijds gemaakt heb.

Overigens, mijn maaier heeft wel zo'n schort rondom, alleen aan de kant van de aandrijving zit daar een stalen plaat, maar die steekt een stuk minder ver omlaag dan het schort zelf en tussen schort en plaat kiert het ook (schort doek krult), zodat er flink wat maaisel tussendoor komt. Dat landt niet alleen op het achterend van de trekker, maar ook in mijn nek...

Is het een idee om dat schort met 2 strippen en wat boutjes/moertjes aan die plaat vast te maken, en eventueel de plaat naar beneden te verlengen met iets? Zijn hier ervaringen mee?

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door Sluismolenaar »

de foto's van zondag. Alleen van het maairesultaat niet van harken en opruimen van het gras.

Groeten,
Andreas
Bijlagen
DSCN0020-klein.jpg
DSCN0020-klein.jpg (194.95 KiB) 23089 keer bekeken
DSCN0021-klein.jpg
DSCN0021-klein.jpg (192.02 KiB) 23089 keer bekeken
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door hooidonk »

Hallo Andreas,

Het is niet storend dat je site niet helemaal up to date meer is, het meeste staat er volgens mij wel op.

Leuke foto's!
Mooi spannetje zo en een mooi plekje om aan het werk te zijn.
Staat de trekker nu bovenop de trambaan?
Het contour is tenminste wel duidelijk herkenbaar.

Is het linkerstuk het talud die je niet gemaaid hebt?

Ik had vanavond willen kijken bij onze maaier over het schort en de stalen plaat, maar het is er bij ingeschoten.
Morgenavond of zaterdag doe ik nog een poging.

Groetjes,
Marten

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door Sluismolenaar »

Dag Marten,

Trekker staat inderdaad bovenop de trambaan. Op de 1e foto voor de trekker zie je nog ongemaaid gras richting het hekje, daar is het talud al. Dat kan ik uiteraard niet maaien, want dan staat dat hek in de weg. Op de 2e foto zie je rechts weer datzelfde hek, dat buigt op een gegeven moment rechts af terwijl het talud min of meer rechtdoor gaat. Rechtsachter is nog een lager stuk richting die 2 huizen. Helemaal links zie je inderdaad dat 2e talud met een laag stuk dat in de richting waarin je kijkt steeds smaller wordt. Niet de meest ideale vorm om met een trekker te maaien, maar dat is niet anders. Op de 2e foto kijk je in de richting van het voormalige spoor over de spoorbaan.

Zie het kaartje op mijn website:
http://home.online.nl/andreas.de.vos/trams.htm

Ik denk dat die schortplaat onder mijn maaier wel origineel is, maar handig is anders... Ik zie je foto's binnenkort wel, fijn dat je even wilt kijken.

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door hooidonk »

Hallo Andreas,

Sorry voor de late reactie, het duurde even voor ik bij daglicht bij de maaier was, anders kon ik geen foto's maken.

Van onderaf naar boven maaien zal inderdaad niet meevallen.
Ik zou toch eens proberen of je met een beetje schuin er in rijden toch het talud mee kan pakken.
Het zal wel een beetje gepriegel worden in de hoek bij het hek, maar het scheelt je een mooie bonk werk.

Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijke foto's te maken van ons schort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussen de stalen plaat en het achterste gedeelte van het schort, zit een aardige kier en hij heeft ook de kans om vanalles onder de stalen plaat door te gooien.
Ik weet nog dat je af en toe met maaien, de koeienflatsen in je nek had zitten.
Of het vastzetten van de rubber aan de stalen plaat zo'n succes is weet ik niet, het moet wel vrij kunnen bewegen en niet uitscheuren als het een keer weg moet kunnen.
Ziet het er bij jou hetzelfde uit?
Misschien kun je er een losse rubberen flap voor hangen?

Als je duidelijkere foto's wilt, hoor ik het wel.
Dan moet ik hem even naar buiten halen.

Groetjes,
Marten

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door Sluismolenaar »

Dag Marten,

Gelukkig heb ik geen koeien haha... (flats!). Tja zo lijkt het bij mijn maaier ook te zitten, de schort zit niet vast aan de plaat en de plaat steekt minder ver naar onderen dan de schort.. Bij mijn maaier zijn de einden van dat schort naast de plaat wel wat omgekruld, bij jouw maaier lijkt dat nog mooi recht. Misschien popnagel ik wel wat stripjes aluminium aan die randen, zodat het wat meer aansluit op de plaat, en een rubber flap onder aan de plaat. Dan is het in ieder geval flexibel.

Maaien van het talud, ik zie wel of het lukt. Misschien met maaier uit in de hef eens voorzichtig proberen hoe ver hij zakken wil op het talud en kijken of dan beide schotels op de grond willen komen.

Bedankt voor de foto's.
Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Gras maaien, harken en opruimen

Bericht door hooidonk »

Hallo Andreas,

Okee, succes er mee!
Ik hoop dat het wat wordt met 'm!
Hou me op de hoogte :wink:

Gr. Marten

Plaats reactie