Massey 145 en de klepelmaaier

Deel mee aan de andere forum bezoekers welke werkzaamheden je recent met je (Massey) Ferguson tractor of machine hebt verricht.

Moderators: Tony, fergie, admin

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Je oordeel over het stiftje in de klok heeft me een hoop hoofdbrekers gescheeld René. Ik zag mijn geest alweer dwalen met een kloddertje epoxy o.i.d en dan snel de stift erin.
Mooi dat ik nu weet dat er binnenwerks een vierkantje zit waar de stift in past.

Vanmiddag de accu er even uitgetild om de kabel eronder uit te prutsen. De stift die het blok in gaat is niet heel mooi meer. Begrijpelijk.
De kabel is nog heel, als je aan één kant draait gaat de andere kant netjes mee.

Ook als ik de klok in de hand heb, en de kabel aan de klok bevestig, werkt de klok.

Aan beide kanten heb ik een dot vet gedaan aan de kabel en in het gat op het blok.
De klok er even professorisch aangehangen en gestart. zij het schokkend, maar de klok doet het en geeft ongeveer een toerental aan.
Ik moet nog even tijden om het verder te testen, maar wil eerst de klok terug prutsen.

Nu twee mogelijkheden:
Of de kabel zat nooit goed, en gaat ie werken. :roll:
Of het vet zorgt er nu voor dat de klok draait en zal spoedig stoppen met een testritje. :oops:
Daarna maar op zoek naar een nieuwe kabel. Zal niet meevallen.

Ik zal vanavond of morgen de klok terug zetten en gaan rijden.

Iets voorbij het getal; 16 op de klok staat "Force" en nog wat kleine tekst. Hij zit daar ongeveer op de 1700 T.P.M
Is dat OK voor de klepelmaaier. Of moet hij bij ongeveer de 20 komen, bij "Vite" dat is dan 2000 toeren als ik het goed begrijp.
Al die cijfertjes in de klok verwarren mij een beetje.

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door admin »

Hoi Lex,

Bij Force (1680 omw/min) van de motor, draait de aftakas 540 omw/min. Dat zou het toerental moeten zijn om de klepelmaaier aan te drijven. Dan zit je ook ongeveer op het maximum koppel van de motor te werken.
Afhankelijk van het resultaat kun je wat meer of minder toeren gaan maken. Bij een klepelmaaier eerder meer dan minder.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dank je Gerrit!

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello lex,

De eerste streep is inderdaat 540 op de aftak as, de andere bij 2000 is standaard riemschijf snelheid bij gebruik van een riemschijf op de aftakas voor bv een dorskast enz.

Dan de ringen met getallen, het zijn 2 banen, de eerste (van binnen naar buiten) zijn de snelheden in de 3 versnellingen in de lage gearing (L) en dan gevolgt door de 3 versnellingen in hoog (R). De snelheden(in Km/h) zijn dan bij standaard maat banden. De buitenste rand is het motor toerental.

Soms is de kabel er domweg niet goed opgeschroefd. Zorg dat de schroefdraaden mooi schoon zijn en alles goed past anders denk je dat hij vast zit en dan is dat dus niet zo. Anders is er nog een kans dat de aandrijving in het blok defect is maar ik dacht dat bij de 3 pitters dat die achterop de nokkenas zit en dus direct staal in staal is en geen plastic tandwielen doosje, zou dus goed moeten werken.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo René en Lex,

De toerentellerkabel zit bij een 3 cil. rechtstreeks op de nokkenas.
Zeer waarschijnlijk toch een nieuwe tellerkabel kopen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Ok, na 15 jaar werkt hij weer, de teller/klok, dankzij de hulp van gewaardeerde forum leden hier.

Heb een stukje gemaaid zojuist, ging redelijk. 540 op de aftakas René:)
De teller schommelt wat maarja, 1966 geloof ik:)
Ik denk dat ik er op gevoel nooit zogek veel naast heb gezeten, eerder harder dan langzamer, maar ik heb nu een houvast. Bovendien spaart het materiaal.

Ging net over een tuinslang heen met de klepelmaaier. :mrgreen: Door mijn gestuntel sloeg de motor af, lege accu. Onbegrijpelijk na het rijden.
Ik merkte wel dat hij zwak werd, maar zo zwak(: dit is mijn tweede accu in de tijd dat ik hem heb, 105Amp zit er in.

Voorlopig hangt hij maar even aan de lader, midden in het veld.
Gelukkig is het droog.

Het ene is zogoed als opgelost en het andere dient zich alweer aan. Maar alles heeft z'n charme :lol:

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Goedemorgen,

Misschien heb ik niet alles gedaan wat is geadviseerd. Zo heb ik niet de poelies in lijn gekregen. Geen geribbelde V-snaren, en zo nog wel wat dingen.
Natuurlijk begrijp ik dat dit soms teleurstellend is.
Toch laat ik even weten dat ik na het opladen van de accu, de scheef getrokken stalen ophangpunten van de klepelmaaier recht heb geslagen/gebogen. De ophangbeugels waren verwrongen door het tegen de achterwielen aankomen tijdens het heffen. Ben er nu ook achter dat je dit kunt voorkomen door instellen van de hef hendels. Ook de klepels een beetje geslepen. Daarna een aantal uren gemaaid. Dat gaat nu goed. De klok is inderdaad een nuttig instrument.
Wel wil ik nog een groot deel van de voorkant plaat die ik eraan heb gelast afslijpen. Niet helemaal maar ik wil aan de voor/onderkant klepelmaaier een opening hebben, zodat lijkt of de maaibalk wat achterover hangt. Met behulp van de uitschroefbare stang kan de balk niet verder achterover, die staat op zijn Max.

Een foto van ervoor en erna zal ik t.z.t. posten.

Vriendelijke groet.

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door admin »

Hoi Lex,

Goed te lezen dat het met het maaien de goede kant op gaat. Leuk om van een afstandje je vorderingen te volgen.
Dat je niet altijd al het advies gelijk op volgt, is volgens mij best menselijk. Wat mij betrefd, is het je vergeven.

Succes verder met de klepelmaaier. Ik zie de foto's wel verschijnen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dag Beste Gerrit, Tony, Rene en anderen,

Ik kan mij zo voorstellen dat gedacht werd, waar is hij gebleven. Vandaar even dit berichtje.
Allereerst nog even de beste wensen voor 2018.
Ik heb er qua gezondheid even uit gelegen maar ben er weer. Scheelde niet veel 8)
De Massy 145 staat in de garage en komt er voorlopig alleen in de zomer uit. Uiteraard mede dankzij de hulp van dit forum met de klepelmaaier. Ook de kilometer teller doet het nog :wink:
Zoals bekend speelde alles m.b.t mijn Massy zich af in Frankrijk. Wij hebben na mijn ziekte een huis in de provincie Groningen gekocht en zullen op termijn afstand gaan doen van mijn spulletje in France.
We hebben er 20 jaar gezeten en met het voortschrijden der jaren is het qua onderhoud ook beter het Hollandse land weer op te zoeken.

Ik blijf jullie volgen en zo nodig af en toe wat posten
U kunt mij als beheerder volgen bij de Wclubs.nl onder de pseudoniem Bram Jansen.

Lex
Laatst gewijzigd door goeienmoggel op wo 17 jan 2018 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door admin »

Hoi Lex,

Dank je voor de update.
Goed te lezen dat je er nog bent. Jammer dat je het Franse avontuur achter je moet laten.
We snappen met zijn allen dat gezondheid belangrijker is dan wat ook.
Ik wens je vooral veel gezondheid toe en natuurlijk veel levensgenot.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door hooidonk »

Jammer Lex, dat je jullie stekje in Frankrijk op moet geven.
Hopelijk gaan jullie in Grun net zo de draai vinden.

Gaat de 148 gezellig mee naar Nederland?

Groetjes,
Marten

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dank voor je aardige woorden Gerrit.

Mijn vrouw hoeft nooit meer terug naar het Franse land, die bevalt het prima in de Provincie.
Ik heb er wat meer moeite mee, de ruimte hé, maar ik mag in het Groningse ook niet klagen. Ik ga nog regelmatig naar "huis", even voor een weekje en natuurlijk voor controles en in de zomer maaien en onderhoud.

Marten, de 145 zou mee kunnen, maar heb er niets aan in Groningen. Mogelijk vind ik er daar iemand voor, zal bijna niets opbrengen daar.
Als ik er niemand voor vind moet hij op de aanhanger mee :mrgreen: maar zolang het huis nog in bezit is moet hij jaarlijks een paar keer maaien.

Plaats reactie