afstelling distributietandwielen mf 35/3

Stel hier jezelf eens voor aan de andere Ferguson liefhebbers.

Het is dus niet de bedoeling om hier technische vragen te stellen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
jochum13
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 20:02

afstelling distributietandwielen mf 35/3

Bericht door jochum13 »

Hallo, eerst even voorstellen: joop uit het noorden des lands,en in het bezit van een mf fe 35/3. Vraag: wie kan mij vertellen hoe de nokken as afgesteld moet worden? En welke van de 3 cilinders is de eerste? Nieuwe br.stofpomp en nokkenas gemonteerd,en nu de juiste afstellingen? graag een reactie, m,vr,gr.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: afstelling distributietandwielen mf 35/3

Bericht door fergie »

Hello Joop,

Tandwielen zijn gemarkeerd, zou op een manier moeten passen. De cylinder dchtste bij de distributie kant is no 1, de voorste in de trekker dus. Ik hoop niet dat je een "nieuwe" pomp hebt gekocht, de namaak heeft de reputatie niet mooi te willen werken !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

jochum13
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 20:02

Re: afstelling distributietandwielen mf 35/3

Bericht door jochum13 »

Hallo Rene,dank je voor je reactie je meld dat de eerste cilinder de voorste bij de radiateur is. Die van mij staat op de derde cilinder bij de accu. Ook een nieuwe brandstofpomp gemonteerd, en deze liep goed toen de motor warm was. Maar een dag later de koude start was hopeloos de motor hamerde heel erg. Toen de pomp een weinig versteld,liep toen wel iets beter maar echt niet goed, opnieuw distributiedeksel losgehaald en de punten nagekeken. Overigens ook eerder een nieuwe nokkenas aangebracht. Heb alles geprobeerd maar ik kan hem niet op de eerste cilinder krijgen. Dan raakt de zuiger de klep. In motor is veel reeds vervangen zoals zuigers bussen lagers nieuwe cil.kop.nokkenas en dus de brandstofpomp en nog een slecht lopende motor , gr, joop.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: afstelling distributietandwielen mf 35/3

Bericht door fergie »

Hello Joop,

Op no 3 de uitlaat klep op maximum lift zetten (meetklok of digitale schuifmaat of zo). Dan de klepspeling van no 1 inlaat klep op 1.1 mm stellen. Draai de motor door tot no 1 inlaat net strak staat. Controleer of dit bij TDC is (via inspectie gat op vliegwiel). Er mag 2,5º naast zitten. Als dit verhaal klopt is je nokkenas binnen tolleratie en er is geen provisie die te stellen dus indien niet goed dan is de nokkenas dus niet goed.

Commentaar van een f#rd specialist op histoparts (of andere) pompen : Loopt als een krant. Gewoon de oude reviseren, doet pijn, maar dan wel perfect lopende motor.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

jochum13
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 20:02

Re: afstelling distributietandwielen mf 35/3

Bericht door jochum13 »

Tractor loopt weer, en loopt goed met de nieuwe pomp. De eerste cilinder is de achterste dichste bij het stuurwiel. Had de daags tevoren ook goed gelopen,maar een dag later koude start zaten er hamers in de motor en liep barslecht. Dus toen toch maar weer naar de distributie gekeken, maar stond goed. Wat was nu het geval: de middelste verstuiver lekte is een vuiltje ingekomen. (waren reeds getest en zaten nieuwe nozzles op) Dus veel brandstof op de zuiger,gedemonteerd getest en inderdaad druppelde schoongemaakt en weer geplaatst en loopt nu goed. Zo een hamerend geluid kan er dus ontstaan indien een verstuiver lekt. gr,joop.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: afstelling distributietandwielen mf 35/3

Bericht door fergie »

Hello Joop,

Goed te horen dat het gelukt is. Een "zeikerd" van een verstuiver geeft inderdaad dit soort klachten, al dan niet gepaart met witte of grijze rook.

Nog even ter verduidelijking, Perkins en zo ongeveer alle andere fabrikanten noemen de zuiger het dichst bij de distributie ( tandwielen of ketting maakt niets uit) de no 1. Er schijnen uitzonderingen te zijn echter ben ik er nog nooit een tegen gekomen, niet op schrift of in het echt !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: afstelling distributietandwielen mf 35/3

Bericht door massey 35 »

Hallo René,

Bij jou Deutz 6206 is de eerste cilinder toch aan vliegwiel zijde??
De nummers zijn aan de linkerkant in het blok gegoten.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: afstelling distributietandwielen mf 35/3

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Geen idee, is deutz zo dom ?. Ik kan 't niet controleren omdat ik geen deutz meer in t hok heb staan, zal m'n onderschrift aanpassen !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: afstelling distributietandwielen mf 35/3

Bericht door massey 35 »

Hallo René,

Deutz heeft geen radiateur als begin punt bij de luchtgekoelde motoren.
De waaier voor de lucht koeling zat bij sommige types op het vliegwiel en bij anderen voorop aan de andere kant van de krukas.
En dan vanaf het vliegwiel beginnen te nummeren is dan ergens wel handig.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie