MF 65

Stel hier jezelf eens voor aan de andere Ferguson liefhebbers.

Het is dus niet de bedoeling om hier technische vragen te stellen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
MF 35x lover
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
Locatie: Zonnebeke, België

MF 65

Bericht door MF 35x lover »

Beste liefhebbers,

Deze week een extra aankoop kunnen doen van een mf 65. Is een renovatieproject, doch tractor draait zeer mooi, rijd, remt, PTO OK, dus voornamelijk kuis, wrijf en schilderwerken en roest wegwerken.

Ik vermoed dat het een MK2 is, gezien de oliefilter verticaal hangt. Is er iemand die mij dit kan bevestigen?

Er is ook een cabine bij, geen Sorrico zoals velen verwachten. Het is een cabine die op de wielkassen gemonteerd wordt. (Is wel werk aan) Ik heb deze echter wel al gezien op een handleiding van de mf65 die in Engeland te koop is.

Als er MF 65 eigenaren tips kunnen geven of aandachtspunten bij het renovatieproject, dan hoor ik dat graag! Dank bij voorbaat.

Mvg
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF 65

Bericht door fergie »

Hello mf35xlover,

Een MK I heeft een wig in het carter aan de vliegwiel kant. De Mk II heeft die wig niet meer.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

MF 35x lover
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
Locatie: Zonnebeke, België

Re: MF 65

Bericht door MF 35x lover »

Beste, dank voor uw bericht. Maar hoe ziet die wig er dan uit? Groot of klein? Eerder voor of achteraan het carter? Ik begrijp uw uitleg wel maar weet niet goed waar exact te zoeken.

Mvg
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170

MF 35x lover
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
Locatie: Zonnebeke, België

Re: MF 65

Bericht door MF 35x lover »

Ik heb een foto van de wig terug gevonden op internet. We gaan eens kijken. Ik hou jullie op de hoogte.
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170

MF 35x lover
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
Locatie: Zonnebeke, België

Re: MF 65

Bericht door MF 35x lover »

Heb de MF 65 gaan ophalen. Is wel degelijk een MK1 met wig dus.
We hebben wel wat speling ontdekt tussen het moment wanneer je het stuur draait en wanneer deze effectief draait. Zal waarschijnlijk met het stuurhuis te maken hebben.

Ik denk ook dat we een hoge versie hebben? Want in vergelijking met onze 35x staat deze toch wel heel hoog. Kunnen we dat meten?

Dus als je tips hebt voor ons horen we dat graag.

Mvg
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170

MF 35x lover
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
Locatie: Zonnebeke, België

Re: MF 65

Bericht door MF 35x lover »

Hoi, hierbij de foto's van onze nieuwe aanwinst. MF65 MKI.
mf65 1a.jpg
mf65 1a.jpg (57.79 KiB) 7941 keer bekeken
mf65 1b.jpg
mf65 1b.jpg (65.95 KiB) 7941 keer bekeken
mf65 1c.jpg
mf65 1c.jpg (45.33 KiB) 7941 keer bekeken
Let ook even op de cabine die er voor transport achteraan werd gelegd. Is er iemand die dit type cabine kent?

Van zodra renovatie opstart volgen commentaren en foto's.

groeten
Laatst gewijzigd door MF 35x lover op wo 28 mar 2018 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170

MF 35x lover
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
Locatie: Zonnebeke, België

Re: MF 65

Bericht door MF 35x lover »

We hebben de MF65 vandaag afgestoomd. Daarna hebben we hem trachten op te starten. Dat ging niet zonder moeite. We weten wel dat de huidige batterij te licht is 74Ah, maar zelfs met de startkabels vertrekkende vanaf onze MF 35x met batterij van 100Ah (en draaiende motor) hebben we nog verschillende keren moeten proberen. Er kwam nochtans mooie witte rook uit de uitlaat.
Ik heb vroeger als jobstudent nog met een MF65 gereden en deze had helemaal geen startproblemen (maar was misschien dat een MK II?)
Nadat hij draaide rookte de MF65 nogal licht blauw.
We hebben er dan even een ritje mee gemaakt en met uitzondering van het accelereren bleef de rook achterwege van zodra de motor warm was. Echter bij het terug binnen rijden (op stationair toerental) begon de rook weer heel dik aan te lopen en had een lichtblauwe kleur. De garage stond al vlug onder rook.
Ik vermoed dat we hier toch te maken hebben met wat olieverbruik?
We hebben ook even de spanning op de batterij gecontroleerd met stationair toerental en hoog toerental en dat gaf geen enkel verschil. Continue 13,3V. Ik vermoed dan ook dat de dynamo het niet doet. Die gaan we best zo vlug mogelijk even openen.
We zijn zo stilaan alle mankementjes aan het oplijsten vooraleer we aan het grote restauratie werk starten.
Alle tips en info op onze vaststellingen zijn uiteraard welkom.
(We zoeken ook heel geregeld op het forum)

Groeten Wim
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF 65

Bericht door fergie »

Hello Wim,

13.3 V betekend in princiepe dat de accu geladen wordt. Meet 't een dag later nog maar eens, dan zal de spanning weer tussen de 12 en 12.7 moeten zijn.

Dat olie gebruik kan best zijn dat ie dat via de klepstelen doet, de hoedjes worden hard (rubber afdichtingen). Blaast ie ook uit de carter ontluchting ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

MF 35x lover
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
Locatie: Zonnebeke, België

Re: MF 65

Bericht door MF 35x lover »

Beste René,
We hebben vandaag even de splijtmachine aan de PTO gelegd. Toen de motor prefect warm stond, kwam er veel druppels olie uit de carterontluchting. Deze olie heeft een grijsachtige tint. Toen we bij draaiende motor de oliepijlstok uithaalden spoot er ook olie druppels uit.
Ik denk dat we een revisie van de motor zullen moeten uitvoeren.

Wat we ook hebben gemerkt is dat de hef op en neer schud nadat hij op de gevraagde hoogte komt. Tijdens op en neer gaan schud deze niet.

Het is de bedoeling nu alles te kennen wat we dienen te renoveren van voor dat we starten.

Mvg
Wim
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF 65

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Til de klover nog eens op maar nu met de topstang aan de brede (knikkende) pen). If het stuiteren nu over dan heb je speling in de topstang veer.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie