Beste forummers
Ik heb een gafel uit elkaar gehaald, het kruistuk van de aftakas ertussen uit gehaald , nu krijg ik het kruisstuk van de aftakas er niet meer goed in, ivm de buisjes die rond het kruisstuk zitten, ze vallen er steeds uit ! Is hier een handigheidje voor ?
Alvast bedankt
Gafel kruisstuk aftakas
Moderators: Tony, fergie, admin
Gafel kruisstuk aftakas
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Gafel kruisstuk aftakas
Hello Ruud,
De buisjes zitten vol naaldjes ?. Die plak je vast met vet, dan blijven ze normaal gesproken zitten als je voorzichtig doet.
Groetjes,
René.
De buisjes zitten vol naaldjes ?. Die plak je vast met vet, dan blijven ze normaal gesproken zitten als je voorzichtig doet.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Gafel kruisstuk aftakas
Hallo Ruud,
Het kruisstuk in de gaffel doen, het kruisstuk naar 1 kant zo ver mogelijk in de gaffel, hier met de hand de dop met ingevette naaldjes recht opdrukken en vervolgens de dop met een passende dop uit een doppenkist in de bankschroef er voorzichtig inpersen.
Let op dat de vetnippel aan de juiste kant zit.
Een passende dop wil zeggen een dop die er makkelijk inpast.
Er zover inpersen dat je RUIM VOORBIJ de borgringgroef bent en je het kruisstuk nog met de hand soepel kunt bewegen.
Nu de borgring in de groef doen.
Vervolgens de andere dop in dezelfde gaffel er ook met de hand voorzichtig en recht opdoen en weer in de bankschroef met een passende dop inpersen.
Op een gegeven moment zal het kruisstuk tegen de eerste dop aankomen, maar die kun je dan samen doordrukken tot de eerste dop tegen de gemonteerde borgring aanligt.
Nu de tweede borgring plaatsen.
Daarna de andere gaffel op dezelfde manier monteren.
Als je dit voor de eerste keer doet, kun je er misschien beter iemand bijhebben voor een paar extra handen.
Als alle 4 de doppen in de 2 gaffels zitten, dan wil het geheel nog niet soepel bewegen,
Je moet dan met een hamer op de zijkanten van de gaffels slaan om de spanning er uit te tikken en de doppen goed tegen de borgring laten rusten.
Vervolgens het kruisstuk doorsmeren.
Groeten Wim.
Het kruisstuk in de gaffel doen, het kruisstuk naar 1 kant zo ver mogelijk in de gaffel, hier met de hand de dop met ingevette naaldjes recht opdrukken en vervolgens de dop met een passende dop uit een doppenkist in de bankschroef er voorzichtig inpersen.
Let op dat de vetnippel aan de juiste kant zit.
Een passende dop wil zeggen een dop die er makkelijk inpast.
Er zover inpersen dat je RUIM VOORBIJ de borgringgroef bent en je het kruisstuk nog met de hand soepel kunt bewegen.
Nu de borgring in de groef doen.
Vervolgens de andere dop in dezelfde gaffel er ook met de hand voorzichtig en recht opdoen en weer in de bankschroef met een passende dop inpersen.
Op een gegeven moment zal het kruisstuk tegen de eerste dop aankomen, maar die kun je dan samen doordrukken tot de eerste dop tegen de gemonteerde borgring aanligt.
Nu de tweede borgring plaatsen.
Daarna de andere gaffel op dezelfde manier monteren.
Als je dit voor de eerste keer doet, kun je er misschien beter iemand bijhebben voor een paar extra handen.
Als alle 4 de doppen in de 2 gaffels zitten, dan wil het geheel nog niet soepel bewegen,
Je moet dan met een hamer op de zijkanten van de gaffels slaan om de spanning er uit te tikken en de doppen goed tegen de borgring laten rusten.
Vervolgens het kruisstuk doorsmeren.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9