remtrommels loskrijgen

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Theo MF
Berichten: 81
Lid geworden op: za 25 jan 2014 14:41

remtrommels loskrijgen

Bericht door Theo MF »

Hallo,

Heeft iemand goede tips om vastgeroeste remtrommels van de naaf af te krijgen. De trekker remt eigenlijk nog prima maar ivm onderhoud wil ik de trommels er graag even af halen. Heet stoken durf ik niet aan ivm keerringen en remvoeringen. Kruipolie ook niet.

Ik heb al geprobeerd om met een zware hamer tussen de wielbouten te slaan, maar helaas...

Er zit ook heen gat met schroefdraad in waar je een bout in kunt draaien.

Het gaat om een lelijk groene Deutz 4006 :D .

Ik hoor graag van jullie.

Groeten

Theo

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: remtrommels loskrijgen

Bericht door fergie »

Hello Theo,

Waterkoker vol, aan de kook, en er rechtstreeks langzaam overheen gieten. Het hoeft niet zo heet dat je een keering smelt enz, het gaat om het uitzetten. Tevens, water dringt wel in roest waar kruipolie faalt, als je maar wel wat gedult hebt. Roest is toch het best lost te krijgen door het t verpulveren, dus onder druk zetten door te verwarmen en dan een klap met de hamer voor de nekslag. Na het afkoelen kijken of het beweegt en eventueel herhalen. Ik heb deze techniek nog niet geprobeerd op remtrommels maar een stuurwiel lukt hier wel heel vaak mee.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Theo MF
Berichten: 81
Lid geworden op: za 25 jan 2014 14:41

Re: remtrommels loskrijgen

Bericht door Theo MF »

Thanks Rene,

Ik ga het morgen proberen.

Gr Theo

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: remtrommels loskrijgen

Bericht door massey 35 »

Hallo Theo,

Wat je zelf al aangaf, met een grote hamer tussen de wielbouten slaan wil bij een Deutz heel vaak wel een goed resultaat opleveren.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Theo MF
Berichten: 81
Lid geworden op: za 25 jan 2014 14:41

Re: remtrommels loskrijgen

Bericht door Theo MF »

Beste Rene,

bedankt voor de tip. Het is inderdaad met heet water en wat flinke rake klappen gelukt!

gr Theo

Plaats reactie