jf meststrooier

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

jf meststrooier

Bericht door ruud smit »

Beste forummers
Ik heb een 3 ton jf mestspreider gekocht om de paarden mest uit te rijden bij ons vandaan, wie heeft hier informatie over omtrent onderhoud en gebruik ? De keting vind ik een beetje slap hangen onder de kar door ,is dit normaal ? Of moet ik spannen of de ketting kleiner maken ?
Alvast bedankt, ruud Smit
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: jf meststrooier

Bericht door massey 35 »

Hallo Ruud,

Wat voor een ketting licht er in deze mestverspreider?
Een ketting met platte schakels (Kolswa 57, Bauer) , of licht er een scheepsketting in?
Een ketting met platte schakels moet je aan de bovenkant middenin de bak ongeveer 10 cm met de hand kunnen opbeuren.
Als je de ketting inkort, dan aan beide kanten evenveel schakels eruit halen!!
Goed opletten dat de bodemketting en de meenemers niet vastlopen, vooral aan de voorkant van de wagen!
Verder lagers doorsmeren en controleren.
Aftakas doorsmeren, kruisstukken en gaffels controleren en de binnen- en buitenbuizen van de aftakas smeren en controleren dat die niet beschadigd en recht zijn zodat die goed in en uit elkaar willen schuiven.
De lengte van de aftakas, de buizen moeten in werkstand min. 10 cm in elkaar zitten, maar moeten ook nog wat in kunnen schuiven als je met de voorwielen van de tractor door een greppel rijdt, of een bocht maakt.
Wiellagers speling controleren en doorsmeren.
Bandenspanning.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: jf meststrooier

Bericht door fergie »

Hello Ruud,

Je gaat binnenkort aan de zwaaihaak en aftakas met vrijloop zie ik ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: jf meststrooier

Bericht door admin »

Vrijloop, dat hoop ik wel voor hem. Zwaaihaak alleen als het een lage aanspanning is. JF had namelijk beide uitvoeringen.

Bodemketting.
Die mag niet te slap zijn. Mijn vader weet wat de gevolgen zijn. De ketting was aan 1 kan over het tandwiel geschoten. Gevolgen: gebroken ketting en 3 of 4 stangen krom. Een ervan moest vervangen worden.

Voor de rest heeft Wim het allemaal al gezegd.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: jf meststrooier

Bericht door fergie »

Hello Gerrit,

Een 3 ton met hoge aanspanning wil ik niet achter een tefje hebben, ik ben nog lang niet levensmoe.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: jf meststrooier

Bericht door ruud smit »

beste forummers
De ketting is plat, geen scheepsketting, rekt deze zoveel uit dan ? Dat ik hem in moet korten Wim ? En hoe moet ik de schakels er tussen uit halen ? Is daar een manier voor ?
Het is geen nieuwe meer en ik moet nog wel het nodige eraan hobbyen , ff een verfie en wat lagers vervangen, ik heb de koppeling op de mestkar omgedraaid , koppeling onder en aftakas boven dat heb ik gedaan omdat ik hem met een pick-up hitch op wil pakken, dit gaat wel makkelijk bij een jf , dit is speciaal gemaakt omdat te kunnen wisselen denk ik ! Dus niet met de zwaaihaak, de vorige eigenaar heeft er een rond trekoog opgelast ,maar die is te klein voor de hitch , dus slijpen en een groter oog erop lassen, wat betreft de aftakas, aan een uiteinde van de aftakas aan de trekkerstent zit wel een extra ding op, het is niet een ding met van die veren erop in het zicht, iets anders , moet jij mij nou weer horen de kenner ! Hahaha het is wel een slipkoppeling ,weet niet precies wat voor soort!
Alvast bedankt !
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: jf meststrooier

Bericht door fergie »

Hello Ruud,

Met een auto hitch zul je moeten uitkijken met de aftakas in krappe bochten schat ik, maar dat zul je wel proefondervindelijk vast stellen denk ik.

Als die aftakas koppeling een kant op los rond draaid en de andere kant de versprijder gaat aandrijven is het de goede !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: jf meststrooier

Bericht door ruud smit »

beste Rene
dat kan ik nog ff niet testen van de aftak as, hij staat nog bij een andere trekker gek, het oog van de jf was te klein voor de pickup hitch ! ff lassen nog en dan kan ik hem testen, goeie tip van jou , en wat betreft de bochten, ja .... ik hoop niet dat ik des ondanks toch een bocht neem als de as draait ! ik heb gekeken voor een groothoek aftakas, eerst de prijs... en die is ook niet voor haaks de bocht om geschikt, dus gewoon maar een normale aftak as en in de bochten uit zetten ! en alsnog niet te krap , als er weer wat ergs gebeurt dan zijn jullie de eerste die het horen ! en onthoud een ding ,niemand is perfect , ik scheel maar een heeeeeeeel klein beetje van dat ,maar toch .....
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: jf meststrooier

Bericht door massey 35 »

Hallo Ruud,

Die platte kettingschakels kun je uit elkaar schuiven.
Er zit aan de bovenkant in elke schakel een open stuk.
Als je de ketting ontspant kun je 2 schakels knikken, een soort dakje van maken(met de nok naar beneden), dan kun je de zijkant van de ene schakel door de opening van de andere schakel opzij wegschuiven. (voorzichtig kloppen met een kleine hamer indien nodig)

Heb jij een vrijloop of een slipkoppeling aan de aftakas van de JF zitten?
Als je een paar foto's van de vrijloop/slipkoppeling maakt is het misschien te zien welke van de 2 dit is.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: jf meststrooier

Bericht door ruud smit »

beste forummers
Ik heb nog een vraag over de jf mestrooier, ik ben nou toch bezig met de restauratie en wil de laad vloer vervangen , hij is matig en al flinke geulen van de ketting zitten erin gesleten, nou is mijn vraag wat voor soort hout wordt hier voor gebruikt ? Hardhout of gewoon naaldhout ?
Alvast bedankt ruud smit
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

Plaats reactie