Trekker houdt in op de weg

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Het klinkt als brandstof gebrek. Het filter hoeft niet eens het probleem te zijn. Blaas de aansluiting op de tank eens door met perslucht (dop van de tank !) en controleer de slangen en leidingen op verstoppingen of beter blaas ze ook door tegen de normale stroom richting in.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door hooidonk »

Hallo Rene,

Bedankt voor je advies!
Zodra ik in de gelegenheid ben, zal ik me er verder over buigen.
Ik verbeeld me ook dat de laatste tijd het geluid anders is, geen scherpe klop, maar net of hij met 'volle mond' dieselt.

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Nog even een waarschuwing, dop van de tank zodat de lucht er ook weer uit kan en je niet x bar druk er op zet. Zelfde geld voor alle andere dingen, het meeste spul in een brandstof systeem is niet bedoelt voor 10 bar eerder nog geen halve !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

reind
Berichten: 146
Lid geworden op: za 02 dec 2006 13:14
Locatie: Heeten

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door reind »

Word een probleem denk ik.
Verstuiver en pompje al laten testen?
Zou ook nog inwendige slijtage van de motor kunnen zijn.
Hoe gaat starten? veel lawaai? veel rook?
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door hooidonk »

@René,
Ik ben er nog niet aan toegekomen het brandstofsysteem door te blazen, dus weet nog niet wat daarvan het resultaat is.

@Reind,
De verstuivers zijn gechecked en voorzien van nieuwe nozzles.
Pomp is verder niet naar gekeken.
Motortje zelf is niet best meer, de ene cilinder heeft meer compressie dan de andere.
Dat merk je heel goed als je met de hand de motor rondslingert.

Vandaag is hij nog een poosje gebruikt en het starten vanmorgen viel niet tegen.
Al vrij snel gaf hij z'n eerste klappen, maar hij moet dan nog wel een poosje op sleeptouw van de startmotor.
Pas na een klap of tien loopt hij op zichzelf.
Hij zet wel het hele hok blauw, dus inderdaad aardig wat rook.
Als hij eenmaal gelopen heeft, start hij wel vlot.
Hij gloeit wel goed voor, je voelt het huisje van de gloeispiraal warm worden.

Als het nog een paar graden kouder is, is het net een dwarse puber die z'n bed niet uit wil komen.
Dan kost het aardig wat moeite om er leven in te krijgen.



Vandaag wat snoeiafval er mee gereden.

Afbeelding

Zodra hij in het bolle zand kwam, trok hij een rookgordijn op waar de gemiddelde VW met sjoemelsoftware jaloers op zou zijn.
Later werd dat wel minder.
Maar de trekkracht viel me niet tegen, hij trok het spul er aardig vlot door.


Ik heb wel eens geïnformeerd naar revisiedelen van deze motor.
Er zit een Z90 blok in, waarvan ik me afvraag of daar nog wat van te krijgen is.
Een mail naar Hatz nederland leverde enkel het antwoord: 'Dat is geen Hatz-motor' op.. :roll:
Blijkbaar hadden die geen zin zich te verdiepen in die ouwe troep.
Ik kan er nog eens een mail naar Hatz-duitsland aan wagen.
Die hebben mij toendertijd heel vriendelijk geholpen met de kleurnummers.

Groetjes,
Marten

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Zit er geen Eicher motor in?
De slakkenhuizen van de koeling lijken verdacht veel op een Eicher motor.
Die hebben ook een blower per cilinder voor de koeling.
Kun je een paar duidelijke foto's van de motor plaatsen?
Er is dan misschien wel iemand bij het forum die kan zien welke motor dit is.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim,

Ik heb nog even zitten zoeken, maar kon het zo gauw niet terugvinden
Maar bij mijn weten is dit koelsysteem door Hatz ontwikkeld en later door Eicher overgenomen.

Volgens mij zijn de delen hiervan ook niet uitwisselbaar.

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door hooidonk »

Vanmorgen reactie van Hatz-duitsland:

Geen onderdelen van dit type motor meer leverbaar. :(

Grtjes, Marten

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door admin »

Hoi Marten,

Dat is geen goed nieuws. Ik ken de opbouw van de motor ook niet, maar misschien past er wel iets van een ander merk (of is pas te maken). Voorlopig dus gewoon blijven gebruiken. Misschien eens uitkijken naar een 2e motor van dit type.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door hooidonk »

Even dit oude topic weer naar boven halen.

Vanmorgen een aardige rit (2x 7,5km) met de Hatz gemaakt.
In al de jaren dat de trekker bij ons is, is hij niet meer zo ver van huis geweest.
De MF ging ook mee en kon eventueel als bezemtrekker fungeren.

Op de heenreis kwam het verschijnsel van de inhoudende motor weer terug.
Op een gegeven moment als de trekker meer dan half-gas reed, begon hij te roken en in te houden.
Met iets gas terug, corrigeerde hij zichzelf weer en zo ben ik op de 'sweet-spot' naar de eindbestemming gereden.

Op de terugweg kreeg ik iets meer vertrouwen in de trekker en besloot ik op een gegeven moment om eens niet terug te gaan in het gas.
Dat resulteerde in een wisselend toerental en wisselende loop, maar langzaamaan ging hij wel steeds beter lopen.
Daarna steeds iets meer gas gegeven en uiteindelijk kon hij volgas vol blijven houden!
Zelfs na een keer stoppen en opnieuw volgas, ging het probleemloos.

Ik ben erg blij met deze ontwikkeling, waarschijnlijk heeft een keer zo'n rit hem erg goed gedaan.

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Een beetje werken voor z'n kost is voor de meeste diesels wel goed, anders versmeren ze, boringen verglazen, uitlaat gaat dicht zitten enz. Ik zou zeggen zet 'm aan een zwaar klusje en zie maar eens wat je los krijgt !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door hooidonk »

Hallo Rene,

Inderdaad zijn het soms net mensen..de hele dag niks doen is niet goed voor je. :wink:

Ik had hem al eens voor de cultivator gezet, toen wilden de buren al bijna de brandweer bellen.
Wat een rookgordijn trok dat ding op zeg!

Toevallig spraken we gisteren ook een oude dieselmonteur hier over, die noemde ook een keer kleppen stellen en dat misschien de regulateur van de brandstofpomp niet helemaal lekker was.
Ook nooit verkeerd om daar nog eens naar te kijken.

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Trekker houdt in op de weg

Bericht door hooidonk »

Ook hier weer even een update.

Afbeelding

In het voorjaar vonden we opeens een motorblokje voor deze trekker op marktplaats.
Het ding naar huis gehaald met de gedachte om van twee blokken weer één (redelijk) goede te maken.

Van de zomer nog contact gehad met het bedrijf dat de oude voorraad van Hatz opgekocht had om te vragen wat die nog konden leveren en tegen welke prijzen.
Onderandere de koppakking had ik zo m'n bedenkingen bij om opnieuw te gebruiken.
De koppakkingen waren zowaar nog leverbaar, maar de prijs gaf vrij snel de doorslag om het eerst maar eens met de oude te proberen.

Dus in de tussentijd het donor-blok maar eens uit elkaar gehaald om te zien wat daar voor bruikbare delen in zaten.
Één kopje was gescheurd, de andere nog wel goed en in de cilinders zat een klein stootrandje, dus het zag er niet verkeerd uit.

Afbeelding
De scheur zit in het rechter kopje, onder de rechter klep.



Afgelopen weekend begonnen met het loshalen van het blok van de trekker.
Al vrij snel werd de oorzaak zichtbaar van het rare gedrag van de motor.

Afbeelding

Bij één koppakking blies het er vrolijk tussendoor.

Ook de cilinders van dit blok hadden een flinke stootrand.

De besloten de zuigers en cilinders van het donor-blok over te zetten, samen met het goede kopje.
Met de veronderstelling dat van een motorblok waarvan de cilinders minder versleten waren, de kop ook vast wel beter zou zijn.

Afbeelding

Het blok weer klaar om op te bouwen.

Afbeelding


Afbeelding


Helaas bleek het 'nieuwe' kopje toch minder te zijn dan gehoopt, hij blies rook terug de inlaat in.

Wel geprobeerd te starten in deze setting en na wat moeite sloeg hij aan en liep ook wel netjes.


Maar daarna toch de beide oude kopjes er weer op gekomen.
Het blokje sloeg direct aan en heeft het trekkertje z'n eerste meters met de 'nieuwe' cilinders gemaakt.
Blokje liep een stuk beter, ik herken hem nu al niet meer terug!

Afbeelding

Nu nog verder opbouwen en hopelijk er kan die gauw weer aan de slag!

Plaats reactie