Elektronische Ontsteking

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Elektronische Ontsteking

Bericht door johan »

Hallo,

Ik stel hier een vraag waarbij er misschien gaan denken het is niet origineel.
Ik overweeg om een elektronische ontsteking te plaatsen op mijn dearborn, daar het altijd wat is met die ontsteking.
Heeft er iemand al ervaring met zoiets. Laat maar horen.

Gr Johan

Verplaatst, fergie
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Elektronische Ontsteking

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Een mechanische ontsteking mits correct onderhouden werkt altijd prima. Ik heb de afgelopen 15 jaar niet één probleem met de TED gehad (ondanks de 6V) anders dan een verschil in afstelling volgens verschillende werkplaats boeken wat leide tot te warm worden van de bobine en dat had enkel tot gevolg dat ie warm niet starten wou. Verder start het ding altijd, ook met een bijna lege accu een keer of twee a drie door een compressie en hij loopt.

Als je overstapt op electronisch maar met nog altijd de oude verdeler gebruikt voor het tijdstip en verdeling en dat is versleten/is aan onderhoud toe dan zullen de problemen niet verwijnen. Het zal zich anders uiten maar je blijft problemen houden.

Slijtage geeft speling en speling geeft contact opening en contact hoek variaties wat weer leid tot te veel of te weinig energie in de bobine, tijdstip verschillen en onregelmatige vervroeging etc. Als dat allemaal wordt opgelost is de zaak weer prima , loopt ie mooi en is het betrouwbaar.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Re: Elektronische Ontsteking

Bericht door johan »

Hallo René,

Ben er volledig mee akkoord, ik heb de spelling weggenomen door een ander lagertje en nieuwe contactpunten en dan is de miserie begonnen, ik denk dat de contactpunten niet meer zijn lijk vroeger. Natuurlijk wordt de motor niet iedere week gestart hoop en al een 6 tal keer per jaar. Nu starte ie heel vlot maar na een 5 tal minuten viel ie plots stil en niks meer uit te krijgen, benzine genoeg. Bij een TED kan men er vlot en gemakkelijk aan werken maar bij die Dearborn's gaat het niet zo gemakkelijk.
Ik ga nog wel eens proberen.

Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

Plaats reactie