glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Bericht door Sluismolenaar »

Is er iemand met ervaring met het vervangen van de glijschotels van een PC CM135 cirkelmaaier?

Ik heb zo'n maaier en nieuwe (hergebruik, goeie 2e handse) glijschotels want die er onder zitten zijn echt op. Zwaar gedeukt en gebogen randen etc. Nu zag ik dt er maar 1 inbusbout met verzonken kop onder in de schotels zit, volstaat het om die los te draaien zodat de schotel er af komt?
Moet ik nog ergens op letten om het netjes en goed los en weer in elkaar te krijgen? Afgezien van een pak reserve mesjes zit er niets aan documentatie bij mijn maaier.

Groeten en bedankt,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

andre leusink
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 20:52
Locatie: haarlo

Re: glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Bericht door andre leusink »

Hallo,
Ik heb nog een gebruiksaanwijzing en onderdelenlijst kun je zien hoe het vast zit.
Als je belangstelling hebt mail ik het je ff .

Groet Andre

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Bericht door hans eshuis »

hoi

Die inbus bout moet er uit, soms is die dol of wil die niet los. boutje er op lassen laten afkoelen dan gaat het wel.
Met 2 banden ijzers kun je dan de schotel er af wippen.
De lagers kun je nog eens bekijken of zeaan vervanging toe zijn, is toch een keer werk.

Onze pz 135 ware de schotels ook op, door gesleten daar heb ik een ronde plaat onder gelast. Werkt ook en de maaier brengt later meer op bij de oudijzer boer...

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

alfred
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 12:55
Locatie: oldenzaal

Re: glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Bericht door alfred »

als je de bout er uit draait oppassen dat de schotel er niet in eens onderuit valt dit boutje drukt een kogeltje omhoog zodat de schotel blijft hangen ,wij haalden ieder jaar na het seizoen de schotels er even onder heen even de drek en zand er uit en invetten .want ze slijten van buiten en roesten van binnen , en als je de schotels er toch af hebt kijk dan meteen de messenhouders na of deze niet teveel zijn afgesleten kun je meteen vervangen of oplassen. ook komt het voor dat de messen in de trommel slaan en daardoor de trommel uitslijt ter plaatse van de messen bij die van ons kon je de messenhouders ook een kwart slag draaien daardoor heb je nieuw vlees boven je messen moet je dan natuurlijk wel bij beide trommels doen anders gaat er wat mis

groeten rene
mf 135 , mf 155 , mf 240 , mf 44 ploeg, deutz fahr km22 maaier , kuhn4 elements schuder , veenhuis hark ,newholland 278 pers ,schuitermaker rijsen meststrooier , lely kunstmest strooier , lemken 2 schaar wentel ploeg , duport giertank ,lans aardapelrooier , waterkracht veldspuit,lemken culivator , hekamp kiepbak , hekamp pelletvork wifo hefmast, bergmann 4 wielige 2 zijdige kipper pegoraro frees

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Bericht door Sluismolenaar »

@ Andre Leusink: bedankt, je hebt een mail met mijn mailadres ontvangen

@ Hans Eshuis: ook bedankt voor de tip. Voor oud ijzer is-ie nog even te goed hoor :mrgreen:

@ Rene (Alfred): ook bedankt voor de tip en de waarschuwing. Ik begrijp dat als die bout los wil de schotel er in principe wel makkelijk af gaat. Moet de bout er dan helemaal uit en nog belangrijker: is er maar 1 positie om het weer in elkaar te krijgen? m.a.w. komt die bout ook weer in een gat in een ander onderdeel of slechts in de schotel zelf? Meshouders zal ik inspecteren, m'n broer had me hier ook al voor gewaarschuwd.

Als de mail van Andre binnen is ga ik eens kijken of het wil lukken.

Groeten en bedankt,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

alfred
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 12:55
Locatie: oldenzaal

Re: glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Bericht door alfred »

de bout kan er helemaal uit de positie maakt niets uit past altijd is alleen op passen dat er geen vuil in het lager of vet komt ik deed er altijd een plastic zakje met een elastiek overheen (bij de glijschotel ) en verwijderde dan het vuil .
het demonteeren gaat het gemakkelijkst met twee man de een houd de schotel vast de ander verwijdert de bout , maar kan ook alleen dan met een hand de schotel tegen de trommel knijpen en met de andere hand de bout verwijderen zodra debout er uit is de schotel laten zakken soms glijd ie er zo af en soms moet je een beetje wiebelen of wrikken
mf 135 , mf 155 , mf 240 , mf 44 ploeg, deutz fahr km22 maaier , kuhn4 elements schuder , veenhuis hark ,newholland 278 pers ,schuitermaker rijsen meststrooier , lely kunstmest strooier , lemken 2 schaar wentel ploeg , duport giertank ,lans aardapelrooier , waterkracht veldspuit,lemken culivator , hekamp kiepbak , hekamp pelletvork wifo hefmast, bergmann 4 wielige 2 zijdige kipper pegoraro frees

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Bericht door hans eshuis »

hoi

Als je de pz op de kop legt heb je daar geen last van! wel op het gazon anders beschadigt de lak..

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Andreas,

Als je de maaier op de rug legd, wel even eerst de losse aftakashelft eraf halen.
Anders word deze tijdens het omdraaien gelanceerd en krijgt dan een behoorlijke vaart.
Je merkt zelf wel dat hij makkelijker over de ene kant wil, dan over de andere kant.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Bericht door Sluismolenaar »

Dag heren,

Afgelopen zondag eindelijk de maaier op zijn kant en met jullie tips de glijschotels vervangen. Bout in de inbusbout getikt en vastgelast, en het was er makkelijk af. Ook de rand van de bovenschotel, waar de messen tegen steunen, opgelast. Meshouders 90 graden verdraaid er op was al eens gebeurd en bij 1 schotel zaten daar grote deuken dus dat had geen zin meer. De pennen voor de mesjes zijn wel wat gesleten maar nog niet zo heel erg dat ik die er nu af wilde halen en oplassen, misschien beter eens nieuwe meshouders kopen t.z.t. als het te ver gesleten is.
Ik heb de oude bouten er weer in gedraaid en de opgelaste bouten afgeslepen. Mocht het er t.z.t. weer eens af moeten las ik er weer een bout op.

Overigens, ik had hem buiten voor de schuur op het grind gezet, een assteun klaar gezet en vervolgens de maaier op zijn kant, zodat de verticale stang met het eind waar de topstang aan moet in die assteun ligt. Hele maaier staat dan vrij stabiel en is dan makkelijker weer terug te leggen dan wanneer hij helemaal op zijn kop ligt. Ook de glijschotels gaan er dan makkelijk af (hoeven niet omhoog maar opzij).

Dank voor alle tips en hulp, en binnenkort ga ik hem maar eens proberen...

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

jannickz
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 19 feb 2024 4:04

Re: glijschotels vervangen PC CM135 cirkelmaaier

Bericht door jannickz »

In jouw geval, aangezien je hergebruikte glijschotels gebruikt, is het extra belangrijk om te controleren of ze nog in goede staat zijn. Zorg ervoor dat ze niet gebarsten of gebroken zijn, en dat de randen niet te scherp zijn. Het is ook een goed idee om de messen te controleren en te slijpen of te vervangen voordat je de maaier weer in gebruik neemt. Uiteraard kunnen er ook problemen zijn met de lagers.Wilt u meer weten over lagers, dan kunt u terecht op https://nl.tradebearings.com of https://en.tradebearings.com

Plaats reactie